Raport Mastercard: Polacy w gronie liderów. Wprost uwielbiamy innowacyjne formy płatności

Raport Mastercard New Payments Index 2022 potwierdza, że w zakresie wykorzystania innowacyjnych form płatności nie mamy sobie równych. Używamy otwartej bankowości, płatności biometrycznych, systemów BNPL, a także kart wirtualnych. Innowacje wybierają najczęściej najmłodsi klienci – generacja Z oraz millenialsi.
bank
bank

Nowoczesne formy płatności postrzegamy jako wygodne i bezpieczne. W ciągu ostatniego roku z cyfrowej metody płatności skorzystało aż 88% ankietowanych. Co ciekawe, 50% respondentów korzystało przynajmniej z jednej z nich częściej niż miało to miejsce wcześniej.

W gronie użytkowników da się wyróżnić grupy wiekowe, które korzystają z cyfrowych płatności w największym stopniu. Tego typu rozwiązania dominują w pokoleniu Z (72%) oraz wśród millenialsów (55%). W wyższych grupach wiekowych adopcja nowoczesnych technologii spada. Dla przykładu dla tzw. boomersów sięga poziomu zaledwie 37%.

Opasek i zegarków umożliwiających płatności zbliżeniowe używało w ostatnim roku częściej 47% badanych. Podobna tendencja widoczna jest w gronie posiadaczy cyfrowych portfeli w smartfonach (46%). W Polsce używają ich głównie najmłodsi (pokolenie Z – 77%; millenialsi – 67%).

Najpierw bezpieczeństwo (52%), a dopiero później wygoda (41%). W badaniu Mastercard New Payment Index 2022 widać priorytety Polaków w zakresie wyboru metody płatności

Największym zaufaniem wśród ankietowanych cieszą się płatności zbliżeniowe (74% badanych uznaje je za najbezpieczniejszą metodę płatności). Płatność cyfrowym portfelem w telefonie jako bezpieczną metodę wybiera natomiast 53% ankietowanych. Przy okazji rośnie znaczenie technologii biometrycznych.

Czytaj też: Płatności online w Polsce. Tradycyjne przelewy powoli odchodzą do lamusa. Co zamiast nich?

Co ciekawe, w skali wszystkich badanych krajów w Europie to właśnie w Polsce największy odsetek badanych (54%) zanotował wzrost użytkowania technologii biometrycznych podczas zakupów w ciągu ostatniego roku. Najczęściej używamy odcisku palca (62%) oraz rozpoznawania twarzy (49%).