Dzieło Polaków ujrzało światło dzienne. Ten silnik nie jest ani na benzynę, ani na prąd

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej od wielu lat pracują nad zastosowaniem wodoru w silnikach spalinowych. W ostatnich dniach zaprezentowali taki silnik, który został przystosowany do zasilania paliwem wodorowym. Jak twierdzą twórcy, jest to ogromny krok naprzód w badaniach nad nową technologią. Koncerny motoryzacyjne mogą zazdrościć tego rozwiązania, które powstało w Krakowie.
Na Politechnice Krakowskiej zaprezentowano silnik spalinowy zasilany wodorem / źródło: Politechnika Krakowska, pk.edu.pl, materiały prasowe

Na Politechnice Krakowskiej zaprezentowano silnik spalinowy zasilany wodorem / źródło: Politechnika Krakowska, pk.edu.pl, materiały prasowe

Od lat 80. XX wieku na Politechnice Krakowskiej są prowadzone badania nad wykorzystaniem wodoru jako paliwa w tłokowych silnikach spalinowych. 29 stycznia odbyła się pokazowa prezentacja najnowszego wynalazku krakowskich inżynierów – uczestnicy mieli okazję przyjrzeć się, jak działa urządzenie, które być można znajdzie zastosowanie w branży motoryzacyjnej i transportowej.

Zobacz: Zabrakło energii? Zabezpiecz się zapasową stacją energii

Wodór jawi się jako obiecująca alternatywa dla konwencjonalnych paliw takich jak benzyna czy diesel. Jego produkcję możemy prowadzić tak naprawdę w każdym kraju, tego paliwa nie musimy importować z konkretnych regionów zasobnych w surowce naturalne. O wiele bardziej usprawni to łańcuchy dostaw i stabilność rynku, który nie będzie uzależniony od politycznych relacji między poszczególnymi krajami.

Silnik spalinowy na wodór został uruchomiony w Krakowie. To wielki krok w badaniach

Prof. Marek Brzeżański podczas konferencji prasowej przyznał również , że wodorowe ogniwa paliwowe można stosować praktycznie w każdym typie pojazdów (kołowych, szynowych, w transporcie morskim czy maszynach budowlanych). Z uwagi na złożoną konstrukcję oraz spore rozmiary takiego silniki pierwsze modele raczej znajdą zastosowanie w większych pojazdach osobowych i przemysłowych.

Czytaj też: Chiny stworzyły pierwszy taki silnik na świecie. Inne kraje mogą tylko pomarzyć o osiąganych prędkościach

Co więcej, paliwo wodorowe ma również tę przewagę na pojazdami zasilanymi bezpośrednio energią elektryczną, że nie musimy martwić się o nagłe wyładowanie się akumulatora, czy spadek jego pojemności w niższych temperaturach itd. Natomiast porównując to paliwo do benzyny czy diesla, to nie produkuje ono żadnych zanieczyszczeń, spalin, ani nie emituje dwutlenku węgla.

Zobacz: Zabrakło energii? Zabezpiecz się zapasową stacją energii

Prototypowy model silnika spalinowego na wodór został skonstruowany w Katedrze Pojazdów Samochodowych Politechniki Krakowskiej pod kierownictwem prof. Marka Brzeżańskiego – czytamy w komunikacie prasowym uczelni. Jako bazę do badań wykorzystano 5-cylindrowy silnik przemysłowy Scania. Ten model właśnie poddano adaptacji do zasilania wodorem.

Czytaj też: Ten silnik zrewolucjonizuje transport morski. Zasila go paliwo przyszłości i nie, to nie wodór

Badania krakowskich naukowców są prowadzone w kilku kierunkach. Uczeni nie skupiają się wyłącznie na silnikach spalinowych. Jak podaje PAP, cytując prof. Brzeżańskiego, nawiązana została współpraca z koncernem Toyota przy pracach nad ogniwami wodorowymi. Przez blisko cztery dekady badań powstawały także liczne projekty własne naukowców. Tutaj wspomniano chociażby o jednocylindrowym silniku z systemem bezpośredniego wtrysku wodoru do komory spalania.