Specyfikacja Intel Core i5-13600K
Procesor ponownie zbudowany jest w oparciu o duże rdzenie (Raptor Cove) oraz małe (Gracemont). W porównaniu do i5-12600K mamy dwa razy więcej tych drugich (8). Liczba rdzeni P pozostaje ta sama i wynosi 6. Procesor ma łącznie 20 wątków i co ciekawe, jest to liczba ta sama co w przypadku i7-12700K. Tutaj odbędzie się więc ciekawy pojedynek pomiędzy procesorami.
Maksymalne taktowanie rdzeni P to 5,1 GHz, a E 3,9 GHz. Co ciekawe, jest to również maksymalne taktowanie przy obciążeniu wszystkich rdzeni P i E, co jest sporym wzrostem w stosunku do i5-12600K. Procesor pod tym względem ma również przewagę na i7-12700K, gdzie maksymalne taktowanie przy obciążeniu wszystkich rdzeni to kolejno 4,70 GHz i 3,60 GHz. Bazowe taktowania wynoszą 3,50 GHz i 2,60 GHz. Dopisek K oznacza, że procesor możecie również podkręcić, a mogę już zdradzić, że potencjał OC jest naprawdę spory.
Intel podniósł w tej jednostce MTP. Tym razem wynosi ono 181 W, a PBP jest równe 125 W. Testy wykonałem przy ustawieniu PL1=PL2=MTP. Takie ustawienie MTP wydaje się w tym przypadku rozsądnym podejściem – i5-12600K miał ten parametr ustawiony na 150 W. CPU ma 24 MB Intel Smart Cache i 20 MB L2 Cache.
Do testów otrzymałem model z iGPU, którym jest Intel UHD 770 o maksymalnej częstotliwości dynamicznej równej 1,50 GHz. W sprzedaży oczywiście ma być też model 13600KF, który powinien być pozbawiony grafiki, ale za to cena powinna być niższa. Testowany procesor wspiera dwukanałowe pamięci DDR4 3200 MHz oraz DDR5 5600 MHz. Tutaj ogromną przewagą Intela nad nowymi procesorami AMD jest zapewnienie wsparcia dla ciągle znacznie tańszych kości DDR4, co pozwala na obniżenie kosztów całego zestawu. W testach CPU zostało sparowane właśnie z DDR4. Konfiguracja linii PCI-E 5.0 i 4.0 to 1×16+4, 2×8+4.
Procesor przygotowany jest na podstawkę LGA1700 i powinien działać również z pierwszymi chipsetami. Wykonany został on w procesie technologicznym Intel 7, a maksymalna temperatura pracy to 100°C.
Czytaj też: Test procesora Intel Core i5-12400F
Jak przeprowadziłem testy?
Odnośnie do testów muszę wspomnieć o kilku ważnych kwestiach. Po pierwsze wykonałem je na systemie Windows 11. Procesory AMD przetestowałem po zainstalowaniu łatek, które rozwiązały początkowe problemy. W systemie wyłączyłem zabezpieczenia oparte na wirtualizacji. Sterowniki do karty graficznej to Nvidia Game Ready 496.13.
Kolejna ważna kwestia dotyczy limitów mocy. Procesory 11. generacji przetestowałem w dwóch ustawieniach – domyślnych (PL1 mniejsze od PL2) oraz po ustawieniu PL1 i PL2 na maksymalne wartości. W przypadku procesorów 12. generacji sugerowane ustawienie PL1=PL2=MTP. Na płytach wyłączałem też technologie typu MCE. Procesory AMD testowałem przy domyślnych ustawieniach po wyłączeniu PBO. Tak jak wspomniałem, procesory 12. i 13. generacji sparowałem z pamięciami DDR4 (Gear 1) tak, aby sprawdzić różnice tylko pomiędzy samymi CPU, bez wpływu pamięci. Testy w połączeniu z pamięciami DDR5 również dla Was wykonam, ale w trochę późniejszym czasie.
Każdy z testów powtórzyłem 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Dokładne opisy danego programu znajdziecie pod odpowiednim nagłówkiem.
Testy – 3DF Zephyr
3DF Zephyr służy do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Tutaj również wykorzystałem wbudowany benchmark pozwalający na ocenienie wydajności procesorów.
