Singapurska firma ST Engineering podpisała list intencyjny z firmą Eurasia Mobility Solutions na zamówienie 10 samolotów AirFish Wing-in-Ground (WIG) z opcją na kolejnych 10. Producent ma stopniowo dostosowywać i dostarczać 10-miejscowe samoloty AirFish 8 począwszy od 2025 r., które mają obsługiwać turecki sektor turystyki i transportu prywatnego.
Czytaj też: To pierwszy taki samolot na ciekły wodór. Oszukuje grawitację, a jego zasięg jest imponujący
AirFish 8 to maszyna będąca połączeniem wodnosamolotu i łodzi o napędzie spalinowym, który nie wymaga żadnej szczególnej infrastruktury. Nie wznosi się wysoko w chmury, a wykorzystuje tzw. efekt przypowierzchniowy, by poruszać się tuż nad powierzchnią wody. Samolot jest napędzany silnikiem V8 o mocy 500 KM zasilanym zwykłą benzyną bezołowiową.
AirFish 8 to wyjątkowy samolot, choć ma w sobie coś z łodzi
Jak działa to cudo? Startuje z wody, a następnie przyspiesza do prędkości startowej, po czym odrywa się i pozostaje na wysokości od 0,6 do 7 m nad powierzchnią wody, korzystając z dodatkowej siły nośnej w strefie efektu przypowierzchniowego, aby poruszać się z prędkością 167 km/h. To znacznie więcej niż łodzie i znacznie wygodniej, gdy woda jest wzburzona. Trzeba jednak pamiętać, że start i lądowanie odbywa się w falach.
Czytaj też: Ten samolot zrewolucjonizuje lotnictwo. Supersoniczny X-59 oficjalnie pokazany
Nie jest tak szybki jak wodnosamolot, ale za to jest wydajniejszy i łatwiejszy w pilotażu. To idealne rozwiązanie dla branży turystycznej – ludzie będą rezerwować przejażdżkę nim z dużym wyprzedzeniem.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fairfish-2-1600x1141.png&w=1600&q=85)
AirFish 8 to realizacja projektów z lat 60. XX wieku autorstwa dr Alexandra Martina Lippischa, który był pionierem tej konfiguracji odwróconej delta/ogona w kształcie litery T jeszcze w czasach, gdy rosyjskie ekranoplany wciąż przemierzały Ziemię. Taka konfiguracja skrzydeł umożliwia pojazdowi z efektem przypowierzchniowym latanie na wysokościach do 50 proc. rozpiętości skrzydeł, co pozwala mu wznieść się wyżej, gdy warunki są bardziej wzburzone, podczas gdy ekranoplany musiały pozostać poniżej około 10 proc.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fairfish-3-1600x1045.png&w=1600&q=85)
Cieszymy się, że możemy wprowadzić innowacyjny model transportu wykorzystujący zupełnie nową technologię do Turcji, kraju otoczonego z trzech stron morzem. Jako alternatywny środek transportu, AirFish 8 oferuje bezpieczne, zrównoważone i szybsze rozwiązanie umożliwiające wygodne dotarcie do miejsc bez portu lub pasa startowego. Ta nowa technologia, szybsza niż istniejące możliwości podróży lotniczych i morskich, zmieni zasady transportu morskiego i stworzy nowe trendy w Turcji. Kubilay Ilgin, założyciel Eurasia Mobility Solutions
AirFish 8 to stosunkowo sprawdzona konstrukcja zaprojektowana do startu i lądowania na wodzie, pozwalająca uniknąć infrastruktur takich jak lotnisko, co czyni je wygodniejszą opcją nie tylko dla publicznego transportu morskiego, ale także świadczenia usług logistycznych i potencjalnych zastosowań wojskowych.