Drony i helikoptery czeka cichsza przyszłość. CycloRotor od Cyclotech ma zapewnić im nowy sposób na generowanie ciągu
Cyclotech to pionierska słoweńska firma lotnicza, która poczyniła znaczące postępy w rozwoju nowatorskiej technologii lotniczej znanej jako CycloRotor. To z kolei innowacyjna konstrukcja wirnika, którego to rozkręcają silniki samolotów i dronów, mająca potencjał zrewolucjonizowania przemysłu lotniczego poprzez zmniejszenie hałasu powodowanego przez helikoptery i inne statki typu VTOL, a więc te potrafiące startować i lądować w pionie. Ponieważ zanieczyszczenie hałasem jest głównym problemem na obszarach miejskich i wokół lotnisk, przełom Cyclotech może prowadzić do cichszego i bardziej przyjaznego dla środowiska lotnictwa.
Czytaj też: Koniec z hałasującymi samolotami. Nowa technologia ma wyciszyć dźwięk silników odrzutowych
O tym, jak bardzo problematyczny dla przemysłu lotniczego jest hałas, pisałem już przy okazji innej technologii, mogącej zrewolucjonizować silniki odrzutowe. W skrócie? Walka o możliwie najmniej hałasujące samoloty opłaca się zarówno z punktu widzenia każdego z nas, jak i z poziomu samych firm, które to ze względu na hałas właśnie, muszą przestrzegać wielu praw, aby możliwie najmniej mącić spokój w okolicy. Jeśli więc pozbędziemy się problemu hałasujących wiropłatów i stałopłatów, to jeden z głównych problemów rynku awiacji zniknie “sam”.
CycloRotor chce rozwiązać problem hałasu, który dręczy wiropłaty, a więc wszelkiego rodzaju pojazdy powietrzne, wykorzystujące wirniki. Te generują znaczny hałas ze względu na aerodynamiczne interakcje ich systemów wirnikowych z otaczającym powietrzem i to właśnie w to uderza CycloRotor, zastępując konwencjonalne łopaty okrągłym układem mniejszych łopat. Te są indywidualnie sterowane i działają w skoordynowany sposób, generując siłę nośną i napęd poprzez połączenie ruchów obrotowych i cyklicznych, co minimalizuje hałas wytwarzany podczas lotu.
Czytaj też: Nad Ukrainą pojawią się zaawansowane myśliwce. Aktualnie to najpotężniejsze samoloty w Polsce
Wchodząc w szczegóły, podczas pracy CycloRotor redukuje hałas generowany przez wiry wierzchołkowe, które są głównym źródłem hałasu wirnika. Sterowanie poszczególnymi łopatami umożliwia precyzyjną manipulację ich nachyleniem i prędkością, co skutkuje zmniejszeniem hałasu w różnych warunkach lotu, a gdyby tego było mało, te innowacyjne wirniki mają zapewniać wyższą zwrotność podczas lotu. Z kolei i kompaktowa konstrukcja może również stworzyć nowe możliwości dla lotów na niskich wysokościach, umożliwiając bardziej wydajny transport i nadzór powietrzny w środowiskach miejskich.
Czytaj też: Chińskie pociągi szybsze od samolotów. W ten plan aż trudno uwierzyć
Technologia CycloRotor niesie więc ze sobą ogromne nadzieje na przekształcenie przemysłu lotniczego. Poza helikopterami ta innowacyjna konstrukcja wirnika może znaleźć zastosowanie w projektach typu VTOL, więc również elektrycznych taksówkach i pojazdach powietrznych. Mogliście zresztą już o niej słyszeć, ale niedawno ponownie wpadła w światło dzienne po tym, jak firma CycloTech pochwaliła się wynikami testów, wedle których CycloRotor jest w stanie zmniejszyć hałas eVTOL o nawet 20 decybeli. Aktualnie założyciele planują zademonstrować swój prototyp w locie do końca 2023 roku i mają nadzieję, że doczeka się certyfikacji do użytku komercyjnego przed 2026 rokiem.
PS – po więcej materiałów najwyższej jakości zapraszamy na Focus Technologie. Subskrybuj nasz nowy kanał na YouTubie!