Nowy samolot będzie ostrzegał o zagrożeniach. Co planuje Korea Północna ze swoim Ił-76?
Najnowsze zdjęcia satelitarne wskazują, że Korea Północna postanowiła przekształcić samolot Ił-76 o rosyjskich korzeniach w system wczesnego ostrzegania i kontroli (AWACS) lub tylko ostrzegania (AEW), znacząco zwiększając swoje możliwości w zakresie technologii radarowej. Potwierdziła to niedawna analiza obrazów satelitarnych przeprowadzona przez Deckera Eveletha z James Martin Center for Nonproliferation Studies, która potwierdziła znaczący rozwój w technologii wojskowej Korei Północnej.
Czytaj też: Robi się coraz gorzej. Korea Północna pokazała nowe wyrzutnie rakietowe rodem z Bollywoodu
Tego typu wnioski wyciągnięto na podstawie zdjęcia zmodyfikowanego północnokoreańskiego samolotu transportowego Ił-76 na lotnisku w Pjongjangu. Charakter tych modyfikacji wskazuje na możliwość przekształcenia samolotu do wariantu, który jest kluczowy dla zaawansowanego nadzoru i wczesnego wykrywania zagrożeń powietrznych, co ma zapewnić strategiczną przewagę w operacjach wojskowych. Nawiązuje to do wykorzystywania Ił-76 przez Rosję, bo tak się składa, że to państwo wykorzystuje te samoloty w roli systemów AWACS i AEW, a na dodatek robi z nich użytek do sprawdzania testowanych pocisków.
Czytaj też: Korea Północna ma nowy okręt podwodny. Wygląda na to, że nuklearne marzenia się spełniają
Chociaż te modyfikacje są sugestywne, obecnie nie ma bezpośrednich dowodów potwierdzających to, że Rosja przekazała tę zaawansowaną technologię Korei Północnej, choć na tle ostatnich współprac między krajami, taka możliwość wchodzi w grę. Dopóki jednak nie dostaniemy oficjalnego potwierdzenia na tę modyfikację północnokoreańskiego Ił-76, dopóty nie będziemy w stanie jednoznacznie wskazać, że kraj rzeczywiście dąży do znacznego zwiększenia swoich możliwości w zakresie technologii radarowej.
Nie są to bowiem byle samoloty. AWACS jako lotniczy system wczesnego ostrzegania i kontroli jest jednym z najważniejszych elementów wsparcia systemu dowodzenia m.in. w NATO. System ten został opracowany w latach 70. XX wieku na potrzeby systemów obrony powietrznej NADGE i NORAD w wyniku współpracy 12 państw, a w tym Stanów Zjednoczonych, które dostarczyły zmilitaryzowane wersje samolotów pasażerskich Boeing 707-320. Najbardziej charakterystycznym elementem samolotu jest zamontowana na grzbiecie kadłuba obrotowa konsola o średnicy 9 metrów, wewnątrz której znalazł się radar panoramiczny AN/APY-1 i radiowy system identyfikacji „swój-obcy” INF/TADILC.
Czytaj też: Hwasal-2 wystrzelony z korwety. Korea Północna przetestowała kolejną zaawansowaną broń
Taki system wczesnego wykrywania i naprowadzania AWACS jest zdolny do wykrywania i śledzenia celów powietrznych lecących na małych i bardzo małych wysokościach oraz naprowadzania na nie własnego lotnictwa. Podczas przebywania w strefie patrolowania może wykryć i śledzić obiekty powietrzne na obszarze ponad 300 tys. km², zapewniając zdolność operacyjną do dowodzenia i kierowania aktywnymi, defensywnymi i ofensywnymi środkami walki w czasie pokoju, kryzysu i wojny.