Specyfikacja AMD Ryzen Threadripper 7980X
Procesor oferuje 64 rdzenie i 128 wątków. Dla przypomnienia Ryzen 9 7950X ma 16 rdzeni i 32 wątki, a Intel Core i9-14900K 8 rdzeni P, 16 rdzeni E i łącznie 32 wątki. Przewaga w programach korzystających ze wszystkich wątków powinna być więc naprawdę spora. Taktowanie bazowe jest równe 3,2 GHz, a boost wynosi do 5,1 GHz. Te drugie zegary na tle innych procesorów nie są już imponujące, ale tego nikt też się nie spodziewał po procesorach Threadripper. Tutaj warto zwrócić uwagę na wzrost względem AMD Ryzen Threadripper PRO 5995WX, który miał boosta do 4,5 GHz przy również 64 rdzeniach.
Procesor możecie ręcznie podkręcić i niczym nie jest on tutaj zablokowany. Znacznie prościej jest jednak skorzystać z Precision Boost Overdrive (PBO), które powinno zwiększyć wydajność procesora. Testy po jego włączeniu znajdziecie również w dalszej części artykułu. AMD Ryzen Threadripper 7980X ma TDP równe 350 W. Ilość Cache L1 to 4 MB, L2 64 MB, a L3 256 MB.
Testowana jednostka wspiera czterokanałową pamięć DDR5 RDIMM 5200 MHz. Tutaj jest ważne, żebyście o tym nie zapomnieli – nie zamontujecie na płycie standardowych pamięci DDR5. Oczywiście maksymalna stabilna prędkość pamięci jest znacznie większa . Z procesorem otrzymałem pamięci G.Skill Zeta R5 Neo 4x 32 GB 6400 MHz CL32, które po włączeniu profilu EXPO zadziałały bez problemów w trybie synchronicznym. Możecie więc spokojnie łączyć procesor z szybszymi konfiguracjami RAM. Przy pierwszym uruchomieniu lub po włączeniu EXPO trzeba uzbroić się jednak w cierpliwość – trenowanie pamięci potrafi zająć naprawdę sporo czasu. Warto też zwrócić uwagę na ilość linii PCIe 5.0, 4.0 i 3.0. Tutaj mamy do dyspozycji konfigurację kolejno 48+32+8.
AMD Ryzen Threadripper 7980X przeznaczony jest na podstawkę sTR5. Wymaga to nowych płyt głównych, które z pewnością w najlepszych konfiguracjach będą dosyć drogie. Pamiętajcie też, że taki procesor wymaga też odpowiedniego chłodzenia z montażem. Tutaj producent dołącza do niego ramkę zgodną np. z AiO NZXT Kraken 360. Procesor został wykonany w procesie technologicznym TSMC 5nm FinFET, a maksymalna temperatura pracy wynosi 95°C.
Czytaj też: Test procesora Intel Core i5-14600K
Jak przeprowadziłem testy?
W testach wykorzystałem system Windows 11 Pro 22H2. Sterowniki do karty graficznej to Nvidia GeForce Game Ready 546,01. Na komputerze włączony był resizable BAR oraz planowanie przyspieszanego sprzętowo procesora GPU. Zabezpieczenia oparte na wirtualizacji zostały wyłączone.
Procesory AMD domyślnie testowane były przy wyłączonej opcji PBO. Testy z PBO również znajdziecie w dalszej części artykułu. Procesory Intela testowane były przy ustawieniu zalecanym przez firmę, czyli PL1=PL2=MTP. Procesory Threadripper sparowałem z pamięciami G.Skill Zeta R5 Neo 4x 32 GB 6400 MHz CL32 po włączeniu EXPO. Jednostki AMD Ryzen i Intel Core były testowane z pamięciami Kingston Fury Renegade RGB 2x 16 GB 6400 MHz CL32 po włączeniu XMP. Konstrukcje AMD pracowały w trybie synchronicznym, a Intel przy Gear 2. Wszelkie technologie typu Asus MCE zostały wyłączone – mogą one wpływać na wydajność procesora. Testy powtarzałem 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Procedurę w każdej grze lub programie znajdziecie w opisie pod odpowiednimi nagłówkami.
Testy – 3DF Zephyr
3DF Zephyr służy do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Tutaj wykorzystałem wbudowany benchmark pozwalający na ocenienie wydajności procesorów.
Testy – 3DMark CPU Profile
3DMark to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Twórcy wprowadzili do niego CPU Profile, który sprawdza wydajność przy obciążeniu różnej ilości wątków. Zebrałem tutaj wyniki dla jednego oraz maksymalnej ilości wątków.
