Microsoft ujawnia pełną listę gier z obsługą Automatic SR. Póki co będzie skromnie

Automatic SR to rozwiązanie Microsoftu, będące alternatywą dla takich funkcji, jak DLSS firmy NVIDIA, FSR od AMD oraz XeSS od Intela. To już wszystko wyjaśnia – ma skalować obraz do maksymalnej, najlepszej rozdzielczości, dzięki czemu zauważalnie podniesie się komfort zabawy. Ale początki będą skromne – i nie dla wszystkich.
Dark Souls III z Auto SR
Dark Souls III z Auto SR

Nowa funkcja Microsoftu w momencie premiery jest ograniczona do dwunastu gier i to wyłącznie na urządzeniach Copilot+. Z biegiem czasu liczba tytułów ma się powiększyć, jednak wymóg posiadania Windowsa na Arm nie ulegnie zmianie. A jak to właściwie działa i jakie tytuły znajdziemy w owej premierowej dwunastce?

Automatic SR czyli sztuczna inteligencja dbająca o obraz

Wspomniane na wstępie technologie usprawniania obrazu korzystają przede wszystkim z możliwości dawanych przez procesory graficzne (GPU), podczas gdy Automatic SR (skrót od Super Resolution) wykorzystuje NPU. To zaś dostępne jest w procesorach Snapdragon X, które definiują urządzenia Copilot+. Umożliwi wyższą liczbę klatek na sekundę w istniejących grach w czasie rzeczywistym, jednocześnie poprawiając szczegółowość obrazu wyświetlaną na ekranie.

Tu warto dodać, że Microsoft planuje rozszerzyć gamę komputerów Copilot+ o procesory Intel Lunar Lake i AMD Strix APU oraz współpracuje z producentami GPU (czyli Nvidią i AMD) w celu wdrożenia Automatic SR w zintegrowanych układach graficznych. Dlatego z biegiem czasu jego działanie ma być coraz lepsze i powszechniejsze.

Dwanaście tytułów, które mają pełne wsparcie dla Automatic SR, to:

  •     7 Days to Die
  •     BeamNG drive
  •     Borderlands 3
  •     Control
  •     Dark Souls III
  •     God of War
  •     Kingdom Come: Deliverance
  •     Resident Evil 2
  •     Resident Evil 3
  •     Sekiro: Shadows Die
  •     Twice Sniper Ghost Warrior Contracts 2
  •     Wiedźmin 3: Dziki gon
Resident Evil 3 z Automatic SR

Czytaj też: GeForce NOW wprowadza obsługę m.in. Hellblade II oraz polskiego Serum. Co jeszcze?

Poza tym obsługa Automatic SR będzie dostępna częściowo również dla innych produkcji, jak Shadow of The Tomb Raider i Skyrim Special Edition. Jednak dopóki nie znajdą się one na oficjalnej liście wspieranych, efekty jej działania nie są gwarantowane, może także dochodzić do nieprzewidzianych sytuacji.

No cóż, ciekawie będzie zobaczyć, jak na działania Microsoftu odpowie branża producentów kart graficznych, a nowa funkcja pozwoli nam również przekonać się w praktyce, jak na generowanie obraz w grach wpływa sztuczna inteligencja. Można jednak śmiało powiedzieć, że gracze mają w tej chwili taką komfortową sytuację, jak nigdy wcześniej.