Pożary elektryków to będzie przeżytek. Akumulatory dostaną nowe osłony

Bezpieczeństwo elektryków to jeden z najgorętszych tematów ostatnich czasów w branży elektromobilności. Liczne pożary pojazdów, o których mogliśmy w mediach internetowych czytać, nadszarpnęły dobre imię tej technologii. Nie wszyscy jednak godzą się na taki stan rzeczy i działają nad optymalizacją akumulatorów pod kątem ich tendencji do samozapłonu. Niemiecka firma zaprezentowała komercyjne rozwiązanie, które zapobiega przegrzewaniu się baterii samochodowych. Na czym polega?
Ilustracyjne zdjęcie pożaru samochodu

Ilustracyjne zdjęcie pożaru samochodu

Freudenberg Sealing Technologies jest niemieckim przedsiębiorstwem oferującym rozmaite produkty i usługi dla sektora elektromobilności. Najnowszy wynalazek od tej firmy intryguje pod wieloma względami. Jego nadrzędnym celem jest zapobieganie pożarów elektryków i wydłużenie żywotności akumulatorów – czytamy w komunikacie prasowym firmy. Na czym polega ta niesłychana innowacja w wykonaniu Niemców?

Czytaj też: Dwukrotna poprawa w odniesieniu do akumulatorów? Świetne doniesienia dla branży elektryków

Rozwiązanie dotyczy specjalnych osłon na ogniwa akumulatorowe, które zbudowane są z włókniny (ang. nonwoven). Niczym swoiste „ubranie” owijają one stos ogniw w akumulatorze, zapewniając wymaganą do wydajnej pracy izolację elektryczną. Jak przekonują twórcy osłon, prezentują one parametry techniczne na wiele wyższym poziomie niż standardowe folie stosowane w tym samym celu.

Schemat nasadkowej osłony na samochodowe ogniwa akumulatorowe, która przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa pracy akumulatora oraz wydłużenia jego żywotności / źródło: Freudenberg Sealing Technologies, www.fst.com, materiały prasowe

Bezpieczeństwo elektryków wzrośnie dzięki osłonkom od niemieckiego producenta

Freudenberg nie podaje dokładnie, jaki skład chemiczny ma wspomniana włóknina, ale tłumaczy, że chodzi tutaj o konstrukcję nasadkową lub kopertową składającą się z sieci włóknin, które tworzą jednorodną strukturę porową. „Włókniny są poddawane obróbce powierzchniowej w celu zapewnienia trwałej zwilżalności elektrolitem. Powoduje to mniejsze ryzyko uwięzienia pęcherzyków gazu podczas ładowania ogniwa i pomaga utrzymać stos zwilżonych ogniw przez cały okres eksploatacji” – wyjaśniają inżynierowie.

Czytaj też: Pożary elektryków to już plaga. Szykują się spore obostrzenia

Wynalazek ma gwarantować bardziej wydajne i sprawne zarządzanie ciepłem w ogniwie akumulatorowym, ponieważ cechuje się wyższą przewodnością cieplną. Włóknina pełni funkcję dodatkowego zbiornika dla elektrolitu – w trakcie długofalowej eksploatacji akumulatora jest ona ściskana wraz z postępującym się starzeniem urządzenia. Tym samym uwalnia dodatkowe ilości elektrolitu, przedłużając żywotność baterii.

Czytaj też: Niezwykle lekki akumulator rozwiąże poważny problem elektryków. Przełom wreszcie nadszedł

Eksperci podsumowują, że ich produkt przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa pracy akumulatora, zwiększa odporność na niekontrolowane samozapłony oraz wydłużą cykl życiowy urządzenia. Freudenberg Sealing Technologies przedstawia swoje rozwiązanie w dwóch formach – nakładek na samochodowe ogniwa akumulatorowe lub kopert do baterii pełniących rolę rozmaitych magazynów energii.