Nagłośniono właśnie niewygodny sekret myśliwców F-35, który wymaga wymiany jednego elementu
Problem rozstał nagłośniony w środę, kiedy to Pentagon opóźnił dostawy nowych F-35, aby zapewnić zgodność programu F-35 z przepisami dotyczącymi “metali specjalnych”. Biuro programowe zarządzające samolotami F-35 stwierdziło, że każdy z ponad 825 dostarczonych do tej pory myśliwców F-35 zawiera w sobie część chińskiego stopu, który jest nielegalny w świetle prawa USA i przepisów Pentagonu. To magnes stosowany w urządzeniu napędzającym samolot, który był dostarczany przez Honeywell International i był używany w samolocie od 2003 roku.
Czytaj też: Te śmigłowce szturmowe chce kupić Polska. Opisujemy AH-64 Apache zwane niszczycielami czołgów
Magnes znajduje się w urządzeniu firmy Honeywell, które łączy maszynę obiegu powietrza i pomocniczą jednostkę napędową samolotu w jeden element. Ten dostarcza energię elektryczną dla operacji naziemnych, rozruchu silnika głównego i zasilania awaryjnego. Sam w sobie magnes zawiera stop kobaltu i samaru, a “niedawno ustalono, że został wykonany w Chińskiej Republice Ludowej” i namagnesowany w USA.
Sam w sobie magnes nie ma jednocześnie żadnych wad technicznych i nie naraża najlepszego amerykańskiego myśliwca stealth na żadne ryzyko. Gdzie jest więc problem? Jak się okazuje, urzędnicy uznają go za potencjalne ryzyko uderzenia w łańcuch dostaw. Ponoć Pentagon i produkująca F-35 firma Lockheed Martin znalazła już amerykańskiego dostawcę stopu, a dotychczas wyprodukowane F-35 pozostaną oczywiście na tym dotychczasowym.
Czytaj też: Nowy pogromca dronów od polskiego ZMT. W roli głównej karabin kalibru 12,7 mm
Co ciekawe, aby uniknąć spowolnienia i tak już kłopotliwego programu F-35, Pentagon dziesięć lat temu dał Honeywellowi pozwolenie na wykorzystanie chińskich magnesów w innych częściach F-35. Jednocześnie prawo amerykańskie i wytyczne dotyczące zakupów zabraniają stosowania specjalistycznych metali lub stopów produkowanych w Chinach, Iranie, Korei Północnej lub Rosji.