Jak Live Valve Neo zmieni jazdę na rowerze górskim? Oto przełomowe rozwiązanie od Fox

Kolarstwo górskie z roku na rok staje się coraz bardziej zaawansowanym sportem, w którym to rowerzyści wymagają coraz większej precyzji, prędkości i kontroli na zróżnicowanym terenie. Takim właśnie sprzętem jest zaprezentowany właśnie przez firmę Fox amortyzator Live Valve Neo.
Jak Live Valve Neo zmieni jazdę na rowerze górskim? Oto przełomowe rozwiązanie od Fox

Fox Live Valve Neo to najszybszy na świecie elektroniczny system zawieszenia

Jednym z największych postępów ostatnich lat w zakresie osprzętu dla rowerów elektrycznych jest wprowadzenie na rynek elektronicznych tylnych amortyzatorów, które są zaprojektowane tak, aby w czasie rzeczywistym dostosowywać się do zmieniających się warunków szlaku. Firma Fox poszła jednak o krok dalej, wypuszczając na rynek Live Valve Neo, a więc ponoć najszybszym na świecie bezprzewodowym systemem zawieszenia rowerowego. Co jest w tym aż tak rewolucyjnego? Żeby to zrozumieć, musimy cofnąć się aż do samego początku.

Czytaj też: Ten jednoślad nie udaje. Daleko mu do roweru i dobrze to słyszeć

Tradycyjne amortyzatory rowerów górskich oferują ręczne regulacje, aby dostosować kompresję zawieszenia w zależności od terenu. Zwykle odbywa się to przez przestawienie dźwigni lub specjalnego pokrętła między kilkoma trybami. Problem polega jednak na tym, że ręczna regulacja zawieszenia podczas jazdy nie jest praktyczna i to zwłaszcza wtedy, gdy teren zmienia się szybko. Co więcej, każde ustawienie w tradycyjnym amortyzatorze to kompromis, który jest zaprojektowany tak, by mniej więcej pasował do różnych warunków, a nie precyzyjnie do nich się dostosowywał. W tym właśnie tkwi siła elektronicznych aktywnych systemów zawieszenia, bo te dzieła firm takich jak Cannondale, Magura i Pinarello wprowadziły systemy, które wykorzystują czujniki do monitorowania terenu i dostosowywania zawieszenia w czasie rzeczywistym. Ta technologia poprawia wydajność, zapewniając rowerzystom optymalną amortyzację, prowadzenie i efektywność pedałowania w każdej chwili jazdy.

Live Valve Neo firmy Fox rozwija te podstawowe osiągnięcia, ustanawiając nowy standard szybkości i reakcji. Ten bezprzewodowy system jest ewolucją popularnego systemu Live Valve Foxa, który bazuje na połączeniach przewodowych. W nowym modelu firma wykorzystała jednak swój własny protokół bezprzewodowy o nazwie Neo, który podobno jest 100 razy szybszy niż Bluetooth i 20 razy szybszy niż jakikolwiek najbliższy konkurent tego typu. System jest obecnie zintegrowany ze zmodyfikowanymi wersjami tylnego amortyzatora powietrznego Fox Float X oraz amortyzatora sprężynowego DHX.

Czytaj też: Intrinsic Cycles zmienia oblicze oświetlenia rowerowego! Poznaj Light Rail!

Zestaw Live Valve Neo obejmuje dwa czujniki wyposażone w akcelerometry, zamontowane na przednich i tylnych zaciskach hamulcowych. Te czujniki stanowią serce systemu, odczytując teren 400 razy na sekundę i przesyłając dane do procesora amortyzatora w zaledwie 1 milisekundę. W praktyce oznacza to, że gdy przednie koło wykryje nierówność, tylny amortyzator dostosuje się, zanim tylne koło w ogóle uderzy w tę samą przeszkodę. Wszystko to dzieje się w 1/70 sekundy, co sprawia, że system jest wystarczająco szybki, by radzić sobie z prędkościami wyścigowymi bez poświęcania komfortu lub kontroli.

Czytaj też: Sprawdziłem zakazany w Polsce elektryczny rower. Czy taki e-bike ma w ogóle sens?

Oprócz niskiego czasu reakcji na nierówności, amortyzator Fox Live Valve Neo jest niezwykle elastyczny w konfiguracji. Korzystając z aplikacji Fox, rowerzyści mogą wybierać spośród pięciu predefiniowanych trybów, bo Standard, Firm, Plush, Open i Closed. Każdy z tych trybów umożliwia różne preferencje jazdy – od twardszego, wyścigowego ustawienia po bardziej miękką jazdę na technicznych zjazdach, ale rowerzyście mogą też spersonalizować konkretne ustawienia specjalnie pod siebie. Cena za taką przyjemność jest wysoka, bo Live Valve Neo w wersji Float X kosztuje około 1340€, a DHX około 1290€.