TTArtisan 100 mm f/2.8 Bubble Bokeh – nietypowy obiektyw także do Leiki

TTArtisan od ładnych kilku lat produkuje specyficzne, często bardzo interesującą optykę do współczesnych bezlusterkowców. Producent nie próbuje rywalizować z wielkimi tego świata na polu doskonałości technicznej, zamiast tego skupiając się na instrumentach niedoskonałych, niszowych, zachęcających do fotograficznych eksperymentów i – co tu dużo mówić – bardzo atrakcyjnych cenowo. Jednym z takich obiektywów jest TTArtisan 100 mm f/2.8 Bubble Bokeh.
TTArtisan 100 mm f/2.8 Bubble Bokeh – nietypowy obiektyw także do Leiki

TTArtisan 100 mm f/2.8 Bubble Bokeh – parametry

  • konstrukcja: 3 elementy w 3 grupach
  • ogniskowa: 100 mm
  • jasność: f/2.8
  • pole widzenia: 24°
  • ostrość: od 90 cm
  • maksymalna przysłona: f/22
  • przysłona: 13 listków
  • Nastawianie ostrości: manualne
  • mocowanie filtrów: gwint 49 mm
  • mocowania: M42, Leica M
  • waga: 307 g
  • cena: 899 zł (M42) i 1149 zł (Leica M)

TTArtisan 100 mm f/2.8 Bubble Bokeh jest współczesną rekonstrukcją historycznego obiektywu Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8, który swoją premierę miał w 1916 roku.

Pierwowzór był obiektywem trójsoczewkowym, wykonanym jako tzw. tryplet Cooke’a, czyli w układzie, który redukował podstawowe aberracje optyczne. Tryplety Cooke’a typowo były budowane jednak z niższą jasnością maksymalną – przy jasności f/2.8 nie było możliwe skorygowanie dużej aberracji sferycznej, która w Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8 razem z 15-listkową przysłoną odpowiada za charakterystyczne krążki nieostrości z jasną obwódką na brzegach, przypominające bąbelki lub bańki mydlane.

W 2015 roku firma Meyer-Optik-Görlitz wypuściła nową wersję obiektywu Trioplan 100 mm f/2.8 II, którą obecnie można kupić za jedyne 999 euro z mocowaniami do większości systemów lustrzankowych i bezlusterkowych, jest zatem raczej poza zasięgiem typowych amatorów eksperymentowania.

I tu właśnie wchodzi TTArtisan, cały na biało. TTArtisan 100 mm f/2.8 Bubble Bokeh ma bowiem wszystkie podstawowe cechy oryginału (aczkolwiek ma przysłonę złożoną z 13 listków, nie 15), w szczególności charakterystyczne rozmycie, a jest znacznie tańszy. Producent wypuścił go pierwotnie z mocowaniem M42, można go zatem przy użyciu prostego adaptera mechanicznego użyć w zasadzie z każdym bezlusterkowcem i większością lustrzanek. TTArtisan 100 mm f/2.8 Bubble Bokeh konstrukcyjnie jest szkłem przeznaczonym dla aparatów pełnoklatkowych, lecz jego koło obrazowej jest tak duże, że może współpracować też ze średnioformatowymi aparatami Fujifilm GF i Hasselblad X.

TTArtisan 100 mm f/2.8 Bubble Bokeh doczekał się też kolejnej wersji, przeznaczonej do cyfrowych aparatów dalmierzowych Leica M. Edycja ta ma wbudowany od razu właściwy bagnet, nie będzie zatem wymagać dodatkowego adaptera, wpływającego na wygląd aparatu z obiektywem.

Czy obecność tak taniego obiektywu w systemie raczej luksusowym ma sens? Wydaje się, że tak – w końcu oryginalny Trioplan wrócił do łask właśnie z powodu charakterystycznego zestawu wad, a nie z powodu technicznej doskonałości. TTArtisan nie ma tu się czego wstydzić, szkło wygląda znakomicie, a wykonane Trioplanem zdjęcia zachęcają do dalszych eksperymentów.

Zobacz także: TTArtisan 7,5 mm f/2 Fisheye – świat jest piękny okiem makreli (chip.pl)