Mieszkańcy wielu polskich miast korzystający z komunikacji publicznej, zarówno autobusów, trolejbusów, jak i nawet tramwajów, na pewno kojarzą markę Solaris. Pojazdy te są produkowane przez jednego z największych gigantów w branży transportowej w Europie, czyli przez Solaris Bus&Coach, który w trakcie 27 lat swojego istnienia wyprodukował łącznie ponad 23 tysiące pojazdów o różnym napędzie, w tym także elektrycznym. Główna siedziba firmy znajduje się w Bolechowie-Osiedlu pod Poznaniem. Pojazdy Solarisa są sprzedawane nie tylko na rynku polskim, ale również w ponad 30 krajach europejskich, w Izraelu, Kanadzie czy USA.
Czytaj też: Jak długo wytrzymają akumulatory w elektrykach? Odpowiedź może nas zaskoczyć
Firma Impact Clean Power Technology mająca siedzibę w Pruszkowie poinformowała w komunikacie na LinkedIn o przedłużeniu współpracy z Solarisem na lata 2024-27. Warto dodać, że nie jest to zupełnie nowy kontakt pomiędzy firmami. Partnerstwo z Solarisem trwa już od 11 lat i podczas tego okresu producent autobusów zakontraktował ponad 3000 pojazdów zasilanych systemami bateryjnymi.
Czytaj też: Kiedyś służyła do dziarania więźniów. Dziś ta niezwykła substancja zrewolucjonizuje akumulatory
Akumulatory litowo-jonowe do autobusów Solarisa będą produkowane w Polsce
Najnowszy kontrakt będzie opierać się na dostawach baterii HE100, które charakteryzują się większą gęstością energii i mocą, a przy tym mają mniejszą wagę i objętość. Więcej szczegółów technicznych, póki co, producent nie przekazuje. Wiadomym jest natomiast fakt, że akumulatory będą powstawać w ogromnym zakładzie GigafactoryX pod Warszawą, który zacznie działać już w przyszłym roku.
Czytaj też: Polacy sprawili, że akumulatory będą znacznie lepsze. Lista korzyści jest imponująco długa
Jak możemy dowiedzieć się ze strony Impact Clean Power Technology, giga-fabryka jest ciągle w budowie, ale w 2024 roku ma osiągnąć aż 1,2 GWh mocy przerobowych. W ciągu roku będzie w niej produkowanych 16 tys. systemów bateryjnych – co 11 minut będzie powstawać nowy. Wszystko będzie działać w pełni automatycznie. Wyprodukowane akumulatory litowo-jonowe znajdą zastosowanie nie tylko w autobusach elektrycznych, ale również w pojazdach zasilanych wodorem oraz w trolejbusach także produkowanych przez Solarisa.