Naukowcy z laboratorium DeepMind w Wielkiej Brytanii postanowili opracować model sztucznej inteligencji, który nauczą podstawowych praw fizyki – takich które rozumieją dzieci na poziomie kilkumiesięcznego niemowlaka.
PLATO, czyli z języka angielskiego Physics Learning through Auto-encoding and Tracking Objects, było „trenowane” przez badaczy za pomocą zakodowanych filmów przedstawiających podstawą wiedzę, z którą, jak sądzi się, niemal rodzi się każdy człowiek.
Sztuczna inteligencja, która rozumie jak niemowlę. Skąd wzięto podstawowy katalog praw fizyki?
Okazuje się, że ogromnym wsparciem dla naukowców były wyniki wieloletnich badań przeprowadzonych przez psychologów rozwojowych.
Czytaj też: Ten obiekt generuje najsilniejsze znane nauce pole magnetyczne. Przeprowadzono jego pomiar
Ich zdaniem istnieją trzy kluczowe prawa, które rozumiemy już w najmłodszym wieku: stałość (przedmioty nie znikają), trwałość (przedmioty nie mogą przenikać się nawzajem) i ciągłość (przedmiot porusza się w konkretnej przestrzeni i czasie). Poza tym zestawem danych naukowcy dołączyli do eksperymentu dwa dodatkowe prawa: niezmienność (przedmiot nie zmienia kształtu) i kierunkowa bezwładność (przedmioty poruszają się zgodnie z zasadami bezwładności).
Sztuczną inteligencję „nauczono” powyższych praw na podstawie nagrań odtwarzanych ciągle przez wiele godzin. Następnie postanowiono przetestować, jak system zareaguje na wszelakie odstępstwa od wyuczonych wcześniej norm. Okazało się, że zaledwie po 28 godzinach nieustannego „trenowania” PLATO potrafiło rozróżnić filmy pokazujące zjawiska zachodzące zgodnie z prawami fizyki od tych im przeczących.
Jednakże badacze stwierdzili, że opracowany przez nich system nie jest nadal w stanie myśleć jak 3-miesięczne dziecko. AI nie potrafiła rozróżniać subtelnych różnic w nagraniach, na których „prawdziwe” i „fałszywe” zjawiska wyglądały podobne.
Czytaj też: Energia odnawialna opiera się na wydobyciu litu. Jakie są tego ukryte koszty?
Zdaniem naukowców, do rozumienia pełni zachodzących w świecie zjawisk potrzebna jest pewna dawka wpojonej wiedzy z zewnątrz. Badania rzucają nowe światło na kwestię „natura, z którą się rodzimy kontra wychowanie, które otrzymujemy”. Jednakże pod względem samego modelu sztucznej inteligencji eksperyment okazał się sukcesem – PLATO można było nauczyć przynajmniej niektórych praw fizyki jedynie na podstawie nagrań wideo.
Wyniki badań opublikowano na łamach Nature Human Behaviour.