Przełom w Królewskich Siłach Powietrznych. Brytyjski Eurofighter wreszcie zyskał zaawansowany radar AESA
Po długim okresie oczekiwania Eurofighter Typhoon, a więc kluczowy samolot m.in. Królewskich Sił Powietrznych (RAF), został ulepszony poprzez instalację radaru ECRS Mk 2, znanego również pod nazwą Captor-E Mk 2. Ten nowoczesny system radarowy typu Active Electronically Scanned Array (AESA) rewolucjonizuje zdolności Typhoona, zwiększając jego potencjał i rolę obok brytyjskich myśliwców F-35B stealth. Nie mówimy tutaj o byle ulepszeniu, bo ten nowy radar wnosi możliwości Eurofighter Typhoon na zupełnie nowy poziom, ale jest jeszcze przed nim bardzo długa droga, zanim rzeczywiście rozpocznie swoją służbę.
Czytaj też: Myśliwiec F-35 jednak nie taki potężny? Lotnictwo USA może ukrywać nie lada sekret
Produkcja radaru ECRS Mk 2, za którą odpowiada Leonardo UK, przeszła właśnie krytyczne fazy przeglądu projektu, sygnalizując gotowość do produkcji seryjnej dla RAF. Co jednak najważniejsze, jego prototyp został zainstalowany przez BAE Systems w pierwszym samolocie testowym, oznaczając znaczący krok w kierunku rozpoczęcia zaplanowanych na ten rok prób lotniczych. Aktualny plan RAF obejmuje wyposażenie w ten najnowszy radar najbardziej zaawansowanych myśliwców Eurofighter Typhon, a więc tych w standardzie Tranche 3. Nie będzie to jednak wcale takie szybkie, bo osiągnięcie początkowej zdolności operacyjnej radaru jest zaplanowane na 2030 rok z opcją przyspieszenia tego terminu.
Radar ECRS Mk 2 wyróżnia się unikalnym mechanizmem, który umożliwia znaczne zmiany kąta anteny w stosunku do linii środkowej, zapewniając tym samym o połowę szersze pole widzenia w porównaniu do tradycyjnych systemów ze stałą płytą. Ten znaczący wzrost pokrycia kątowego daje Typhoonowi przewagę w scenariuszach walki powietrznej, a to szczególnie podczas stosowania technik do unikania wykrycia przez radar przeciwnika.
Czytaj też: Najbardziej zaawansowany myśliwiec na wojnie. Izraelski F-35I osiągnął niemożliwe
Z tym radarem Typhoon będzie mógł również skutecznie zakłócać radary przeciwnika, pozostając ciągle poza zasięgiem zagrożeń. Jako że ECRS Mk 2 zalicza się do rodziny radarów AESA, oferuje wiele zalet w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. Wśród nich znajduje się odporność na zakłócenia, wysoka niezawodność oraz zdolności do śledzenia i zaangażowania celów na większe odległości i z większą dokładnością, co jest szczególnie cenne w walce realizowanej poza zasięgiem wzroku.
Czytaj też: Chiny utrzymują go w tajemnicy od lat. Jaki sekret skrywa nowoczesny chiński myśliwiec?
To wszystko sprawia, że planowana integracja radaru ECRS Mk 2 na rzeczywiście służących w lotnictwie myśliwcach Eurofighter Typhoon będzie stanowić znaczący skok w zdolnościach bojowych. Ta modernizacja nie tylko wzmocni efektywność operacyjną RAF, ale także zrobi z tych europejskich myśliwców bardziej efektywnego partnera piątej generacji myśliwców F-35B. Jako że zaawansowane możliwości radaru ECRS Mk 2 nie umknęły uwadze innych krajów, są spore szanse, że te zdecydują się zmodernizować swoje własne Typhoony takim właśnie radarem.