Testy – 3DMark CPU Profile
3DMark to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Twórcy wprowadzili do niego CPU Profile, który sprawdza wydajność przy obciążeniu różnej ilości wątków. Zebrałem tutaj wyniki dla jednego oraz maksymalnej ilości wątków.
Testy – 3D Particle Movement
3DPM został opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych rodzajów ruchów cząstek w trójwymiarze. Poniżej znajdziecie ogólny wyniki testu podany jako mops/sec.
Testy – 7-Zip
7-Zip to darmowy program do kompresji plików, który jest często wykorzystywany przez użytkowników komputerów. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) paczki 1351 plików o wielkości 2,92 GB oraz jednego pliku o wielkości 18,6 GB.
Testy – Blender
Ten program każdy z Was powinien kojarzyć. Służy on do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Tutaj wykorzystałem renderowanie sceny Spring za pomocą silnika Cycles.
Testy – Cinebench R23
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy – Corona Benchmark
Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.
Testy – CPU-Z
Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.
Testy – DigiCortex
DigiCortex służy do wizualizacji sieci neuronowych oraz symulacji na dużą skalę. Nie zabrakło tutaj wykorzystania dokładnych modeli synaps, ich plastyczności oraz neuronów. Do testów wykorzystałem small benchmark, z którego to po 10 minutach trwania symulacji spisałem parametr Avg. Simulation Speed (x Real Time).
Testy – Frybench
Frybench oparty jest o Fryrender one SP2 i opracowany przez RandomControl. Jest to jeden z pierwszych silników renderujących opartych na bezstronnej symulacji fizyki światła. Wykorzystany benchmark pozwala na dobre porównanie wydajności różnych CPU.
Testy – Handbrake
Handbrake pozwala na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on też dostępny za darmo praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).
Testy – JetStream 2
Kolejny benchmark testuje JavaScript i WebAssembly oraz koncentruje się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ponownie ocenia on szybkość działania, tyle, że tym razem wynik otrzymujemy w punktach. Tutaj również wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.
Testy – Kraken JavaScript
Kolejny benchmark porównuje wydajność w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Wynik ma kilka różnych składników i podawany jest w milisekundach – interesuje nas całkowity rezultat. Tutaj w testach wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.
Testy – POV-Ray
POV-Ray to kolejny program mający wbudowany benchmark. Tym razem pozwala on na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu i służy głównie do tworzenia grafiki 3D. W testach wykorzystałem benchmark jedno i wielowątkowy.
Testy – Speedometer 2.0
Speedometer 2.0 mierzy responsywność aplikacji internetowych. Jego plusem jest symulowanie działań wykonywanych przez użytkownika, co pozwoli na ocenienie wydajności różnych procesorów. Tutaj w testach wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.
Testy – SuperPI
SuperPI liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr. Wykorzystuje on do tego algorytm Gauss–Legendre oraz działa tylko na jednym wątku. Jest on bardzo popularny np. podczas zawodów OC. Wykonałem tutaj obliczenia 32 milionów cyfr (32M).
Testy – wPrime
wPrime to kolejny znany benchmark. Jeśli interesuje Was bardziej tematyka obliczeń, to więcej na ten temat znajdziecie tutaj. W tym przypadku wykorzystałem test 1024M i ustawiłem maksymalną ilość wątków dla każdego z procesorów. Tutaj jednak program nie działa zbyt dobrze przy architekturze hybrydowej, stąd jest wyłączony ze średniej obecnej w podsumowaniu.
Testy – VeraCrypt
VeraCrypt to oficjalny następca TruCrypt. Jest to oprogramowanie open-source więc nie ma co się dziwić, że jest naprawdę popularny. Program ma wbudowany benchmark, który wykorzystałem w sprawdzeniu wydajności procesorów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES, Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).
Testy – V-Ray Benchmark
W tym programie miałem już okazję wykonać test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest krótki opis. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystałem w poniższych testach.
Testy – Assassin’s Creed Valhalla
Assassin’s Creed Valhalla to już dwunasta część tej znanej serii. Tym razem akcja odbywa się w IX-wiecznej Europie, głównie w Anglii. Jest to już tytuł, który bardziej stawia na elementy RPG z mitycznymi istotami. Ponownie jednak mamy do czynienia ze świetnymi efektami graficznymi. Testy przeprowadziłem w mieście Jorvik, a wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 przy ustawieniach ultra wysokich.
