Stoi za nią zespół złożony przez przedstawicieli KAIST, czyli Korea Advanced Institute of Science and Technology. Stworzone przez nich baterie nie tylko cechują się bardzo szybkim ładowaniem, ale dodatkowo nie wykorzystują litu. Zamiast tego drogiego i coraz trudniej dostępnego pierwiastka inżynierowie postawili na sód, którego jest nawet 500-krotnie więcej.
Czytaj też: Ładowarki do elektryków w lampach ulicznych. Nowatorskie rozwiązanie amerykańskiej firmy
Ta sodowo-jonowa konstrukcja została szerzej zaprezentowana na łamach Energy Storage Materials. Autorzy publikacji podkreślają, że ich hybrydowy układ łączy w sobie materiały anodowe stosowane zazwyczaj w akumulatorach z katodami typowymi dla superkondensatorów. W efekcie uzyskiwana jest wysoka pojemność oraz szybkie tempo ładowania i rozładowywania. Sprawia to, iż mówimy o realnej alternatywie dla akumulatorów litowo-jonowych.
Akumulator sodowo-jonowy zaprojektowany przez koreańskich inżynierów mógłby być wykorzystany na przykład w elektrycznych samochodach, samolotach czy elektronice
Te ostatnie zajmują obecnie dominującą pozycję na rynku, ale rosnące ceny litu czy konsekwencje środowiskowe jego wydobycia stanowią zdecydowane minusy całej technologii. Szukając alternatyw, naukowcy z Korei Południowej przetestowali dwie różne struktury metaloorganiczne do zoptymalizowanej syntezy akumulatorów hybrydowych. Materiał tworzący anodę został usprawniony dzięki wprowadzeniu materiałów aktywnych do porowatego węgla pochodzącego ze struktur metaloorganicznych.
Czytaj też: Bezpieczna alternatywa dla akumulatorów litowych już jest. Oto jak się z nią obchodzić
Synteza materiału katodowego doprowadziła do uzyskania wysokiej pojemności, a dzięki połączeniu obu wariantów inżynierowie stworzyli system pozwalający na stabilne przechowywanie energii i bardzo szybkie ładowanie. Sodowo-jonowy akumulator ma przy tym przewagę nad konkurencją w zakresie gęstości energii. Ale czy przełoży się to na praktyczne korzyści? Jak najbardziej, ponieważ mowa o możliwości wykorzystania na przykład w elektrycznych samochodach, samolotach czy elektronice. Wachlarz zastosowań powinien więc być bardzo szeroki.