Diament w marynarce Chin coraz bliżej służby. Nowe nagranie ukazało lotniskowiec Fujian podczas testów
W połowie 2022 roku Chiny zwodowały swój pierwszy lotniskowiec drugiej generacji. Miało to miejsce 17 czerwca i wtedy to lotniskowiec nazywany do tamtej pory po prostu Typem-003, przyjął nazwę Fujian i wreszcie znalazł się w wodzie. Ten okręt jako pierwszy dorównuje tym wykorzystywanym przez Stany Zjednoczone i będzie najbardziej zaawansowanym i największym w chińskiej marynarce przez naprawdę długi czas. Te dumne twierdzenia co do tego, że “Chiny wreszcie mają porządny lotniskowiec” nie biorą się znikąd, bo tak się składa, że Fujian jest porównywalny wielkością (mierzy 320 metrów długości i 80 metrów szerokości) z typami Nimitz i Ford amerykańskiej marynarki wojennej.
Czytaj też: Chiny wyłączą czołgi przeciwnika na polu walki. Takiej broni nikt się nie spodziewał
Ponad dekadę po sięgnięciu po rosyjską technologię, Chiny wreszcie będą miały w swojej flocie prawdziwy superlotniskowiec. Ten jest coraz bliżej tego, aby dołączyć na służbie do wspomnianych dwóch innych, nieco mniej imponujących, które funkcjonują na służbie PLAN. Najważniejsze jest zdecydowanie to, że Fujian “zachwyca” nie tylko swoją wielkością, ale też zaawansowaniem, bo czerpie wiele nowoczesnych rozwiązań z najnowocześniejszego dzieła USA. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem na tym nowym lotniskowcu Chin są katapulty na pokładzie, a dokładniej mówiąc, trzy katapulty typu EMALS, a nie ich stare parowe odpowiedniki. Te wydajniejsze elektromagnetyczne systemy startowe mają na celu usprawnienie procesu wznoszenia samolotów z płyty lotniskowca.
Czytaj też: Chiny pochwaliły się ich najnowocześniejszym systemem obrony
Obecnie lotniskowiec Fujian znajduje się na ostatnim etapie wyposażania w stoczni Changxing Jiangnan w Szanghaju, a jego wielkie próby morskie są tuż za rogiem. Najnowszy materiał filmowy pokazał Fujian w towarzystwie dwóch holowników podczas testu cumowania, a więc kluczowej fazy, w której testuje się główną maszynerię napędową statku podczas cumowania. Aktualnie lotniskowiec wygląda na niemal ukończony po pełnym zamontowaniu trzech katapult na pokładzie lotniczym, składających się z łącznie trzech katapult na skośnym pokładzie lotniczym.
Czytaj też: Tajny samolot kosmiczny X-37B trafił na orbitę. Amerykanie wolą patrzeć Chińczykom na ręce
Tym katapultom towarzyszyła akurat makieta myśliwca Shenyang J-15 w tylnej części pokładu lotniczego, ale oczywiście nie będzie to najbardziej zaawansowany samolot na tym lotniskowcu. Spekuluje się, że oprócz niego na pokład zawita również J-35, lotniczy wczesny system ostrzegania i kontroli KJ-600, a także różne śmigłowce. Trochę jednak jeszcze na to poczekamy, bo aktualnie lotniskowiec wrócił do suchego doku po wspomnianym teście cumowania, przygotowuje się do prób morskich i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostanie przekazany chińskiej marynarce już w 2025 roku.