Jednym z największych przeciwników połączenia okazał się też być Sony, po przejęciu Bethesdy i Activision Microsoft byłby bowiem trzecim pod względem wielkości producentem gier, zaraz po chińskim Tencencie i właśnie Sony.
By przejąć Activision, Microsoft zgodził się na ustępstwa
Zainteresowanie instytucji antymonopolowych zmusiło Microsoft do licznych koncesji na rzecz innych firm, zapewniających utrzymanie konkurencyjności. Sony, znane z tego, że mocno ogranicza multiplatformowość własnych produkcji wydając gry wyłącznie na swoje konsole i (zwykle z dużym opóźnieniem) na PC uzyskało umowę, na mocy której Microsoft zapewni przez 10 lat kolejne wydania serii Call of Duty na PlayStation.
Zgodę na transakcję najszybciej wydała Komisja Europejska. Amerykańska Federalna Komisja Handlu próbowała zablokować transakcję przed sądem, lecz 12 lipca 2023 roku sąd nie wyraził na to zgody, FTC przegrało także odwołanie i 20 lipca ostatecznie FTC wycofało sprawę, otwierając drogę do przejęcia na rynku amerykańskim.
Ostatnia przeszkoda: brytyjski Urząd ds Konkurencji i Rynków (CMA)
Postępowanie przed brytyjskim CMA toczyło się najdłużej – w związku z obawami o zmonopolizowanie dystrybucji gier w chmurze do własnej platformy. Także i tu Microsoft zdecydował się na daleko idące ustępstwa, w sierpniu bieżącego roku oferując po uzgodnieniach prawa do dystrybucji w chmurze produkcji Activision Blizzard poza Europejskim Obszarem Gospodarczym na 15 lat firmie Ubisoft, operatorowi serwisu Ubisoft+. 22 września CMA poinformowała, że zmiany promują konkurencyjność i dało wstępnie zgodę na transakcję. Dziś, 13 października 2023 roku CMA już oficjalnie dało zgodę na przejęcie, na 5 dni przed deadline dla transakcji.
W chwili gdy to piszę, Microsoft jeszcze nie poinformował oficjalnie o dalszych krokach, choć wicedyrektor Brad Smith docenił (jak widać) decyzję brytyjskiego regulatora. Sprawa jest o tyle gorąca, że przejęcie zgodnie z umową musi być domknięte do 18 października, można zatem się spodziewać jeszcze dziś dalszych oficjalnych kroków.
„So, this is home now? Home, family”
Microsoft opublikował na YouTube spot, w którym bohaterowie gier Blizzard Activision znajdują wreszcie nowy dom. Nie wiem jak wam, ale mi się bardzo podoba tak pomysł, jak i wykonanie:) Podsumuję to słowami Marine’a ze Starcrafta: najwyższy czas 🙂