Rheinmetall pokazał nowoczesne pojazdy taktyczne Ermine na Eurosatory 2024
Ermine to zupełnie nowa seria pojazdów lądowych, która obejmuje bezzałogowy pojazd lądowy (UGV), buggy typu side-by-side i quada. Dlatego właśnie oferuje różne konfiguracje 4×4 i 6×6, zapewniając wszechstronność w różnych zastosowaniach wojskowych. Ta elastyczność pozwala dodatkowo na adaptację do różnych środowisk operacyjnych, bo od gęstych obszarów miejskich aż po trudne tereny terenowe. Każdy pojazd w serii posiada napęd hybrydowy w formie połączenia spalinowego silnika diesla oraz podsystemu elektrycznego, co z jednej strony zapewnia lepsze przyspieszenie, a z drugiej możliwość operowania w ciszy oraz ukrycie w kamerach termowizyjnych. Więcej o tym możecie poczytać w artykule na temat innowacyjnego napędu Rolls-Royce do wojskowych sprzętów ciężkich.
Czytaj też: Trudno w to uwierzyć, ale to rzeczywistość. Polska naprawdę budowała kolejową potęgę wojskową
Wedle zapewnień niemieckiej firmy zastosowany napęd hybrydowy w pojazdach Ermine jest zarówno mocny, jak i wydajny, obsługuje ładowność do jednej tony, oferuje imponujący zasięg przekraczający 1000 kilometrów i na dodatek osiąga maksymalną prędkość do 90 km/h. Z kolei wyróżniająca Ermine modularna konstrukcja zwiększa zwinność i wszechstronność, umożliwia szybką adaptację do różnych wymagań misji, a nawet ułatwia konserwację i wymianę komponentów. Wśród tej rodziny ewidentnie załogowych pojazdów znalazł się jednak również wyjątkowy bezzałogowy pojazd lądowy Mission Master – Armed Reconnaissance, który jest wyposażony w najnowocześniejsze technologie gromadzenia danych wywiadowczych i bojowych.
Czytaj też: Jak ukryć na froncie wojskowe pojazdy opancerzone? Wyjątkowy napęd od Rolls-Royce próbuje to osiągnąć
Bezzałogowy Mission Master – Armed Reconnaissance dzierży zdalnie sterowaną wieżyczkę uzbrojenia (RCWS), zaawansowane czujniki długodystansowe EO/IR, kamerę 360 stopni, dalmierz laserowy i znacznik laserowy, architekturę radiowo-agnostyczną do bezproblemowej komunikacji z dowództwem oraz innymi bezzałogowcami, w pełni autonomiczny podsystem oraz system zdalnego sterowania do np. przeprowadzania ataku z ciągłym nadzorem operatora. Z kolei załogowe buggy i quady Eremine wyróżniają się przede wszystkim wysoką mobilnością w terenie, dzięki czemu mają być idealne do misji rozpoznawczych i lekkiego transportu. Nawet ich dostarczenie na front ma być proste, a to dzięki możliwości wsadzenia np. do czterech z nich na pokład CH-47 czy CH-53.
Czytaj też: Wojsko USA ma już “swojego ChataGPT”. NIPR-GPT otwiera nową erę w militarnej sztucznej inteligencji
Samo skupienie się przez Rheinmetall na technologii hybrydowej i modularności w serii Ermine ma na celu spełnienie zmieniających się wymagań współczesnych operacji wojskowych. Oferując połączenie taktycznego transportu w pełni elektrycznego i mobilnych rozwiązań energetycznych, Rheinmetall zapewnia jednostkom wojskowym elastyczność, wydajność i zdolności niezbędne w nowoczesnych działaniach wojennych. Dzięki napędom hybrydowym, modularnym konstrukcjom i ulepszonym cechom mobilności te pojazdy są przygotowane do stania się niezastąpionymi zasobami dla sił zbrojnych na całym świecie. Nie wiem jednak nic na temat ich potencjalnego wdrożenia na służbę. Jeszcze.