Testy – Borderlands 3
Kolejna część serii ponownie utrzymana jest w komiksowym klimacie. Ma ona naprawdę sporą dawkę humoru oraz ciekawą fabułę. Nie zabrakło też barwnych postaci, a sama akcja odbywa się z perspektywy pierwszej osoby. Testy wykonałem w lokacji Lectra City. Wybrałem też rozdzielczość 1920 x 1080 i ustawienia Badass.
Testy – Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów 2020 roku, który zachwyca grafiką. Testy wykonałem w dzielnicy Little China. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Far Cry 6
Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystałem wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Horizon Zero Dawn
Kolejny tytuł przedstawia przyszłość ludzkości. Ma on ciekawą historię oraz oferuje wciągającą przygodę. Rozgrywka jest TPP, czyli widziana z perspektywy trzeciej osoby. Nie zabrakło też elementów RPG i oczywiście świetnej grafiki. Za miejsce testowe wybrałem miasto Południk. Rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia graficzne najwyższa jakość.
Testy – Red Dead Redemption 2
Druga część gry ponownie przynosi świetne historie oraz dobrą rozgrywkę. Akcja przenosi nas w świat westernu. Nie zabrakło tutaj realistycznych broni, wykonywania codziennych czynności czy świetnej grafiki. Testy wykonałem w mieście Saint Denis, przy rozdzielczości 1920 x 1080 i maksymalnych ustawieniach graficznych.
Testy – Shadow of the Tomb Raider
Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziłem w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 i najwyższe ustawienia graficzne.
Testy – Sid Meier’s Civilization VI
Jest to jedna z pierwszych strategii 4X, która mimo premiery w 2016 roku jest ciągle mocno rozwijana. Twórcy wypuścili do niej sporą liczbę dodatków, a stratedzy cały czas cieszą się rozgrywką. Szósta odsłona przyniosła bardziej bajkową grafikę. Tutaj wykorzystałem dwa wbudowane w grę benchmarki – SI oraz Grafika. Rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia ultra.
Testy – Total War Saga: Troy
Total War: Troy to druga odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. W tym tytule wcielamy się w bohaterów dowodzących armią inspirowaną Iliadą Homera. Ostatnio w grze pojawiły się nawet mityczne jednostki wyjęte prosto z greckich mitów, co jest ciekawym dodatkiem. Tutaj wykorzystałem wbudowany benchmark Siege, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Watch Dogs Legion
Akcja trzeciej części serii Watch Dogs dzieje się w niedalekiej przyszłości w Londynie. Wcielamy się w grupę hakerów, którzy toczą wojnę z rządzącą korporacją. Co ważne, do naszej ekipy możemy zrekrutować praktycznie każdego mieszkańca miasta. Tutaj testy przeprowadziłem w pobliżu stacji metra Waterloo, przy rozdzielczości 1920 x 1080 oraz ustawieniach ultra.
Temperatury i podkręcanie Intel Core i5-13600K
Chłodzeniem w tym teście było AiO 360 od be quiet. Procesor przy obciążeniu Cinebench R23 nagrzewał się do średnio 82°C na rdzeniach P (maksymalnie 86°C) i maksymalnie 73°C na rdzeniach E. Są to wartości przy domyślnych ustawieniach wykorzystanej płyty głównej.
Podkręcanie jest za to świetne. Udało mi się ustabilizować procesor przy 5,7 GHz na rdzeniach P oraz 4,50 GHz na rdzeniach E. Są to wyniki identyczne jak w przypadku i9-13900K, a taki wzrost taktowania bez wątpienia jest świetny. Co więcej, przy AiO 360 maksymalna temperatura rdzeni P to 99°C (średnio 93°C), a E 82°C przy teście Cinebench R23. Przy AiO 360 możecie więc wyciągnąć naprawdę niezłe wyniki zachowując wysokie, ale akceptowalne temperatury. Tutaj należy też pamiętać, że przy OC zdjąłem wszelkie limity mocy
Testy OC – Cinebench R23
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy OC – Corona Benchmark
Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.
Testy OC – V-Ray Benchmark
W tym programie miałem już okazję wykonać test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest krótki opis. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystałem w poniższych testach.
Testy OC – Shadow of the Tomb Raider
Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziłem w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 i najwyższe ustawienia graficzne.
