Specyfikacja Intel Core Ultra 5 245K
Intel Core Ultra 5 245K ma 6 rdzeni Performance (Lion Cove) oraz 8 rdzeni Efficient (Skymont). Jest to ta sama liczba co w przypadku i5-14600K, ale nie mamy Hyper-threading. Liczba wątków jest więc mniejsza i wynosi 14 – tyle samo co rdzeni. maksymalne taktowanie turbo rdzeni P wynosi 5,2 GHz, a przy obciążeniu wszystkich 5,0 GHz. Bazowe jest równe 4,2 GHz. W przypadku rdzeni E maksymalne taktowanie to 4,6 GHz, a bazowe 3,6 GHz. Maksymalne jest więc takie samo jak w przypadku mocniejszych modeli z tej samej rodziny. W stosunku do i5-14600K mamy niższe taktowanie rdzeni P, ale wyższe E.
Procesor ma końcówkę K, co oznacza to samo co u poprzedników – można go podkręcać. Do sprzedaży trafi też model KF, który nie będzie miał zintegrowanej karty graficznej. MTP wynosi 159 W, a PBP 125 W. Jest to spory spadek pierwszej wartości w stosunku do poprzednika, który miał ten parametr równy 181 W. Nie zabrakło też 24 MB Intel Smart Cache oraz 26 MB L2 Cache.
Zintegrowana karta graficzna działa z taktowaniem 1,9 GHz. Mamy również NPU o mocy 13 TOPS, czyli takiej samej jak w przypadku mocniejszych jednostek. Jest też wsparcie dla dwukanałowych pamięci DDR5 6400 o pojemności do 192 GB. Intel mówi, że sweet spot to 8000 MHz przy Gear 2, a przy Gear 4 możecie odpalić nawet pamięci powyżej 8500 MHz. Niestety nie mieliśmy czasu żeby to sprawdzić i wymaga to potwierdzenia w szczególności, przy procesorze Ultra 5. Konfiguracja linii CIe 5.0 i 4.0 to 1×16+2×4.
Intel Core Ultra 5 245K wymaga nowej płyty z chipsetem z serii 800. Mamy bowiem kompatybilność z nową podstawką LGA1851. Litografia CPU to TSMC N3B. Mamy również podniesioną maksymalną temperaturę do 105°C.
Czytaj też: Horizon Forbidden West – test wydajności kart graficznych Nvidia
Jak przeprowadziliśmy testy?
Ponieważ 14. generacja procesorów otrzymała poprawki mikrokodu zdecydowaliśmy się na aktualizację całej platformy i testów. Wykorzystaliśmy system Windows 11 Pro w wersji 24H2. Sterowniki to Nvidia Game Ready 565.90. Włączyliśmy resizable BAR oraz planowanie przyspieszanego sprzętowo procesora GPU. Zabezpieczenia oparte na wirtualizacji zostały wyłączone.
Testy wykonaliśmy przy włączonym planie Intel Deafault Performance – dotyczy to każdej z testowanych jednostek. Oznacza to, że CPU działały dokładnie tak, jak chce tego Intel. Po OC wszelkie limity mocy zostały zdjęte. W przypadku 14. generacji procesorów zaktualizowaliśmy BIOS płyty do takiego, który ma mikrokod 0x12B. Procesory sparowaliśmy też z pamięciami DDR5 6400 MHz CL32. Wszelkie technologie typu Asus MCE zostały wyłączone. Testy powtarzaliśmy 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Procedurę w każdej grze lub programie znajdziecie w opisie pod odpowiednimi nagłówkami.
Testy – 3DF Zephyr
3DF Zephyr służy do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany benchmark pozwalający na ocenienie wydajności procesorów.
Testy – 3DMark CPU Profile
3DMark to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Twórcy wprowadzili do niego CPU Profile, który sprawdza wydajność przy obciążeniu różnej ilości wątków. Zebraliśmy tutaj wyniki dla jednego oraz maksymalnej ilości wątków.
Testy – 3D Particle Movement
3DPM został opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych rodzajów ruchów cząstek w trójwymiarze. Poniżej znajdziecie ogólny wyniki testu podany jako mops/sec.
Testy – 7-Zip
7-Zip to darmowy program do kompresji plików, który jest często wykorzystywany przez użytkowników komputerów. W testach wykorzystaliśmy wbudowany benchmark, który zwara wyniki dla kompresji i dekompresji.
Testy – Blender
Ten program każdy z Was powinien kojarzyć. Służy on do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Wykorzystaliśmy benchmark udostępniony przez twórców, który sprawdza wydajność w 3 scenach: Monster, Junkshop oraz Classroom.
Testy – Cinebench 2024
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystaliśmy wersję 2024 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy – Corona Benchmark
Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystaliśmy z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.
Testy – CPU-Z
Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.
