Słońce zachodziło, a oni tworzyli historię. Do takich akcji wcześniej nigdy nie dochodziło

Samolot Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT) dokonał niedawno czegoś, co raz na zawsze zapisze się na kartach historii i nawet bezpośrednio wpłynie na lotnictwo.
Słońce zachodziło, a oni tworzyli historię. Do takich akcji wcześniej nigdy nie dochodziło

Tankowali samolot w nocy. Gdyby nie latał, wcale by nas to nie zdziwiło

Powietrzny tankowiec Airbus A330 zapisał się na kartach historii przez pomyślne zrealizowanie automatycznej misji tankowania w powietrzu po zmroku. Ten niezwykły wyczyn jest pierwszym takim osiągnięciem w całej historii lotnictwa, choć z jego ogłoszeniem firma wcale się nie śpieszyła, bo testy miały miejsce między majem a czerwcem 2024 roku. Teraz wiemy, że udana weryfikacja tych możliwości, przybliży certyfikację algorytmów operacji nocnych A3R oraz systemów kamer, czego zakończenie ma mieć (wedle domysłów) miejsce w 2025 roku.

Czytaj też: Rekordowy lot bez międzylądowania na dystansie 840 km. Krok milowy dla samolotów wodorowych

Pasażerski Airbus A330

Wspomniane testy obejmowały samolot A330 MRTT Sił Powietrznych Singapuru, który wykonał ponad 500 kontaktów tankowania, z czego 150 odbyło się w różnych warunkach oświetlenia nocnego. Testy te obejmowały współpracę z portugalskimi F-16, singapurskimi F-16 oraz myśliwcami F-15SG, co potwierdziło w pełni zdolność MRTT do działania w różnych warunkach nocnych. Pomyślne wykonanie tych operacji podkreśla zaawansowane zdolności technologiczne A330 MRTT i otwiera drogę do przyszłych udoskonaleń w lotnictwie wojskowym. Zwłaszcza że ten powietrzny tankowiec sam w sobie jest zaawansowany, mogąc przenosić do 111 ton paliwa (najwięcej na świecie) i dostarczać je docelowym samolotom specjalnym systemem tankowania, realizować transport wojska oraz innych ładunków czy latać na dystanse do 5200 km.

Czytaj też: Ten kraj marzył o takim myśliwcu. Jak wiele zmieni ten samolot wojskowy?

Samo automatyczne tankowanie powietrze-powietrze obejmuje czteroetapowy proces, który zmniejsza potrzebę ręcznej interwencji, zwiększając bezpieczeństwo i efektywność. Najpierw samolot tankujący i samolot odbierający zbliżają się do siebie z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów oraz systemów kamer. Następnie wysięgnik lub sonda tankująca jest wysuwana z samolotu tankującego, aby połączyć się z gniazdem paliwowym samolotu odbiorczego i dopiero wtedy dochodzi do transferu paliwa, który jest monitorowany i kontrolowane za pomocą kamer wideo i podczerwieni. Finalnie następuje bezpieczne odłączenie i oddalenie się samolotów od siebie. Ten zautomatyzowany proces jest szczególnie korzystny w trudnych warunkach, takich jak operacje nocne, gdzie widoczność jest ograniczona.

Czytaj też: Nagrali atak na drona. Wyjątkowe samoloty zaczęły strzec ukraińskiego nieba

Udane testy nocnego tankowania podkreślają potencjał A330 MRTT do zwiększenia zdolności operacyjnych sił powietrznych na całym świecie. Przede wszystkim dlatego, że nocne tankowanie w powietrzu to skomplikowane wyzwanie, a osiągnięcie tej zdolności stanowi znaczący postęp. Pozwala to na wydłużenie godzin operacyjnych i zwiększa strategiczną elastyczność sił powietrznych, umożliwiając im przeprowadzanie misji bez ograniczeń związanych z porą dnia. Co być może najważniejsze, kraje takie jak Francja, Wielka Brytania, Hiszpania i NATO już złożyły zamówienia na A330 MRTT, uznając jego strategiczną wartość, więc dalszy rozwój potencjału tego tankowca będzie tylko korzystny dla tych klientów.