Testy – 3D Particle Movement
3DPM został opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych rodzajów ruchów cząstek w trójwymiarze. Poniżej znajdziecie ogólny wyniki testu podany jako mops/sec.
Testy – 7-Zip
7-Zip to darmowy program do kompresji plików, który jest często wykorzystywany przez użytkowników komputerów. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) paczki 10808 plików o wielkości 23,3 GB oraz jednego pliku o wielkości 186 GB.
Testy – Blender
Ten program każdy z Was powinien kojarzyć. Służy on do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Wykorzystałem benchmark udostępniony przez twórców, który sprawdza wydajność w 3 scenach: Monster, Junkshop oraz Classroom.
Testy – Cinebench 2024
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy – Corona Benchmark
Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.
Testy – CPU-Z
Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.
Testy – CrossMark
CrossMark to benchmark mierzący wydajność całego sprzętu. Odpowiednie testy można wykonać również na smartfonach, dzięki czemu można między sobą porównać wyniki różnych platform. Poniżej znajdziecie wynik ogólny oraz osobne: wydajność, kreatywność i reakcję.
Testy – Geekbench
Geekbench 6 Pro to wieloplatformowy benchmark, który łatwo mierzy wydajność różnych systemów. Bardzo często pojawia się też w pierwszych przeciekach dotyczących procesorów czy kart graficznych. Test CPU mierzy wydajność jedno i wielowątkową przy różnych zastosowaniach, co pozwala na ocenę całości systemu.
Testy – Handbrake
Handbrake pozwala na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on też dostępny za darmo praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).
Testy – JetStream 2.1
Kolejny benchmark testuje JavaScript i WebAssembly oraz koncentruje się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ponownie ocenia on szybkość działania, tyle, że tym razem wynik otrzymujemy w punktach. Tutaj wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.
Testy – Kraken JavaScript
Kolejny benchmark porównuje wydajność w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Wynik ma kilka różnych składników i podawany jest w milisekundach – interesuje nas całkowity rezultat. W testach wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.
Testy – PCMark 10
PCMark 10 zawiera zestaw testów obejmujących szeroki zakres różnych zastosowań: przeglądanie sieci, codzienne aplikacje biurowe, edytowanie zdjęć, wideo i wiele innych. Wyniki prezentowane są jako punkty ogólne oraz dla kategorii: Essentials, Productivity oraz Digital Content Creation.
Testy – POV-Ray
POV-Ray to kolejny program mający wbudowany benchmark. Tym razem pozwala on na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu i służy głównie do tworzenia grafiki 3D. W testach wykorzystałem benchmark jedno i wielowątkowy.
Testy – Speedometer 2.1
Speedometer 2.0 mierzy responsywność aplikacji internetowych. Jego plusem jest symulowanie działań wykonywanych przez użytkownika, co pozwoli na ocenienie wydajności różnych procesorów. Tutaj w testach wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.
Testy – WebXPRT 4
WebXPRT 4 wykonywany jest w przeglądarce (wykorzystałem Google Chrome). Zawiera on testy oparte o HTML5, JavaScript i WebAssembly przy różnych zastosowaniach, które mają odzwierciedlać rzeczywiste działania użytkownika.
Testy – VeraCrypt
VeraCrypt to oficjalny następca TruCrypt. Jest to oprogramowanie open-source więc nie ma co się dziwić, że jest naprawdę popularny. Program ma wbudowany benchmark, który wykorzystałem w sprawdzeniu wydajności procesorów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES, Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).
Testy – V-Ray Benchmark
V-Ray został stworzony przez Vladimira Koylazov i Petera Mitev z Chaos Group w 1997 roku. Można z niego skorzystać w całym mnóstwie programów takich jak 3ds Max, SketchUp, Maya, Cinema 4D, Unreal, Blender itp.. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystałem w poniższych testach.
Testy – Y-Cruncher
Y-Cruncher to benchmark pozwalający na zmierzenie wydajności liczenia liczby Pi przy wykorzystaniu wszystkich wątków procesora. Pozwala to dobrze na porównanie wielowątkowej wydajności różnych konstrukcji. Tutaj wykorzystałem próbkę 2,5 miliarda.
