Jabra wycofuje się z rynku słuchawek konsumenckich – koniec serii Elite i Talk

Wczoraj Jabra ogłosiła wprowadzenie na rynek najnowszej generacji słuchawek TWS, należących do linii Elite. Nikt chyba nie spodziewał się w najśmielszych oczekiwaniach, że jeszcze tego samego dnia producent ogłosi, że całkowicie wycofuje się z rynku słuchawek konsumenckich i zamierza się skoncentrować na produktach z linii biznesowych.
Jabra wycofuje się z rynku słuchawek konsumenckich – koniec serii Elite i Talk

Jabra Elite 10 Gen 2 i Jabra Elite 8 Active Gen 2 kończą historię linii Elite

Zaprezentowane wczoraj słuchawki TWS jeszcze nie są nawet dostępne w sieciach sprzedaży, ale już wiadomo, że producent zamierza sukcesywnie zmniejszać zapasy magazynowe obu modeli, zatem słuchawki najprawdopodobniej dostępne będą do końca roku 2024 – po drodze można spodziewać się zapewne licznych wyprzedaży.

Jabra Elite 10

W 2023 r dział produktów konsumenckich przyniósł przychody w wysokości 1 253 mln koron duńskich, z tego linia produktów Elite około 70%, linia produktów Talk około 10%, linia produktów BlueParrott około ~20%. Sprzęt BlueParrott (269 mln koron duńskich w 2023 r.) zostanie, pod względem sprawozdawczości finansowej, przeniesiony do działu Enterprise od 2025 r.

Konkurencja nie śpi

Wycofanie się Jabry z segmentu konsumenckiego to koniec pewnej epoki i zarazem sygnał, że konkurencja staje się coraz bardziej zajadła – z jednej strony widać napływ dobrej jakości, ale znacznie tańszego chińskiego sprzętu audio, a z drugiej strony w segmencie premium widać było nacisk potentatów takich ja Bose, Sony czy Sennheiser w segmencie premium. W ofercie Jabry nie brakowało dobrze ocenianych produktów, ale zarazem zabrakło hitów, które zdołałyby się w tej sytuacji wybronić.

Jabra Elite 5 test

Jabra, co zrozumiałe, zamierza w tej sytuacji skoncentrować się na segmencie profesjonalnym, w którym konkurencja jest mniejsza. Linia sprzętu komunikacyjnego Evolve pozostanie bez zmian (co ciekawe, niektóre produkty w zasadzie nie różnią się sprzętowo od serii Elite), podobnie jak produkty dla graczy oraz profesjonalny sprzęt wspomagający słuch.

Użytkownicy sprzętu Elite i Talk nie muszą się obawiać o to, że pozostaną bez wsparcia – firma nie zamierza wprowadzać nowych modeli, ale będzie jak dotychczas zapewniać pełne wsparcie posiadaczom swoich produktów.

Pełne oświadczenie GN, właściciela marki Jabra, dotyczące wycofania się z rynku konsumenckiego.