Aktualnie na świecie mamy 11 globalnych sieci społecznościowych. Wszyscy znają takie, jak Facebook czy Instagram – nawet jeśli nie są ich aktywnymi użytkownikami. O ile przez lata Facebook był niemal synonimem social mediów, tak w pewnym okresie zaczęto wieszczyć jego koniec, a różnego rodzaju badania pokazywały, że jest on uznawany przez młodzież za miejsce bardziej pasujące dla ich rodziców niż dla nich samych. Wniosek ten wspierała rosnąca popularność innych propozycji, jak TikTok, Instagram czy Snapchat. Czy jednak tak jest naprawdę?
Kto rządzi w świecie social mediów?
Badanie przeprowadzone przez reviews.org sprawdziło najpopularniejsze aplikacje społecznościowe, które użytkownicy mają zainstalowane w swoich smartfonach. Jak się okazuje, na pierwszy miejscu jest Facebook, który wyprzedza YouTube, zaś podium zamyka Instagram. TikTok znalazł się w tym zestawieniu na pozycji piątej, wyprzedzonej przez sieć X, czyli ex-Twittera. Całe zestawienie prezentuje się następująco:
Warto zauważyć, że Threads, uruchomiony przez Metę jako alternatywa dla Twittera, nie zdobył sobie póki co dużej popularności i jest na ostatniej pozycji. Jednak rzecz się ma nieco inaczej, gdy przyjrzymy się wynikom badania tego, jak dużo czasu spędza się w każdej sieci. Użytkownicy TikTok są najbardziej zaangażowani, poświęcając na przewijanie filmików przeciętnie 2 godziny i 44 minuty każdego dnia. Na drugim miejscu w tej kategorii znalazł się Tumblr z wynikiem tylko o trzy minuty gorszym – 2 godziny 41 minut. Podium zamyka Facebook – 2 godziny dziennie.
Czytaj też: Nie chcesz reklam na Facebooku i Instagramie? Meta ma na to rozwiązanie
Inna ciekawa informacja z przeprowadzonego badania mówi nam, że przeciętny użytkownik spędza na portalach społecznościowych mniej niż 3 godziny dziennie. Tak zadeklarowało 57% ankietowanych. Ponadto 14% nie poświęca im więcej niż 30 minut. Co ciekawe, ze wszystkich osób korzystających z social mediów aż 50% twierdzi, że zbyt długie spędzanie na nich czasu prowadzi do dyskomfortu i ma negatywny wpływ na psychikę. Spośród nich 24% ma objaw FOMO – czyli strachu przed tym, że jeśli nie sprawdzą nowości w swojej sieci społecznościowej, coś ważnego ich ominie.