Testy – Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów 2020 roku, który zachwyca grafiką. Testy wykonałem w dzielnicy Little China, na rynku. Ustawiłem rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Far Cry 6
Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystałem wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
Kontynuacja ciepło przyjętego Spider-Man-a z 2018 roku. W grze tytułowy bohater przejmuje rolę po Piterze Parkerze. Jest to mocna gra akcji z widokiem trzecioosobowym w otwartym świecie dla fanów Marvela. Gra zrobiona przez to samo studio co poprzedniczka, czyli Insomniac Games, zadebiutowała w 2022 roku i również była ciepło przyjęta przez graczy. Testy przeprowadziłem w dzielnicy Upper East Side przy ustawieniach bardzo wysokich.
Testy – The Riftbreaker
Wielki RPG-owy hit mało znanego polskiego studia z 2021 roku, które zaczynało od modów do Half-Life. Jest to gra z widokiem izometrycznym, mająca elementy tower defense i kładąca mocny nacisk na eksploracje oraz crafting. W The Riftbreaker trafiamy na planetę Galatea i przygotowujemy ją do kolonizacji, oczywiście mieszkańcom się to nie podoba. Testy wykonałem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka CPU przy ustawieniach Ultra.
Testy – Total War: Warhammer III
Jest to ostatnia część cyklu gier Total War producenta Creative Assembly. Gra garściami czerpie z uniwersum Warhammera, a do tego jest świetnym połączeniem RTS-a i gier turowych. Gry z serii Total War charakteryzują się wieloma dodatkami i gigantycznymi bitwami. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku mirrors of madness. Wybrane ustawienia to ultra. Benchmark zwraca średnią liczbę fps oraz minimalną i takie wartości znajdziecie na wykresach. Gra działa też pod kontrolą API DirectX 11.
Temperatury AMD Ryzen Threadripper 7980X
Maksymalna temperatura przy AIO 360 rozkręconym na maksymalne obroty i obciążeniu Cinebench 2024 wyniosła 74°C. Jest to bardzo dobry wynik i nie ma tutaj obaw o przegrzanie się procesora. Taktowania na wszystkich rdzeniach wynosiły wtedy 3,6-4,5 GHz w zależności od rdzenia, średnio podczas trwania benchmarku wynosiły one 4-4,2 GHz.
Precision Boost Overdrive (PBO)
Włączenie PBO znacznie zmienia sytuację. Temperatury dochodziły do 96°C, więc procesor działa przy maksymalnej temperaturze narzuconej przez AMD. Taktowania wynosiły wtedy 4,1-4,7 GHz, średnio 4,4-4,6 GHz. Widać więc, że wzrost wydajności powinien być sporo względem wyłączonego PBO. Okupione jest to znacznym wzrostem temperatury, ale zwróćcie też uwagę na samym końcu na zdecydowany wzrost poboru mocy. Tutaj zdecydowanie potrzeba mocnego zasilacza, aby całość działała bez problemów.
Testy PBO – Cinebench R23
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystałem wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy – Corona Benchmark
Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.
Testy PBO – CPU-Z
Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.
Testy PBO – V-Ray Benchmark
V-Ray został stworzony przez Vladimira Koylazov i Petera Mitev z Chaos Group w 1997 roku. Można z niego skorzystać w całym mnóstwie programów takich jak 3ds Max, SketchUp, Maya, Cinema 4D, Unreal, Blender itp.. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystałem w poniższych testach.
Testy PBO – The Riftbreaker
Wielki RPG-owy hit mało znanego polskiego studia z 2021 roku, które zaczynało od modów do Half-Life. Jest to gra z widokiem izometrycznym, mająca elementy tower defense i kładąca mocny nacisk na eksploracje oraz crafting. W The Riftbreaker trafiamy na planetę Galatea i przygotowujemy ją do kolonizacji, oczywiście mieszkańcom się to nie podoba. Testy wykonałem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka CPU przy ustawieniach Ultra.
Pobór mocy
Pobór mocy sprawdziłem za pomocą watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Za obciążenie posłużył mi wielowątkowy test Cinebench 2024, a wyniki spisałem po 5 minutach jego działania.
Czytaj też: Test procesora Intel Core i9-14900K
Test AMD Ryzen Threadripper 7980X – podsumowanie
Powyższy wykres to jak zawsze mocne uproszczenie wszystkich testów. Przewaga średnio nad i9-14900K jest widoczna, ale nie jest tak spora, jak można by się spodziewać. Należy tutaj jednak wniknąć głębiej w wyniki. AMD Ryzen Threadripper 7980X w testach jednowątkowych wypada słabiej od konkurencji, co też było spodziewane. W Cinebench 2024 strata do i9-14900K wynosi ok. 18,1%, w POV-Ray ok. 19,5%, 3DMarku CPU profile ok. 17,5%, a w CPU-Z ok. 23,3%. Procesor wypada też słabiej w testach aplikacji webowych, choć tutaj różnice w programach takich jak JetStream, Kraken czy WebXPRT wynosi ok. 10,2-11,2%. Trochę gorzej jest tylko w Speedometerze. Trochę słabsze wyniki mamy też w CrossMarku czy PCMarku.
