MTT S80 od Moore Threads to potencjalnie pierwsza chińska karta graficzna dla graczy, która może rzeczywiście trafić w ich ręce
Serwis Expreview przetestował pierwszą chińską kartę dla graczy. Firma Moore Threads stworzyła MTT S80 wyłącznie z myślą o graczach i jako następstwo zaprezentowanej przed kilkoma miesiącami S60. Ta karta graficzna łączy procesor graficzny z 4096 rdzeniami strumieniowymi MUSA o częstotliwości pracy rzędu 1,8 GHz i zapewnia całe 14,4 TFLOPs wydajności obliczeniowej. Swój GPU łączy z 16 GB pamięci GDDR6 na 256-bitowej magistrali, co zapewnia przepustowość rzędu 384 GB/s, a z komputerem nawiązuje połączenie poprzez interfejs PCIe 5.0×16 o przepustowości do 128 GB/s, a do monitorów można ją podpiąć poprzez trzy porty DisplayPort 1.4a oraz jeden HDMI 2.1.
Czytaj też: Nie pochwalisz się już na Facebooku, w co wierzysz, kogo lubisz i na kogo głosujesz
Co najważniejsze, MTT S80 zapewnia wsparcie dla wszystkich najważniejszych API, bo DirectX, Vulkan, OpenGL i OpenGL ES, a do tego ma w pełni współpracować z Windowsem i Linuxem, a do tego architekturami x86, Arm oraz LoongArch. Zasilanie tego modelu jest zrealizowane ciekawie, bo zapewnia się je poprzez pojedyncze 8-pinowe złącze zasilania EPS 12V, czyli to stosowane zwykle przez procesory o mocy 300 watów, z którego czerpie 6+2-fazowa sekcja zasilania. Stąd też obecność adaptera dla dwóch standardowych 8-pinowych złączy PCIe.
Wchodząc w szczegóły fizyczne, MTT S80 mierzy 286 x 111 x 49 mm i dzierży radiator z dwóch aluminiowych bloków i czterema ciepłowodami. Ciepło rozprasza z nich połączenie dwóch 80-mm i jednego 70-mm wentylatorów, które muszą poradzić obie z 255-watowym TGP. To wszystko pozwoliło MTT S80 okazjonalnie sięgnąć poziomu RTX 3060 w syntetycznych benchmarkach, ale z drugiej strony przegrać z kretesem w pozostałych.
Czytaj też: Świat nie jest gotowy na metaverse. Śmiała wizja rozbija się o technologiczne ograniczenia
W przypadku bardziej rzeczywistych testów, MTT S80 udowodnił, że jest w stanie sprostać e-sportowym grom w rozdzielczości 4K, zapewniając płynność ponad 100 klatek na sekundę. Przykładowo zapewniał 128 FPS w League of Legends, 165 FPS w CrossFire oraz 87 FPS w Street Fighter IV, pożerając średnio 210 watów przy obciążeniu i niebywałe 114 watów w spoczynku, co jednak ma zostać poprawione w aktualizacjach. Należy jednocześnie podkreślić, że ta karta graficzna obsługuje w tej chwili tylko 60 gier i większość z nich to tytuły chińskie, a samo wsparcie gier korzystających z DirectX nowszego od “dziewiątki” wypada bardzo słabo.
Czytaj też: Evernote zmienia właściciela. Pora rozejrzeć się za nowym programem do robienia notatek
Karta Moore Threads MTT S80 jest dostępna w sprzedaży od 11 listopada. Niestety wyłącznie w Chinach i w pakiecie z płytą główną ASUS B660 w cenie prawie 2000 zł, więc trudno tu mówić o świetnej okazji.