Testy OC – Sid Meier’s Civilization VI
Jest to jedna z pierwszych strategii 4X, która mimo premiery w 2016 roku, jest ciągle mocno rozwijana. Twórcy wypuścili do niej sporą liczbę dodatków, a stratedzy cały czas cieszą się rozgrywką. Szósta odsłona przyniosła bardziej bajkową grafikę. Tutaj wykorzystałem dwa wbudowane w grę benchmarki – SI oraz Grafika. Rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia ultra.
Testy OC – Total War Saga: Troy
Total War: Troy to druga odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. W tym tytule wcielamy się w bohaterów dowodzących armią inspirowaną Iliadą Homera. Ostatnio w grze pojawiły się nawet mityczne jednostki wyjęte prosto z greckich mitów, co jest ciekawym dodatkiem. Tutaj wykorzystałem wbudowany benchmark Siege, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Pobór mocy
Pobór mocy sprawdziłem za pomocą watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Za obciążenie posłużył mi wielowątkowy test Cinebench R23, a wyniki spisałem po 5 minutach jego działania.
Czytaj też: Test procesora Intel Core i9-13900K
Test Intel Core i5-13600K – podsumowanie
Powyższy wykres jak zawsze jest sporym uproszczeniem. Widać jednak, że średnio we wszystkich programach Intel Core i5-13600K wypada średnio lepiej niż i7-12700K oraz Ryzen 9 5900X. Bez wątpienia wynik jest więc świetny. Warto tutaj też zwrócić uwagę na wydajność jednowątkową (np. Cinebench R23, CPU-Z, POV-Ray), gdzie testowany procesor wypada trochę lepiej niż i9-12900K. Procesor plasuje się za to gorzej pod względem wydajności wielowątkowej. Natomiast w przypadków porównania do i7-12700K i Ryzena 9 5900X, testowane CPU jest po prostu wydajniejsze w testach wielowątkowych i jednowątkowych, oczywiście z pewnymi wyjątkami. Intel zaprezentował więc konstrukcję, która świetnie wypada na tle poprzednich generacji procesorów.
W grach jest jeszcze lepiej. Intel Core i5-13600K wyprzedza minimalnie i9-12900K i przegrywa tylko z i7-12700K i i9-12900K połączonymi z pamięciami DDR5 oraz z i9-13900K. Wydajność jest więc świetna, znacznie większa od i5-12600K. Jeśli więc szukacie procesora do gier, to ta konstrukcja znakomicie tutaj się sprawdzi.
Warto też zwrócić uwagę na możliwości OC. Udało mi się osiągnąć w pełni stabilne 5,7 GHz na rdzeniach P i 4,5 GHz na rdzeniach E. Procesor możecie więc naprawdę mocno podkręcić, choć przy tym AiO 360 zdecydowanie by się już przydało. Pobór mocy też wtedy rośnie, ale np. nie przebija podkręconego i7-12700K, więc nie jest tak źle. Po OC procesor potrafi przebić w wielowątkowym Cinebench R23 nawet niepodkręcony i9-12900K, a w pozostałych programach zbliżyć się do niego. Tutaj zdecydowanie warto zdecydować się na podkręcenie tej jednostki.
Jak zawsze pozostaje kwestia ceny. W momencie pisania testu znajdziecie Intel Core i5-13600K za ok. 1850 zł, model KF za ok. 100 zł mniej. Cena jest wysoka, chociaż aktualnie 12600K kosztuje ok. 1600 zł. Najtańsza płyta Z790 to aktualnie koszt ok. 1300 zł, więc również jest wzrost względem płyt Z690. Na szczęście w stosunku do polityki AMD i platformy AM5 13600K możecie połączyć z pamięciami DDR4, co cały czas sprawia, że koszt platformy nie będzie aż taki wysoki, jak mógłby być. A sam procesor oferuje naprawdę znakomite wyniki w zastosowaniach profesjonalnych czy grach.
Uważam tutaj jednak, że cena mogłaby być bardziej przystępna dla osób zainteresowanych kupnem procesora. Musimy jednak pamiętać, że złotówka też nisko stoi względem dolara czy euro i wzrost cen obserwowany jest nawet wśród poprzedniej generacji. Czasy, w których i5 z serii K były znacznie tańsze, niestety mogły przeminąć. Sam procesor zdecydowanie zasługuje na rekomendację, bowiem oferowana wydajność jest po prostu bardzo dobra, wyższa niż w przypadku i7-12700K.