Przez braki w optymalizacji premiera procesorów Ryzen 7000 nie należała do najbardziej udanych
Wedle wielu porównań i testów przeprowadzanych w połączeniu z najwydajniejszą kartą graficzną, czyli NVIDIA GeForce RTX 4090, która pozwala odblokować pełen potencjał procesora, Ryzeny 7000 wypadały… dziwnie. Udowodniono już, że problemem nie jest system operacyjny, a sama optymalizacja gier, która nie radzi sobie z wykorzystaniem procesorów AMD. Tyczy się to przede wszystkim modeli z duetem matryc krzemowych (CCD), czyli Ryzen 9 7950X i Ryzen 9 7900X, a nie tych z pojedynczymi wykorzystywanymi blokami CCD.
Czytaj też: Świętuj Black Friday z Huawei. Jakie promocje przygotowano?
Zostaliśmy poinformowani o doniesieniach o nieoczekiwanych deltach wydajności w niektórych grach z procesorami AMD Ryzen do komputerów stacjonarnych, a także o różnicach w wydajności między systemem Windows 11 i Windows 10 w niektórych tytułach gier. Obecnie prowadzimy dochodzenie, ale na podstawie dotychczasowych testów nie zaobserwowaliśmy istotnych różnic w wydajności gier pomiędzy wersjami systemu operacyjnego w różnych scenariuszach operacyjnych i grach.Wiele czynników wpływa na wydajność w grach, w tym silnik gry, architektura CPU, wybór GPU i wybór pamięci. Gdy nowe architektury wchodzą na rynek, często obserwujemy anomalie wydajnościowe, którymi musi zająć się sprzedawca komponentów lub wydawca gry. Nie jest to nowe zjawisko, ani też niespodziewane– czytamy w oświadczeniu AMD.
Czytaj też: Google wprowadza ChromeOS 107, a my sprawdzamy, jakie nowości się pojawiły
Wedle oświadczenia AMD najbardziej prawdopodobnym winowajcą tej sytuacji jest “niezoptymalizowany kod gier”, który został ujawniony dopiero teraz z racji dużego skoku w mocy obliczeniowej karty graficznej. Jest w tym sporo sensu, bo niektóre gry po prostu preferują mniejszą liczbę rdzeni i wątków, a wyższe taktowanie. Tak się składa, że procesory AMD Ryzen 7000 z dwoma obliczeniowymi matrycami mają tendencję do pracy z nieco niższymi prędkościami zegara. Między tymi matrycami występuje zresztą również opóźnienie związane z wewnętrznym połączeniem Infinity Fabric.
Czytaj też: Sprawdzamy, jak działa GONET.TV, czyli inteligentna telewizja online
Są jednak spore szanse, że optymalizacja samych gier załatwi sprawę. Teraz AMD przeprowadza dalsze testy i będzie współpracować z producentami gier, aby poprawić wszystkie tytuły, borykające się z tym problemem.