Pomysł na zbadanie kwestii mowy u robotów pojawił się po wynikach poprzednich badań. Naukowcy z Uniwersytetu w Lund przyglądali się, jak zmienia się zaufanie człowieka do humanoidalnego robota, kiedy ten prezentuje nieprawidłowe zachowanie wynikające z jakiegoś błędu technicznego (określane przez nich „wadliwym zachowaniem”).
Czytaj też: Robot uspokaja: nie ma powodów do obaw, a maszyny nigdy nie przejmą władzy nad światem
Wówczas okazało się, że tracimy ufność do maszyn, kiedy te nie działają jak trzeba. A co, jeśli dany robot byłby w stanie mówić i tłumaczyć swoje zachowanie oraz powstałe błędy techniczne? To zagadnienie zostało poruszone przez szwedzkich badaczy, a jego wynikami podzielili się podczas warsztatów Scrita na międzynarodowej konferencji robotycznej w Neapolu (z czego abstrakt można przeczytać w Arxiv).
Robot mówiący czy milczący? Najlepiej, żeby był sprawny
Naukowcy przeprowadzili badania na grupie roboczej 227 uczestników, którym pokazano film. Na nagraniu humanoidalny robot społeczny prezentował różne typy zachowań – prawidłowe bez usterek oraz wadliwe. Również rozdzielono te zachowania na te prezentowane bezgłośnie i te, kiedy robot tłumaczył swoje działanie.
Następnie po obejrzeniu filmu, uczestnicy wypełnili ankietę, wypowiadając się na temat tego, jaki stopień zaufania czuli do robota w konkretnych momentach. Okazało się, że ludzie najbardziej czuli ufność do robota działającego bez żadnych usterek, co jest całkowicie zrozumiałe.
Czytaj też: Ten robot potrafi narysować kotka jak człowiek! W jaki sposób on to robi?
W drugiej kolejności grupa robocza najbardziej ceniła sobie wadliwe zachowanie robota, ale z mową. Może to przypominać reakcję podobną, jak w relacjach międzyludzkich – bardziej ufamy osobom, które pomimo błędów nadal z nami rozmawiają, a nie zaczynają milczeć jak grób.
Wyniki badań są cenne z punktu widzenia kolejnych generacji robotów humanoidalnych. Producenci powinni mieć na uwadze, że maszyny mające na celu służenie człowiekowi i wchodzenie z nim w bezpośrednią interakcję powinny mieć zdolność mówienia. Tylko wtedy będziemy bardziej im ufać.