Odwrotną sytuację mamy w momencie, gdy program wykorzysta wszystkie wątki procesora. Wtedy różnice Threadrippera w stosunku do i9-14900K (przy założeniu, że wynik tego procesora to 100%) wynosił w zależności od programu: Cinebench 2024 252,3%, CPU-Z 287,7%, Blenderze dochodzi do 327,2%, 3DPM 325,6%, Coronie 258,2%, Y-Cruncher 265,6%, a w V-Ray 314,7%. Również przy pakowaniu paczki plików różnice wynosiły 199%, choć przy jednym pliku spadła do 127%. Tutaj różnice są naprawdę potężne na korzyść 64 rdzeniowego procesora. To właśnie do takich zastosowań został on stworzony i tutaj pokazuje maksimum swojej wydajności.
Gry dorzucam jako ciekawostkę, bowiem procesor nie jest przeznaczony do takich zastosowań. Widać tutaj, że strata do i9-14900K czy nawet Ryzena 9 7950X jest spora przy domyślnych ustawieniach CPU. Oczywiście w gry możecie spokojnie pograć, a nawet podczas tego wykonywać inne zadania – tutaj mamy przewagę większej ilości rdzeni. Natomiast nie liczcie na wysoką ilość fps. Warto też pamiętać, że w BIOSie czy w Ryzen Master powinna być dostępna opcja Game Mode, która może poprawić wyniki w niektórych tytułach.
Jeśli nie chcecie ręcznie podkręcać procesora to warto włączyć Precision Boost Overdrive (PBO). W testach jednowątkowych różnic nie będzie, ale przy wielowątkowych są naprawdę spore. Dla przykładu w Cinebench 2024 mamy wyższy wynik o 7,7%, V-Ray o ok. 15,1%, a Coronie o ok. 13,9%. Nie zapominajmy jednak, że wtedy procesor będzie działał przy maksymalnej temperaturze.
Sam pobór mocy jest znacznie większy od innych procesorów, ale biorąc pod uwagę wzrosty wydajności nie jest naprawdę źle. W stosunku do i9-14900K mamy wzrost o 129 W, a w stosunku do 7950X o 210 W. Włączenie PBO wypycha jednak procesor na zupełnie inny poziom – 719 W. Gdyby nie throttling związany z temperaturą to spokojnie przebiło by to 800 W. Jeśli więc chcecie to włączyć to koniecznie musicie mieć naprawdę mocny zasilacz. Same temperatury bez PBO nie są wysokie – 74°C przy Cinebenchu 2024 to bardzo dobry wynik. Tak jak jednak wspominałem, zmienia się to po włączeniu PBO i wtedy naprawdę wydajne AiO jest wymagane.
AMD Ryzen Threadripper 7980X ma kosztować 4999 dolarów, co daje ok. 20080 zł, ale jak doliczmy 23% VAT wychodzi 24706 zł. Cena jest bez wątpienia ogromna, ale sam procesor jest jej wart – jeśli oczywiście wykorzystacie jego możliwości. Konstrukcja świetnie wypada wszędzie tam, gdzie są wykorzystywane wszystkie rdzenie. Wtedy też przewaga nad standardowymi konstrukcjami typu 7950X czy i9-14900K jest ogromna, co widać po różnych, wspomnianych wcześniej wynikach testów. Procesor bardzo dobrze wypadnie też, jeśli wykonujecie kilka rzeczy na raz na jednym PC. Tutaj również możecie skorzystać z obecności 64 rdzeni, co zapewni płynną pracę w każdym z programów. Całość wypada słabiej jeśli chodzi o wydajność jednego rdzenia czy gry, ale też konstrukcja nie została stworzona, aby radzić sobie jak najlepiej w tego typu zastosowaniach – to nie jest jej przeznaczenie.
Jeśli więc planujcie renderować na procesorze, wykonywać obliczenia wykorzystujące wszystkie wątki, czy w jakikolwiek inny sposób wykorzystywać moc 64 rdzeni, 128 wątków, nowej architektury oraz platformy, to zdecydowanie będziecie zadowoleni z zakupu AMD Ryzen Threadripper 7980X.