W żadnym innym państwie kolej magnetyczna nie jest tak rozwinięta, jak w Chinach i nic nie wskazuje na to, że ten stan rzeczy ulegnie zmianie
Rozwój kolei magnetycznej w Chinach ciągnie się od lat. W 2018 roku informowano o testach pociągu zdolnego do rozwijania 1000 km/h, a po trzech latach państwo zaprezentowało pociąg maglev zaprojektowany do osiągania prędkości maksymalnej 600 km/h. To uczyniło go najszybszym pojazdem naziemnym w tym czasie, a teraz Chiny raz jeszcze przyciągnęły swoją uwagę pierwszym na świecie “zawieszonym” w powietrzu pociągiem magnetycznym.
Ten wyjątkowy pociąg o nazwie Red Rail nie został jeszcze (co nie dziwne) oddany do użytku. Obecnie to 800-metrowa eksperymentalna jednostka znajdująca się w południowochińskim powiecie Xingguo w prowincji Jiangxi. Jest wyposażona w potężne magnesy, które mogą wywołać siłę odpychania wystarczająco silną, aby unieść w powietrze pociąg z 88 osobami na pokładzie. Co ważne – nawet bez zasilania.
Czytaj też: Widzieliśmy Samsungi Galaxy Z Fold4 i Galaxy Z Flip4. Wrażenia z ewolucji pozytywne, ale…
To właśnie jest największym wyróżnikiem tego szczególnego chińskiego pociągu. Zamiast tuż przy ziemi, unosi się około 10 metrów nad nią i nie ma żadnego (fizycznego) kontaktu z szyną. Jest on jednocześnie niezwykle szybki (jak na projekty tego typu) osiągając prędkości rzędu 80 km/h, ale w takim projekcie liczy się przede wszystkim wydajność. Dzięki swobodnemu zawisowi i braku tarcia, do funkcjonowania wymaga jedynie niewielkiej ilości energii elektrycznej.
Czytaj też: Czym są PPZR Piorun? W nasze rodzime zestawy rakiet przeciwlotniczych uwierzyło nawet USA
Pomyślicie zapewne, że sama infrastruktura kosztuje majątek… ale nie – w rzeczywistości ma kosztować około jednej dziesiątej ceny, jaką trzeba zapłacić za budowę metra. Sam pociąg może być jednak drogi, bo użyte w nim magnesy doczekały się wzbogacenia z wykorzystaniem pierwiastków ziem rzadkich, co zwiększa ich żywotność. W związku z tym są one znane jako magnesy stałe.
Czytaj też: Chcąc ulepszać swoje ciała, musimy zadbać o idealne zasilanie. Pewni naukowcy wiedzą o tym doskonale
Co ciekawe, w przyszłości ten nowy pociąg będzie również napędzany przez sztuczną inteligencję, co może znacznie zwiększyć jego prędkość do nawet 120 km/h. Wszystko to przy zachowaniu znacznie wyższej ciszy ze względu na brak fizycznego kontaktu z szynami oraz zapewnieniu mui znacznie wyższej odporności na wypadki, bo stałe pole magnetyczne może wchłonąć większość wstrząsów, które mogłyby uszkodzić inne pociągi.