Sanie rakietowe to specjalna platforma testowa poruszająca się na szynach, którą rozpędzają rakiety. USA używa jej do badań nad bronią hipersoniczną
Obecne testy broni hipersonicznej poddają prowizoryczne obiekty ekstremalnym obciążeniom, aby sprawdzić, które materiały są w stanie wytrzymać wysokie temperatury i obciążenia związane z długotrwałym lotem z prędkością Mach 5 i wyższą. Nie jest jednak tak łatwo wywrzeć na dany improwizowany pocisk takie siły, dlatego USA postawiło już na specjalne lotnicze systemy hipersoniczne Talon-A i właśnie testy na torze testowym Holloman High-Speed Test Track (HHSTT).
Czytaj też: Przeciwokrętowe pociski Harpoon dla Ukrainy. Opisujemy lek na przytłaczającą potęgę rosyjskiej marynarki
Najnowsze osiągnięcie w tej drugiej kwestii przypada na koniec marca 2022 roku, jako że właśnie wtedy 846 Eskadra Testowa Sił Powietrznych USA w Holloman Air Force Base w Nowym Meksyku z powodzeniem przechwyciła sanki rakiety wielokrotnego użytku po tym, jak te rozpędziły się do prędkości hipersonicznej, bo do około Mach 5,8, czyli ~7100 km/h. Wcześniej w testach tego typu udawało się to wyłącznie przy prędkości nieco ponad Mach 3.
Czytaj też: Opisujemy rosyjskie okręty podwodne Kilo i pociski Kalibr. To one zagrażają Ukrainie
Chociaż nie brzmi to zbyt rewolucyjnie, to jest to pierwszy przypadek udanego przechwycenia przez dywizjon sań rakietowych wielokrotnego użytku po locie z taką prędkością. Daleko jednak temu wynikowi do rekordu samej prędkości, bo w przeszłości podczas testów sań rakietowych na torze HHSTT odnotowano znacznie wyższe wyniki – rzędu około Mach 8,6. Warto wspomnieć, że istniejący od 1949 roku i regularnie rozwijany HHSTT jest jedynym torem, na którym można przechwycić sanie poruszające się z prędkością hipersoniczną (czyli Mach 5 i wyższą) poprzez hamowanie z dużą prędkością.
Czytaj też: Śmigłowce szturmowe Mi-24 pod lupą. Opisujemy najnowszy sprzęt przekazany Ukrainie
Tego typu testy i przechwycenie sań wielokrotnego użytku po ich przygodzie przy prędkościach hipersonicznych jest ważna dla eskadry w ramach programu Hypersonic Sled Recovery (HSR). Pozwala bowiem na zebranie krytycznych danych po zakończeniu testów, co jest szczególnie ważne przy testowaniu dopiero co budowanych podstaw dla broni hipersonicznych.