Zacznijmy może od kanałów tematycznych, które już pojawiają się u niektórych użytkowników TikToka
Obecnie na stronie głównej aplikacji znajdziemy kanały „Obserwowane” i „Dla Ciebie”, ale u niektórych osób TikTok dodał już kolejne, tym razem tematyczne kanały, które poświęcone są sportowi, modzie, grom i jedzeniu. Można się między nimi bardzo łatwo przełączać, a co najważniejsze, nie będzie już potrzeby wyszukiwać tej tematyki, bo filmy z danej kategorii znajdą się w jednym miejscu. Dzięki takiej nowości będzie można być na bieżąco z materiałami i nie trzeba będzie przekopywać się przez dziesiątki innych treści na karcie „Dla Ciebie”.
Czytaj też: TikTok w opałach. Uczelnie zakazują swoim studentom korzystania z aplikacji
Zmiana powinna spodobać się tym użytkownikom, którzy narzekają na nieporządek na stronie głównej. W „Dla Ciebie” TikTok rekomenduje nam filmy, które mogą nam się spodobać i są to treści o różnej tematyce, więc jeśli szukamy czegoś konkretniejszego, musimy przekopywać się przez dziesiątki filmików. Nowe kanały dają bezproblemową możliwość oglądania tylko tego, na czym w danej chwili nam zależy, a jednocześnie nie powinno to sprawić, że nagle np. filmy o gotowaniu, będą dominować na naszej stronie głównej.
Jak widzicie na powyższym zrzucie ekranu, nowe karty znajdą się w górnej części ekranu, obok „Obserwowani” i „Dla Ciebie”. Nie wiadomo, czy cztery nowe kanały to wszystko, co w tej kwestii planuje TikTok, czy może w przyszłości pojawi się ich jeszcze więcej.
Zmiany w zakresie bezpieczeństwa zostały ogłoszone oficjalnie
O ile nowe kanały zostały po prostu zauważone w aplikacji, o tyle o kolejnych zmianach TikTok poinformował już oficjalnie, chwaląc się przy okazji liczbą użytkowników w Europie. Tych jest już ponad 150 milionów i jak zauważa serwis: „rosnąca społeczność wymaga zwiększonych nakładów na przejrzystość działań i ochronę danych osobowych”. Dlatego właśnie w marcu tego roku zostanie otworzone Europejskie Centrum Przejrzystości i Odpowiedzialności w Dublinie, a w przyszłości także w innych krajach.
Czytaj też: Żaden polityk się nie prześlizgnie. TikTok będzie oznaczał rządową propagandę
TikTok stale się zmienia. W okresie pandemii, gdy tak naprawdę rozpoczął się boom na aplikację, użytkownicy zaczynali od tańca i pokazywania różnych układów. Lata jednak mijają, a tematyka treści stała się bardziej różnorodna. Przykładem może być hasztag #BookTok, zastosowany przez miłośników książek już ponad 110 mld razy, co wpłynęło nie tylko na sam serwis, ale również odmieniło rynek księgarski i listy bestsellerów na całym świecie dając drugie życie tytułom, które świat zdążył już zapomnieć. TikTok już dawno przestał ograniczać się tylko do użytkowników ze śmiesznymi filmikami, bo znajdziemy tam treści dotyczące polityki, nauki, filozofii, rolnictwa, opieki nad zwierzętami i wielu, wielu innych dziedzin życia.
Firmy wiedzą już, że z TikTokiem trzeba się liczyć, bo platforma ma ogromny potencjał reklamowy i pozwala łatwiej dotrzeć do odbiorców. Filmy w aplikacji są przystępniejsze niż zwykłe reklamy, zwłaszcza że firmy współpracują przy nich ze znanymi twórcami, dostosowując kontent tak, by podążać za trendami. Rodzimym przykładem sukcesu zbudowanego w oparciu o TikToka jest OnlyBio (@Onlybio.life), która jako jedna z pierwszych marek w Europie Centralnej zdecydowała się wykorzystać TikToka na szeroką skalę w swojej komunikacji. Marka nie tylko oparła o TikTok swoją komunikację marketingową, ale wprowadziła na rynek produkty powstałe jako efekt rozmów ze społecznością platformy.
Czytaj też: Instagram zrzyna z Telegrama. Pytanie – po co?
Wzrost liczby użytkowników sprawił, że TikTok zaczął się skupiać na tworzeniu regulacji odpowiadających na wyzwania związane z rozwojem społeczności. Na początku tego miesiąca opublikowano pierwszy raport bazowy zgodnie z ulepszonym Kodeksem postępowania w zakresie dezinformacji. Dowiadujemy się z niego o sposobach egzekwowania polityki TikToka w 30 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Rozbudowywany jest też zespół, który ma zapewnić TikTokowi działanie zgodne z ustawą o usługach cyfrowych (Digital Service Act – DSA), która nakłada na gigantów internetowych wymóg przejrzystości. Ponadto przygotowywane są kwartalne raporty dotyczące egzekwowania wytycznych społeczności, a kolejnym krokiem w celu zwiększenia przejrzystości działań platformy jest właśnie otwarcie w marcu siedziby Europejskiego Centrum Przejrzystości i Odpowiedzialności w Dublinie. To miejsce, w którym eksperci będą udzielać informacji na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących na TikToku.
Czytaj też: Elon Musk i tajemnica znikających followersów. Na Twitterze dzieją się dziwne rzeczy
W ogłoszeniu dowiedzieliśmy się też o planach związanych z nowym standardem bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. Opracowana w 2022 roku strategia zarządzania danymi dla Europy zakłada dalsze ograniczanie dostępu pracowników do danych europejskich użytkowników, zmniejszenie przepływu danych poza Stary Kontynent oraz przechowywanie danych lokalnie – w tym celu trzeba zwiększyć pojemność europejskiego magazynu danych. TikTok osiągnie to dzięki budowie drugiego centrum danych w Irlandii, a warto wspomnieć, że prowadzone są już rozmowy na temat trzeciego centrum w Europie.