Sprzedają się tam jak świeże bułeczki. W tym kraju auta z wtyczką biją rekordy popularności

Żadne inne państwo nie może pochwalić się takimi wynikami sprzedaży samochodów elektrycznych jak Chiny. Najnowsze dane za czerwiec tego roku są zaskakujące. Wszystko wskazuje na to, że niebawem co drugie sprzedawane auto w Państwie Środka będzie z wtyczką do ładowania.
Zdjęcie poglądowe z Chin

Zdjęcie poglądowe z Chin

Chiny są prawdziwym liderem, jeśli chodzi o produkcję i sprzedaż samochodów elektrycznych. Rodzimy koncern BYD wyprzedził Teslę pod względem liczby wypuszczanych z taśm produkcyjnych samochodów. W ostatnich dniach pojawiły się również dane dotyczące samej sprzedaży elektryków na chińskim rynku samochodowym – donosi serwis CleanTechnica powołując się na dane z EV-Volumes.

Czytaj też: Tysiące gatunków wyginą przez elektryki i OZE? Przerażające doniesienia naukowców

W czerwcu 2024 roku w Chinach zostało sprzedanych 1,76 miliona pojazdów, w tym 876 tysięcy samochodów elektrycznych. Na tę ogromną liczbę składają się zarówno pojazdy wyłącznie elektryczne (BEV, battery electric vehicle), jak i hybrydy plug-in (PHEV, plug-in hybrid electric vehicle). Poziom sprzedaży elektryków w porównaniu do analogicznego okresu z roku ubiegłego wyniósł niewiarygodne 23 proc.! Mowa o wzroście w skali ledwie roku.

Elektryki stanowią połowę sprzedawanych samochodów w Chinach

Najsilniej wzrosła sprzedaż PHEV (o 70 proc.), natomiast pojazdy BEV utrzymały poziom sprzedaży mniej więcej na tym samym poziomie – ze wzrostem 1 proc. Co ciekawe, samochody wyłącznie elektryczne stanowiły 55 proc. z ogółu sprzedanych elektryków. Są to dane jedynie za sam czerwiec. Średnia dla pierwszego półrocza wynosi 59 proc. Spadek udziału BEV wynika z ogromnego wzrostu zainteresowania hybrydami plug-in.

Czytaj też: Elektryki wcale nie takie eko! Przełom w produkcji stali zmieni tę branżę nie do poznania

Prawie milion sprzedanych samochodów w kraju zamieszkanym przez ponad miliard ludzi może nie robić na nas wrażenia. Niemniej wartości procentowe mówią same za siebie: udział sprzedanych BEV i PHEV w czerwcu wyniósł aż 49,9 proc. spośród wszystkich pojazdów na rynku. Oznacza to, że co drugi samochód w czerwcowej sprzedaży był elektrykiem. Średni udział BEV i PHEV w pierwszym półroczu wyniósł 43 proc. Niewykluczone, że wzrost sprzedaży elektryków będzie się kontynuował i bieżący 2024 rok zakończy się z wynikiem ponad 50 proc.

Obecnie w Chinach co drugie sprzedawane auto posiada napęd elektryczny

Jakie samochody elektryczne najchętniej kupowali Chińczycy w czerwcu? Na pierwszym znajduje się model BYD Song – pojazd rodzimej produkcji. Zaraz za nim w rankingu uplasował się pojazd Tesli Model Y. Warto zaznaczyć, że na liście dziesięciu najczęściej kupowanych samochodów w Chinach aż sześć to były modele BEV i PHEV. Jak szacuje CleanTechnica, przy tak dużym zainteresowaniu tymi pojazdami chiński rynek samochodowy będzie całkowicie „elektryczny” około 2030 roku.

Czytaj też: Elektryki w Polsce są bez sensu? Możesz być zaskoczony, ile takich pojazdów rocznie się u nas sprzedaje

Spoglądając na analogiczne dane w przypadku Polski, to mamy jeszcze dużo przed sobą, aby osiągnąć wynik podobny do Chin. Według informacji Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych pod koniec czerwca 2024 roku w Polsce było zarejestrowanych niespełna 120 tysięcy pojazdów elektrycznych. BEV było 62 125 sztuk, a PHEV – 57 172. Jak przyznał Jakub Faryś, Prezes PZPM, „w czerwcu, podobnie jak w poprzednich miesiącach, przyrost rejestracji pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in w stosunku do zeszłego roku wyniósł ok. 50 proc.”