Ta ostatnia odnosi się przede wszystkim do warunków miejskich, które niespecjalnie sprzyjają instalacji paneli słonecznych. Z tego względu inżynierowie pracują nad konstrukcjami, które byłyby odpowiednio lekkie i wytrzymałe, a zarazem dostosowane do integracji z otoczeniem.
Czytaj też: Dwa składniki w jednym. Połączenie krzemu i perowskitów dało fotowoltaikę przyszłości
Przełomowym elementem ostatnich badań było wdrożenie nowego narzędzia odpowiedzialnego za optymalizację rozproszonego światła. Trójwymiarowe moduły są pozbawione szkła, a według ich twórców działają tak sprawnie, że wytwarzają aż o 60% więcej energii aniżeli konwencjonalnie stosowane płaskie moduły.
Kulisy najnowszych działań w tym zakresie zostały przedstawione w Sustainable Energy Fuels. Autorzy publikacji wykazali, że warunki oświetleniowe dla działania instalacji fotowoltaicznych w środowiskach miejskich są zaskakujące różne od tych, które występują w przypadku testów “klasycznej” fotowoltaiki. Pod tym ostatnim pojęciem kryją się instalacje przewidziane dla obszarów podmiejskich, gdzie naświetlenie jest zdecydowanie wyższe.
Zaprojektowane przez naukowców z Korei Południowej trójwymiarowe moduły fotowoltaiczne mogą być stosowane zarówno wewnątrz budynków, jak i w środowiskach miejskich
Sposób na obejście tych ograniczeń okazał się wyjątkowo nieskomplikowany. Rusztowanie polimerowe wykorzystane przez naukowców z Korei Południowej przypomina pod względem strukturalnym plaster miodu. Pozbawiona szkła konstrukcja cechuje się wyższą od konkurencji wydajnością, co oczywiście stanowi bardzo istotny aspekt całego przedsięwzięcia.
Osoby stojące za ostatnimi postępami oparły swoje ustalenia na wynikach modelowania, które odnosiło się do ogniw fotowoltaicznych rozmieszczonych w środowiskach miejskich i zastosowaniach wewnętrznych. W pierwszym przypadku takie symulacje warunkują obliczenia uwzględniające odbicia od otaczających obiektów i rozpraszanie światła przez pył bądź inne cząsteczki unoszące się w atmosferze. W drugim w grę wchodzi analiza układów oświetleniowych, typów lamp i lokalizacji w celu wyodrębnienia optymalnych warunków użytkowania takich urządzeń.
Czytaj też: Zerowe emisje w transporcie. Kriogeniczny napęd wykorzystuje dwa różne źródła energii
Dotychczasowe osiągnięcia południowokoreańskich inżynierów nie oznaczają końca starań w tej dziedzinie. Jak zapowiadają sami zainteresowani, zamierzają rozpocząć prace nad zintegrowaną strukturą modułową z efektywnym chłodzeniem. Poza tym naukowcy będą chcieli opracować struktury modułowe przystosowane do integracji z pojazdami. Z kolei moduły przewidziane do wykorzystywania wewnątrz budynków będą wyposażone w przygotowany już zestaw czujników czy modułów Bluetooth o niskim poborze mocy.