W lipcu świat usłyszał o ES-30, hybrydowo-elektrycznym samolocie pasażerskim opracowanym przez szwedzką firmę Heart Aerospace. Długo nie trzeba było czekać na pełnowymiarową wersje demonstracyjną samolotu, która powinna wzbić się w powietrze w przyszłym roku.
Czytaj też: Stało się! System automatycznego startu samolotu już w przyszłym roku
Demonstrator, nazwany Heart X1, zbudowany niemal w całości w zakładach w Göteborgu, odzwierciedla strategię firmy polegającą na jednoczesnym rozwijaniu procesów projektowania i produkcji. Ma on rozpiętość skrzydeł wynoszącą 32 m i będzie służył jako platforma do rygorystycznych testów i rozwoju finalnej wersji ES-30.
Anders Forslund, współzałożyciel i dyrektor generalny Heart Aerospace, mówi:
Nasza branża zbliża się do 30-letniego cyklu innowacji, a mamy mniej niż 25 lat na dekarbonizację lotnictwa. Musimy opracować nowe metody, aby technologie lotnicze o zerowej emisji netto szybciej trafiały na rynek.
Pierwszy hybrydowo-elektryczny samolot pasażerski już gotowy
Początkowo Heart X1 będzie używany do testów naziemnych, skupiając się na operacjach ładowania, kołowaniu i procedurach zawracania. Planowany jest w pełni elektryczny pierwszy lot w drugim kwartale 2025 r. Przygotowując się do tego lotu, Heart będzie w ciągu najbliższych miesięcy sprawdzać krytyczne systemy, przeprowadzając testy sprzętowe zarówno na pokładzie samolotu, jak i poza nim.
Czytaj też: Pierwszy pasażerski samolot elektryczny od chińskiego giganta. Firma jest gotowa do masowej produkcji!
W przypadku lotów na dystansie do 200 km samolot będzie korzystał tylko z dwóch silników elektrycznych umieszczonych stosunkowo blisko kadłuba na każdym skrzydle. Aby pokonać dystans dłuższy – do 400 km – włączą się dwa małe silniki turbośmigłowe umieszczone dalej na skrzydłach, aby wydłużyć zasięg maszyny. Ładowanie akumulatorów zaprojektowanych przez BAE Systems zajmie tylko 30 minut.
Podobnie jak inne elektryczne samoloty pasażerskie, ES-30 będzie emitować mniej dwutlenku węgla niż jego konwencjonalne odpowiedniki, a jednocześnie być cichszy, tańszy w eksploatacji i łatwiejszy w utrzymaniu. Ponadto, ponieważ jego silniki elektryczne szybko dostarczają maksymalny moment obrotowy, będzie mógł startować z pasów startowych o długości zaledwie 1100 m.
Po testach sprzętowych, które mają zostać przeprowadzone w ciągu najbliższych kilku miesięcy, pierwszy w pełni elektryczny lot Heart X1 powinien odbyć się w drugim kwartale 2025 r. Wykorzystując zdobytą wiedzę, pierwszy hybrydowo-elektryczny lot odbędzie się rok później. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ES-30 wejdzie do użytku komercyjnego w 2028 r.
Rozwój Heart X1 został częściowo sfinansowany z dotacji przyznanych przez Szwedzką Agencję Innowacji, Vinnova, co podkreśla niezbędną współpracę między rządem a przemysłem, która jest potrzebna do wprowadzenia na rynek nowych technologii lotniczych.