Pierwszy na świecie latający hybrydowo-elektryczny samolot pasażerski zadebiutował

Hybrydowe samoloty pasażerskie coraz bliżej. Szwedzka firma Heart Aerospace zademonstrowała pierwszy pełnowymiarowy demonstrator i podaje, kiedy może wzbić się on w powietrze.
Heart X1 /Fot. Heart Aerospace

Heart X1 /Fot. Heart Aerospace

W lipcu świat usłyszał o ES-30, hybrydowo-elektrycznym samolocie pasażerskim opracowanym przez szwedzką firmę Heart Aerospace. Długo nie trzeba było czekać na pełnowymiarową wersje demonstracyjną samolotu, która powinna wzbić się w powietrze w przyszłym roku.

Czytaj też: Stało się! System automatycznego startu samolotu już w przyszłym roku

Demonstrator, nazwany Heart X1, zbudowany niemal w całości w zakładach w Göteborgu, odzwierciedla strategię firmy polegającą na jednoczesnym rozwijaniu procesów projektowania i produkcji. Ma on rozpiętość skrzydeł wynoszącą 32 m i będzie służył jako platforma do rygorystycznych testów i rozwoju finalnej wersji ES-30.

Anders Forslund, współzałożyciel i dyrektor generalny Heart Aerospace, mówi:

Nasza branża zbliża się do 30-letniego cyklu innowacji, a mamy mniej niż 25 lat na dekarbonizację lotnictwa. Musimy opracować nowe metody, aby technologie lotnicze o zerowej emisji netto szybciej trafiały na rynek.

Pierwszy hybrydowo-elektryczny samolot pasażerski już gotowy

Początkowo Heart X1 będzie używany do testów naziemnych, skupiając się na operacjach ładowania, kołowaniu i procedurach zawracania. Planowany jest w pełni elektryczny pierwszy lot w drugim kwartale 2025 r. Przygotowując się do tego lotu, Heart będzie w ciągu najbliższych miesięcy sprawdzać krytyczne systemy, przeprowadzając testy sprzętowe zarówno na pokładzie samolotu, jak i poza nim.

Czytaj też: Pierwszy pasażerski samolot elektryczny od chińskiego giganta. Firma jest gotowa do masowej produkcji!

W przypadku lotów na dystansie do 200 km samolot będzie korzystał tylko z dwóch silników elektrycznych umieszczonych stosunkowo blisko kadłuba na każdym skrzydle. Aby pokonać dystans dłuższy – do 400 km – włączą się dwa małe silniki turbośmigłowe umieszczone dalej na skrzydłach, aby wydłużyć zasięg maszyny. Ładowanie akumulatorów zaprojektowanych przez BAE Systems zajmie tylko 30 minut.

Heart X1 /Fot. Heart Aerospace

Podobnie jak inne elektryczne samoloty pasażerskie, ES-30 będzie emitować mniej dwutlenku węgla niż jego konwencjonalne odpowiedniki, a jednocześnie być cichszy, tańszy w eksploatacji i łatwiejszy w utrzymaniu. Ponadto, ponieważ jego silniki elektryczne szybko dostarczają maksymalny moment obrotowy, będzie mógł startować z pasów startowych o długości zaledwie 1100 m.

Po testach sprzętowych, które mają zostać przeprowadzone w ciągu najbliższych kilku miesięcy, pierwszy w pełni elektryczny lot Heart X1 powinien odbyć się w drugim kwartale 2025 r. Wykorzystując zdobytą wiedzę, pierwszy hybrydowo-elektryczny lot odbędzie się rok później. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ES-30 wejdzie do użytku komercyjnego w 2028 r.

Rozwój Heart X1 został częściowo sfinansowany z dotacji przyznanych przez Szwedzką Agencję Innowacji, Vinnova, co podkreśla niezbędną współpracę między rządem a przemysłem, która jest potrzebna do wprowadzenia na rynek nowych technologii lotniczych.