E-2 Hawkeye to amerykański samolot wczesnego ostrzegania, bez którego lotniskowce byłyby zbytnio narażone na szwank
Sam w sobie samolot E-2 Hawkeye z wielką “tarczą” (czytaj radarem) na grzbiecie nie jest specjalnie nowym tworem. W rzeczywistości jego produkcja trwa od 1960 roku i do tej pory stworzono ponad 300 jego egzemplarzy, którego najnowszą wersją jest E-2D Advanced Hawkeye. Wyposażono go w imponujący radar AN/APY-9, zestaw radiowy, komputer misji, zintegrowaną komunikację satelitarną, system zarządzania lotem, ulepszone silniki T56-A-427A, szklany kokpit i możliwość tankowania w locie z tankowca.
Czytaj też: Opisujemy najnowszy myśliwski okręt podwodny Chin. Obecnie stacjonuje przy Tajwanie
W praktyce ta wersja jest zdolna do wykrywania samolotów stealth wielkości myśliwca, dzięki swojemu radarowi, więc zdecydowanie jest zaawansowana. E-2D Advanced Hawkeye powstał już w nakładzie 88 sztuk, z czego w styczniu 2022 roku opracowano AA-52, czyli 51. egzemplarz przeznaczony dla amerykańskiej marynarki. Każdy z nich dosłownie “zmienia sposób, w jaki Marynarka Wojenna prowadzi dowodzenie i kontrolę nad zarządzaniem bitwą”.
Czytaj też: Atomówki na froncie, czyli atomowa broń taktyczna M388 Davy Crockett
Dzięki skokowi o dwie generacje w zakresie zdolności czujników radarowych i solidnej zdolności włączonej sieci, Advanced Hawkeye dostarcza krytycznych, możliwych do podjęcia działań danych do sił połączonych i pierwszych respondentów. Te postępy zapewniają wojownikom niezbędną świadomość sytuacyjną, aby skrócić czas między początkową świadomością a aktywnym zaangażowaniem– twierdzi odpowiedzialna za E-2 Hawkeye firma Northrop Grumman.
Czytaj też: Koniec historii samolotu Iskra. To na nim szkolono polskich pilotów przez dekady
Te samoloty pełnią rolę “cyfrowego rozgrywającego” do rozeznania przed uderzeniem we wroga, zarządzania misją i utrzymywaniem grup bojowych lotniskowców z dala od zagrożeń.