Nowy rozdział w silnikach na paliwo stałe. X-Bow przetestowało XB-32 dla Armii USA
Amerykańska firma X-Bow Systems, a więc aktualny lider w produkcji silników rakietowych na paliwo stałe (SRM), osiągnęła właśnie historyczny sukces, jako że z powodzeniem przeprowadziła test swojego największego dotychczas zaawansowanego silnika rakietowego XB-32 o średnicy aż 34 cali, czyli 86,3 cm. W ogólnym rozrachunku ten test nie tylko ukazuje skalowalność innowacyjnego podejścia SRM od X-Bow, lecz także przynosi istotne postępy dla sektora obronnego i komercyjnego, wprowadzając zupełnie nową generację możliwości napędowych. Ten silnik powstał za pomocą zaawansowanych metod i jest istotnym krokiem w kierunku taniej oraz efektywnej produkcji SRM, jako część rodziny Bolt Rocket.
Czytaj też: Sztuczki na orbicie. Odkryliśmy sekret samolotu kosmicznego X-37B w rękach USA
Powstanie XB-32 jest o tyle innowacyjne, że proces jego projektowania i testowania objął wykorzystanie opatentowanej technologii cyfrowego bliźniaka, czyli platformy symulacyjnej, która pozwala inżynierom przewidywać wydajność rakiety i dostosowywać jej projekt w sposób cyfrowy jeszcze przed produkcją. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod produkcji, które są oparte na przestarzałych i często kosztownych rozwiązaniach, takie podejście X-Bow z cyfrowym bliźniakiem znacznie skraca czas i koszty rozwoju. Nie jest jednak jedyne w historii, bo firmy zbrojeniowe stosują już taką taktykę od pewnego czasu, ale X-Bow akurat wykorzystuje to w wielkim celu, bo w ramach dążenia do uczynienia produkcji silników na paliwo stałe bardziej skalowalnymi i elastycznymi, oferując tym samym klientom spersonalizowane rozwiązania dostosowane do szybko zmieniających się potrzeb.
Czytaj też: Amerykański bombowiec stealth na wojnie. To dlatego świat drży przed lotnictwem USA
Sam lot testowy XB-32 nie tylko potwierdził wydajność silnika, ale także dostarczył istotnych danych do dalszego rozwoju zaawansowanej technologii produkcji i predykcyjnej od X-Bow. Sukces rakiety Bolt Rocket stanowi kluczowy moment w rozbudowie możliwości produkcyjnych SRM, a modularne podejście X-Bow umożliwia szybsze cykle iteracyjne. Jest to o tyle ważne, że w ramach inicjatywy badawczej, X-Bow współpracuje z czołowymi instytucjami badawczymi i agencjami rządowymi, a w tym z Los Alamos National Laboratory, Jednostką Innowacji Obronnych USA, DARPA oraz Laboratorium Badawczym Sił Powietrznych USA. Współpraca ta otwiera wiele zastosowań tych silników, bo mogą znaleźć się w pociskach czy rakietach wynoszących ładunki na orbitę.
Czytaj też: Patrzysz w górę, a tam helikopter bez pilota. Armia USA podbiła przestworza w wyjątkowy sposób
Silniki na paliwo stałe nie są jedynie ot wariacją silników z paliwem płynnym, bo względem nich oferują korzyści, takie jak prostota i ekonomiczność, które sprawiają, że są preferowanym wyborem w wielu zastosowaniach, gdzie liczy się szybki i niezawodny start. Jednak mają także swoje ograniczenia, bo tych silników nie można wyłączyć lub ponownie uruchomić po zapłonie, co ogranicza ich zastosowanie w przypadkach wymagających precyzyjnej kontroli ciągu. Mimo to ich niezawodność i względnie niskie koszty sprawiają, że są cennymi elementami w sektorze zbrojeniowym i eksploracji kosmicznej, a X-Bow Systems może ustanowić ich zupełnie nowe standardy. Wszystko przez to, że w przeciwieństwie do tradycyjnego, przestarzałego modelu produkcji, X-Bow wdraża elastyczny i skalowalny model, dzięki któremu można szybko reagować na pojawiające się zagrożenia i wymagania operacyjne.