Myśliwiec F-15QA Advanced Eagle zapewnił nam wyjątkowy pokaz swoich możliwości
Debiut F-15QA Advanced Eagle, najnowszego dodatku do floty powietrznej Kataru, nie bez powodu zrobił duże wrażenie na Dubai Airshow w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i następnie na naszych ekranach. Ten samolot, będący świadectwem nowoczesnej technologii lotniczej, zaimponował w akcji swoją zaskakującą zwinnością, jak na myśliwiec bez systemu wektorowania ciągu oraz potężnymi osiągami, a to dzięki nowej parze silników F110-GE-129 oraz zaawansowanej technologii fly-by-wire.
Czytaj też: Myśliwiec F-35 jednak nie taki potężny? Lotnictwo USA może ukrywać nie lada sekret
F-15QA Advanced Eagle nie jest tak zaawansowany, jak np. F-35, ale doświadczeni dowódcy zrobią i tak ogromny użytek z tego myśliwca pozbawionego technologii stealth, który może i szybciej pojawi się na radarach, ale będzie mógł przeprowadzić zmasowany atak na wiele celów. To bowiem potencjalnie jedna wielka “ciężarówka z bronią“, która będzie mogła wyrządzać ogromne zniszczenia, jeśli wróg zostanie całkowicie pozbawiony zaawansowanych systemów przeciwlotniczych.
Czytaj też: Najbardziej zaawansowany myśliwiec na wojnie. Izraelski F-35I osiągnął niemożliwe
F-15QA, opracowany na bazie F-15SA Advanced Eagle dla Arabii Saudyjskiej i będący podstawą dla F-15EX Eagle II Sił Powietrznych USA, jest najbardziej zaawansowaną operacyjną wersją F-15. Jego system fly-by-wire, który został po raz pierwszy wprowadzony w F-15SA, przekształca polecenia pilota na komendy przetwarzane przez komputer, znacznie optymalizując wydajność i bezpieczeństwo, a na dodatek umożliwiając wykorzystanie możliwości samolotu do granic. Gdyby tego było mało, F-15QA może pochwalić się różnymi ulepszeniami, a w tym nowym, niskoprofilowym wyświetlaczem HUD i dużym cyfrowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym, które na dodatek widać w materiałach promocyjnych Boeinga.
Czytaj też: Chiny utrzymują go w tajemnicy od lat. Jaki sekret skrywa nowoczesny chiński myśliwiec?
Wydajność tego myśliwca została zademonstrowana poprzez manewry pod dużym kątem i zaawansowane techniki lotu, które nie są możliwe w starszych wersjach F-15, opierających się na hybrydowym systemie kontroli hydro-mechanicznej. Wysoka zwinność samolotu jest dodatkowo wzmocniona przez podwójne silniki General Electric F110-GE-129, a co ciekawe, F-15QA jest ponoć aż tak zwinny, że nie ma żadnych ograniczeń co do kąta przeprowadzanego ataku. Zastosowania na wojnie? Na ten temat poczytacie więcej w moim poprzednim artykule.