Polska jest swoistym monopolistą na rynku produkcji komponentów do akumulatorów litowo-jonowych, które wykorzystywane są w pojazdach elektrycznych. W najnowszym rankingu BloombergNEF nasz kraj znalazł się w tej kategorii na piątym miejscu na świecie (po Chinach, Korei Południowej, Japonii i USA) i pierwszym w Europie. Jak donosi ŚwiatOZE, 30 proc. produkcji jest skumulowane w Polsce.
Czytaj też: Polska piąta w najnowszym rankingu produkcji akumulatorów litowo-jonowych. To dobrze czy źle?
Koreański gigant w Polsce – gdzie będą powstawać komponenty do akumulatorów?
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) przekazała, że koreański gigant w branży akumulatorów – ANP Enertech – zainwestuje 148 mln złotych celem otwarcia produkcji wtórnych środków przewodzących do „baterii” litowo-jonowych. Inwestycja będzie zlokalizowana w Skarbimierzu na Opolszczyźnie, na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INVEST-PARK”.
Odbiorcami komponentów budowanych w Skarbimierzu będą inne koreańskie firmy, które również zlokalizowały swój biznes w Polsce. Jak się dowiadujemy z komunikatu prasowego PAIH, produkcja ruszy pod koniec 2023 roku. Okazuje się, że wiele firm z Korei Południowej zainwestowało w naszym kraju. Sama PAIH obsłużyła 13 inwestorów z tego kraju tylko z branży e-mobilności.
Czytaj też: Czy akumulatory litowo-jonowe odejdą do lamusa? Za rogiem czai się cynkowa alternatywa
Na temat ANP Enertech warto dodać, że firma otwarta jest na współpracę z wieloma krajami świata, w tym z Rosją. Na przyszły rok gigant przedsięwziął zrealizować ambitny plan, aby skalę dotychczasowej produkcji zwiększyć trzykrotnie.
Czytaj też: Stare akumulatory z samochodów dostaną drugie życie. Niemcy przerobią je na magazyny energii
Poza koreańskimi firmami również tureckie zakłady produkcyjne otwierają swoje oddziały w naszym kraju. Niedawno mogliśmy się dowiedzieć o tym, że Ege Kimya otworzy pierwszą fabrykę poza granicami Turcji – zakład produkujący sole niklu i kobaltu będzie zlokalizowany w Stargardzie. Te półprodukty są niezwykle istotne w konstrukcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych – donosi PAIH.