Pokazali nowy samolot wojskowy i świat oszalał. “Rewolucja w lotnictwie”

Co musi zrobić firma, żeby zainteresował się nią i jej nowym dziełem cały świat? Przykład tego dostaliśmy właśnie za sprawą firmy Scaled Composites należącej do Northrop Grumman, która to pokazała światu oficjalnie swój samolot Model 437 Vanguard Loyal Wingman.
Pokazali nowy samolot wojskowy i świat oszalał. “Rewolucja w lotnictwie”

Model 437 Vanguard poleciał po raz pierwszy. Firma pokazała światu, jak projektuje się samoloty

Niedawno, bo 29 sierpnia 2024 roku firma Scaled Composites z powodzeniem przeprowadziła pierwszy lot swojego samolotu Model 437 Vanguard Loyal Wingman z Mojave Air and Space Port w Kalifornii. To wydarzenie stanowi istotny kamień milowy w rozwoju zaawansowanego, wielozadaniowego samolotu wojskowego, zaprojektowanego do działania zarówno autonomicznie, jak i z udziałem pilotów, co czyni go wszechstronnym atutem we współczesnej wojnie. W praktyce Model 437 Vanguard jest rozwinięciem wcześniejszego projektu Model 401 firmy, który to po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 2017 roku i jest reprezentowany przez dwie maszyny – Phobos i Deimos. Starszy model został zaprojektowany jako tani, jednorazowy samolot zdolny do wykonywania różnych misji wojskowych w trybie autonomicznym, a stworzony od podstaw Vanguard idzie tą samą ścieżką, dodając do mieszanki zdolność do lotu załogowego.

Czytaj też: Rosja sięga do czasów II Wojny Światowej. Czy powrót samolotu Jak-3 ma jakikolwiek sens?

Pomimo swojej klasyfikacji jako autonomiczny samolot, co sugeruje, że jest typowym bezzałogowcem bez kabiny, Model 437 Vanguard jest wyposażony właśnie w kokpit. Dlatego też podczas jego inauguracyjnego lotu sterował nim pilot testowy i choć to sprzeczna decyzja projektowa, to drzemie w niej ogromny potencjał. Wprawdzie ostatecznym celem tego samolotu jest umożliwienie mu funkcjonowania w pełnej autonomii, ale zanim to nastąpi, to możliwość realizowania lotów z osobą za sterami, przyspiesza etap doskonalenia aerodynamiki i systemów mechanicznych jeszcze przed momentem pełnej integracji autonomicznej awioniki. Warto podkreślić, że Model 437 Vanguard to samolot o unikalnym projekcie, jako że został opracowany od podstaw, a nie na bazie istniejących modeli.

Czytaj też: Stało się! System automatycznego startu samolotu już w przyszłym roku

Samolot ma 12 metrów długości i rozpiętości skrzydeł oraz jest napędzany przez silnik Pratt & Whitney 535, który zdolny do wytworzenia ciągu 15,1 kN. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 4500 kilogramów, samolot może przenosić do 900 kilogramów ładunku, a w tym dwa pociski AIM-120 umieszczone w wewnętrznej komorze uzbrojenia. Samolot ma maksymalny zasięg 5556 kilometrów i zdolność do wykonywania misji trwających do sześciu godzin, a w jego rozwoju kluczową rolę odegrał zaawansowany ekosystem cyfrowy Northrop Grumman. Firma wykorzystała swoje najnowsze zdolności inżynierii cyfrowej do projektowania i produkcji skrzydeł z niezwykłą precyzją, zmniejszając potrzebę poprawek inżynieryjnych nawet o 20%. To właśnie jest tym przejawem “nowoczesnego podejścia do projektowania samolotów” o znamieniu rewolucji i podkreśla jednocześnie znaczenie inżynierii cyfrowej we współczesnym rozwoju lotnictwa, pozwalając na szybsze oraz bardziej opłacalne procesy produkcyjne.

Model 437 Vanguard został zaprojektowany do wsparcia szerokiego zakresu zastosowań wojskowych, a to szczególnie w zakresie współpracy załogowych i bezzałogowych maszyn. Z kolei jedną z kluczowych zalet posiadania załogowej wersji Modelu 437 jest możliwość przyspieszenia testowania i rozwoju nowych technologii. Loty załogowe pozwalają na szybsze reagowanie na nieoczekiwane zdarzenia, co jest szczególnie cenne w fazie testów, co dodatkowo ułatwia również bezpieczne badanie nowych zastosowań taktycznych, takich jak scenariusze walki powietrznej, gdzie nadzór ludzki jest niezbędny.

Czytaj też: Prototyp nowego samolotu kosmicznego osiągnął prędkość transsoniczną!

Przewiduje się, że Model 437 Vanguard wyewoluuje w pełni autonomiczny lub opcjonalnie pilotowany pojazd w miarę postępu testów. Zachowa w tym procesie swój charakter projektu, który z jednej strony jest wszechstronny, jeśli idzie o zastosowanie, a z drugiej na tyle tani, że w razie ryzyka jego poświęcenie dla dobra misji nie będzie trudną decyzją. Wiemy, że po przeprowadzonym właśnie locie testowym firmy Northrop Grumman i Scaled Composites będą kontynuować doskonalenie Modelu 437 Vanguard poprzez dalsze testy w locie i symulacje cyfrowe.