Pierwszy niemal zeroemisyjny prom firmy La Méridionale rozpoczął regularne rejsy pomiędzy portem w Marsylii a korsykańskim Ajaccio. Statek ma zainstalowane filtry cząstek stałych, dzięki którym są pochłaniane wszelkie zanieczyszczenia emitowane do morza w trakcie rejsu.
Czytaj też: Atom wraca do łask. Francja chce wybudować nowe reaktory jądrowe
Jak podała firma w informacji prasowej, filtry cząstek stałych wykraczają poza obowiązujące obecnie przepisy i redukują emisje w większym zakresie, niż jest to wymagane. Dowiadujemy się, że 99 proc. tlenków siarki jest wychwytywanych przez innowacyjną technologię oraz 99,9 proc. cząsteczek PM25 i PM1.
Zdaniem twórców, prom La Méridionale jest jednym z najczystszych pod względem na świecie. Wpływa również na to fakt, że od 2017 roku promy przewoźnika są ładowane elektrycznie podczas cumowania w portach, co znacznie ograniczyło zużycie konwencjonalnych paliw i ich emisję w porcie.
Rozwiązanie zastosowane we francuskim promie jest inspirowane tymi, które z powodzeniem działają w spalarniach śmieci. Trudnością dla inżynierów było dostosowanie technologii do statków morskich.
Promy już prawie zeroemisyjne. Czego brakuje do perfekcji?
Problem zanieczyszczeń płynnych emitowanych przez promy do morza staje się coraz poważniejszy. W obszarze Morza Śródziemnomorskiego kursuje ogromna liczba statków pasażerskich i towarowych, które wypuszczają wprost do wody tony substancji, które wpływają na zakwaszanie morza.
Sprawa jest o tyle trudna, że Morze Śródziemnomorskie jest zamkniętym akwenem, w którym wymiana z wód z Oceanem Atlantyckim jest niewielka i pływające zanieczyszczenia po prostu osiadają na miejscu, degradując morskie środowisko.
Czytaj też: We Francji powstał pierwszy budynek z ujemnym śladem węglowym. Został zbudowany z konopnego betonu
Kolejnym planem francuskiego operatora będzie osiągnięcie realnej zeroemisyjności poprzez wychwytywanie jeszcze tlenków azotu, które emitowane się do powietrza. Jak twierdzą przedstawiciele La Méridionale, ta technologia mogłaby być zastosowana w przyszłości na regularnych liniach pasażerskich.