Zespół H2FLY odbył cztery loty zasilane ciekłym wodorem, w tym jeden trwający ponad trzy godziny. Przeprowadzono je przy użyciu samolotu demonstracyjnego HY4, wyposażonego w wodorowo-elektryczny układ napędowy z ogniwami paliwowymi i kriogenicznie przechowywany ciekły wodór.
Czytaj też: Jeśli ten samolot na wodór nie jest przyszłością lotnictwa, to nie wiem, co nią jest
Wyniki lotów testowych są obiecujące. Wskazują, że wykorzystanie ciekłego wodoru zamiast wodoru gazowego może podwoić maksymalny zasięg samolotu HY4 z 750 do 1500 km. To z kolei oznacza kamień milowy w rozwoju bezemisyjnych lotów komercyjnych na średnich i długich dystansach.
To osiągnięcie oznacza przełomowy moment w wykorzystaniu wodoru do zasilania samolotów. Wspólnie z naszymi partnerami zademonstrowaliśmy, że ciekły wodór może być wykorzystywany do bezemisyjnych lotów średniego i dalekiego zasięgu. Prof. Josef Kallo, współzałożyciel H2FLY
Samolot na ciekły wodór zdał ważny test
H2FLY to firma założona przez pięciu inżynierów z Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki w Stuttgarcie i Uniwersytetu w Ulm. Celem H2FLY jest wprowadzenie na rynek pierwszego kwalifikowanego, w pełni wodorowo-elektrycznego układu napędowego samolotu. Taki projekt rozpocząłby erę bezemisyjnych, zrównoważonych podróży lotniczych. Firma jest światowym liderem w tej dziedzinie.
Czytaj też: Samoloty na wodór to już rzeczywistość. Co wiemy na ich temat?
HY4 to pierwszy na świecie samolot pasażerski z napędem wodorowo-elektrycznym, który powstał w 2016 r., demonstrując zarówno wykonalność, jak i potencjał omawianej technologii. Przeprowadzone loty testowe HY4 to moment kulminacyjny projektu HEAVEN, którego celem było wykazanie wykonalności wykorzystania ciekłego wodoru w samolotach. Oczekuje się, że w ciągu zaledwie kilku lat samoloty wodorowo-elektryczne będą mogły przewieźć 40 pasażerów na dystansach do 2000 km.
Teraz firma H2FLY skupi się na drodze do komercjalizacji – w czerwcu ogłoszono opracowanie nowych systemów ogniw paliwowych H2F-175, które będą w stanie zapewnić pełny zakres mocy na wysokościach lotu do 8200 m, co stanowi ważny krok na drodze od demonstracji lotów na niższych wysokościach do rzeczywistych zastosowań w samolotach komercyjnych. W 2024 r. H2FLY otworzy Centrum Lotnictwa Wodorowego na lotnisku w Stuttgarcie, współfinansowane przez Ministerstwo Transportu Badenii-Wirtembergii – stanie się ono centralnym punktem dla przyszłości europejskiego przemysłu lotniczego i gospodarki wodorowej.
W porównaniu do przechowywania wodoru w stanie gazowym pod ciśnieniem (GH2), zastosowanie skroplonego, kriogenicznego wodoru (LH2) pozwala na znaczne zmniejszenie masy i objętości zbiornika, co prowadzi do zwiększenia zasięgu samolotu i użytecznej ładowności.