Departament Obrony USA zlecił opracowanie szczególnego prototypu hipersonicznego układu napędowego
W bardzo ciekawym kroku na drodze ku rozwojowi swoich zdolności hipersonicznych, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych przyznał kontrakt o wartości 22 milionów dolarów firmie L3Harris Technologies – Aerojet Rocketdyne na opracowanie szczególnego prototypu hipersonicznego układu napędowego. Ten kontrakt jest częścią programu DoD Manufacturing Technology i pozostaje przez Naval Surface Warfare Center Crane, a ma na celu odpowiedzieć na wyzwanie Growing Additive Manufacturing Maturity for Airbreathing Hypersonics (GAMMA-H).
Czytaj też: Tomahawki zaczną latać, jak szalone. USA pokazały sprzęt do siania pogromu
Mowa o ulepszeniu procesów produkcyjnych komponentów broni hipersonicznej, bo tak się składa, że tradycyjne metody produkcyjne ciągle dręczą trudności ze spełnieniem złożonych wymagań geometrycznych, które są niezbędne dla zaawansowanych systemów hipersonicznych. Wysiłki podejmowane w ramach GAMMA-H mają stanowić kosztowo efektywną alternatywę, która wykorzystuje technologię druku 3D do zaspokojenia tych kluczowych potrzeb. Mowa dokładnie o produkcji elementów pocisków z wykorzystaniem druku 3D, które akurat będą zgodne z wydajnością napędu i wymaganiami środowiskowymi nowoczesnych systemów hipersonicznych. Inicjatywa ta ma na celu nie tylko udoskonalenie tych procesów, ale także zapewnienie ich wykonania w niższych kosztach i z większą efektywnością.
Czytaj też: Armia USA pokazała przepis na lądową dominację. Oto nowy M2A4E1 Bradley
Wiemy, że w ramach kontraktu GAMMA-H firma Aerojet Rocketdyne skonsoliduje kilka kluczowych etapów w procesie produkcji silników typu scramjet. Wybranie do takiego zadania tej firmy ma o tyle dużo sensu, że wcześniej współpracowała ona z Laboratorium Badań Sił Powietrznych USA (AFRL), Agencją Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA), NASA i Boeingiem nad demonstracją silnika do X-51A Waverider i ma już ponad dwie dekady doświadczenia w rozwijaniu technologii druku 3D. Zwłaszcza tego rodzaju, który ma spełniać rygorystyczne wymagania aplikacji w silnikach rakietowych i systemach obronnych.
Czytaj też: Ten pocisk odmieni śmigłowce AH-1Z Viper. Marines USA utrzymywali go w sekrecie
Oczekuje się, że podjęta w ramach tych wysiłków konsolidacja produkcyjna wraz z dotychczasowymi osiągnięciami Aerojet Rocketdyne wprowadzi znaczące oszczędności kosztów i czasu poprzez usprawnienie łańcucha dostaw oraz samego procesu produkcyjnego. Szybciej i taniej – tak będą mogły powstawać hipersoniczne pociski USA. Mowa więc o broni rozwijającej prędkość ponad 5 Mach, która jest aktualnie nie do powstrzymania (najpewniej) przez aktualne systemy przeciwlotnicze.