Cargo Sous Terrain (CST) jest szwajcarskim projektem obejmującym budowę (docelowo) sieci podziemnych tuneli o łącznej długości 500 km. Będą one służyły do transportu towarowego, a obsługiwać będą go pojazdy autonomiczne. Zdaniem pomysłodawców, system nie będzie emitował żadnych gazów cieplarnianych.
Czytaj też: Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba sfotografował też Jowisza. Oto „przemilczane” zdjęcie
Pierwszy etap inwestycji zostanie ukończony przed 2031 rokiem. W ramach jego powstanie pierwszy tunel łączący Zurych i Härkingen/Niederbipp o długości 70 km. Na jego trasie znajdzie się dziesięć stacji przeładunkowych.
CST w Szwajcarii ma na celu przede wszystkim obsługę małogabarytowego transportu cargo. Tunele będą mieć średnicę 6 metrów. Przez ich środek będą przebiegać trzy linie transportowe. Pojazdy nie będą rozpędzać się do zawrotnych prędkości – maksymalnie osiągną 30 km/h.
Szwajcaria buduje tunele dla cargo. Jak będzie wyglądać transport?
Pojazdy będą załadowywane towarem w naziemnych centrach logistycznych, a następnie spuszczane winą do systemu tuneli. Spośród trzech pasów transportowych dwa zewnętrzne będą jednokierunkowe, a środkowy – sterowany dynamicznie w zależności od natężenia ruchu.
Ile kosztować będzie taka inwestycja? Kto za nią zapłaci? Nad projektem CST czuwa prywatna firma o tej samej nazwie. Szacuje się, że budowa pierwszego tunelu kosztować będzie 3 mld franków szwajcarskich.
Czytaj też: Biopanele Greenfluidics wyprodukują tlen i biomasę. Oto elektryczna rewolucja?
Póki co, wydaje się, że inwestycja zostanie w całości sfinansowana w prywatnych funduszy, ponieważ Rada Federalna Szwajcarii odmówiła wsparcia. Jednakże ostatnie zmiany w przepisach wprowadzone przez szwajcarski rząd pozwolą uzyskać wstępne fundusze w postaci 100 mln dolarów, aby ruszyć z inwestycją.
Cargo Sous Terrain jest śmiałym projektem, który będzie miał znikomy wpływ na codzienne życie na powierzchni. Transport towarowy będzie niewidoczny dla oka, bezgłośny i ekologiczny. Czy plany szwajcarskiej firmy się spełnią? Przekonamy się o tym przed 2031 rokiem.