Drewniane turbiny wiatrowe rozwiążą największy problem – niepełny potencjał recyklingu
Niemiecki startup wziął sobie za cel sprawienie, aby turbiny wiatrowe stały się jeszcze bardziej ekologiczne. Dokonał tego szybko, bo w ciągu zaledwie dwóch lat przekuł pierwsze prototypy na coś zdatnego do komercjalizacji. Teraz tą pracą zainteresował się fiński producent Stora Enso, a więc jeden z największych prywatnych właścicieli lasów na świecie, który nawiązał współpracę z Voodin Blade Technology, aby produkować drewniane turbiny wiatrowe. Oczywiście nie jest to jednak byle jakie drewno.
Czytaj też: Niezwykłe odkrycie w Egipcie. Setki mumii i piramida nieznanej królowej
Tym “drewnem” jest VLV, czyli laminowany fornir, a więc po prostu stosowanie posklejana i zabezpieczona cała masa płatów drewna. Takie połączenie jest znacznie bardziej ekologiczne i to na wszystkich frontach w porównaniu do łopat z materiałów kompozytowych, a na dodatek lżejsze i pozbawione zależności od paliw kopalnych. W przeciwieństwie do stali i betonu, LVL to stosunkowo lekki materiał, co umożliwia jego transport na miejsce budowy bez użycia ciężkiego sprzętu.
Czytaj też: Ile jest Coca-Coli w Coca-Coli? Polacy opracują system, który skończy z podwójną jakością produktów
Drewniane turbiny wiatrowe będą drewniane w całości, co tyczy się zarówno wirnika, jak i wieży. Pierwsza została już postawiona na wyspie poza Göteborgiem w Szwecji w maju 2020 roku za sprawą zaangażowania ze strony firmy Modvion. Idąc dalej, proponowana przez firmę wieża jest modułowa. Jako że drewno jest lżejsze od stali i również łatwiejsze w transporcie, to oznacza, że może być budowana wyżej, czyli sięgać silniejszych wiatrów.
Czytaj też: Ten problem matematyczny czekał 115 lat na rozwiązanie. Poradziła sobie z nim dopiero sztuczna inteligencja
Obecnie współpraca między Voodin Blade Technology i Stora Enso sprowadza się do produkcji 20-metrowej łopaty, ale w planach są już łopaty o długości 80 metrów. Jest to jednak pieśń przyszłości, bo ta pierwsza 20-metrowa łopata zostanie dopiero zainstalowana na 0,5-megawatowej turbinie w pobliżu Warburga w Niemczech do końca 2022 roku, rozpoczynając swoje testy bojowe.