Testy – CrossMark
CrossMark to benchmark mierzący wydajność całego sprzętu. Odpowiednie testy można wykonać również na smartfonach, dzięki czemu można między sobą porównać wyniki różnych platform. Poniżej znajdziecie wynik ogólny oraz osobne: wydajność, kreatywność i reakcję.
Testy – DigiCortex
DigiCortex służy do wizualizacji sieci neuronowych oraz symulacji na dużą skalę. Nie zabrakło tutaj wykorzystania dokładnych modeli synaps, ich plastyczności oraz neuronów. Do testów wykorzystaliśmy benchmark SpikeBench2.512K (524288 neuronów, 100M synaps), a wyniki to czas budowania symulacji.
Testy – Dolphin
Dolphin pozwala na emulowanie dwóch konsol Nintendo: Wii i GameCube. Dzięki niemu można grać w gry konsolowe w rozdzielczości 1920 x 1080 na komputerze. Wykorzystaliśmy benchmark CPU, a wynik to całkowity czas działania.
Testy – Geekbench
Geekbench 6 Pro to wieloplatformowy benchmark, który łatwo mierzy wydajność różnych systemów. Bardzo często pojawia się też w pierwszych przeciekach dotyczących procesorów czy kart graficznych. Test CPU mierzy wydajność jedno i wielowątkową przy różnych zastosowaniach, co pozwala na ocenę całości systemu.
Testy – Handbrake
Handbrake pozwala na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on też dostępny za darmo praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziliśmy czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).
Testy – JetStream
Kolejny benchmark testuje JavaScript i WebAssembly oraz koncentruje się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ponownie ocenia on szybkość działania, tyle, że tym razem wynik otrzymujemy w punktach. Tutaj wykorzystaliśmy przeglądarkę Google Chrome i wersję 2.2 benchmarka.
Testy – Kraken JavaScript
Kolejny benchmark porównuje wydajność w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Wynik ma kilka różnych składników i podawany jest w milisekundach – interesuje nas całkowity rezultat. W testach wykorzystaliśmy przeglądarkę Google Chrome.
Testy – POV-Ray
POV-Ray to kolejny program mający wbudowany benchmark. Tym razem pozwala on na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu i służy głównie do tworzenia grafiki 3D. W testach wykorzystaliśmy benchmark jedno i wielowątkowy.
Testy – Speedometer
Speedometer 3.0 mierzy responsywność aplikacji internetowych. Jego plusem jest symulowanie działań wykonywanych przez użytkownika, co pozwoli na ocenienie wydajności różnych procesorów. Tutaj w testach wykorzystaliśmy przeglądarkę Google Chrome.
Testy – VeraCrypt
VeraCrypt to oficjalny następca TruCrypt. Jest to oprogramowanie open-source więc nie ma co się dziwić, że jest naprawdę popularny. Program ma wbudowany benchmark, który wykorzystaliśmy w sprawdzeniu wydajności procesorów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki dwóch testów: Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).
Testy – V-Ray Benchmark
V-Ray został stworzony przez Vladimira Koylazov i Petera Mitev z Chaos Group w 1997 roku. Można z niego skorzystać w całym mnóstwie programów takich jak 3ds Max, SketchUp, Maya, Cinema 4D, Unreal, Blender itp.. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystaliśmy w poniższych testach.
Testy – Y-Cruncher
Y-Cruncher to benchmark pozwalający na zmierzenie wydajności liczenia liczby Pi przy wykorzystaniu wszystkich wątków procesora. Pozwala to dobrze na porównanie wielowątkowej wydajności różnych konstrukcji. Tutaj wykorzystaliśmy próbkę 2,5 miliarda.
Testy – Baldur’s Gate 3
Baldur’s Gate 3 to trzecia część jednej z najbardziej kultowych serii gier. Tytuł odniósł ogromny sukces wśród graczy i jest jedną z najlepszych gier 2023 roku. Testy przeprowadziliśmy w lokacji Dolne miasto (mur centralny), przy ustawieniach Ultra i w rozdzielczości 1920 x 1080.
Testy – Cyberpunk 2077: Widmo wolności
Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów, który zachwyca grafiką. Testy wykonaliśmy w dodatku Widmo wolności, na przeciwko charakterystycznej piramidy. Ustawiliśmy rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Far Cry 6
Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Hogwarts Legacy
Hogwarts Legacy to gra akcji RPG z otwartym światem umieszczonym w uniwersum Harry’ego Pottera, stworzona przez studio Avalanche. W tym tytule wcielamy się w ucznia, który w XIX wieku trafia do tytułowej szkoły. Akcja gry dzieje się dużo wcześniej niż znane z uniwersum opowieści, dlatego nie znajdziemy w niej znajomych postaci z książek. Testy wykonaliśmy na placu w Hogsmeade. Wybraliśmy też ustawienia Ultra.
Testy – Horizon Forbidden West
Horizon Forbidden West to tytuł z PlatStation przeniesiony na PC. Kierujemy w nim Aloy, która zwiedza postapokaliptyczny świat. Testy wykonaliśmy w mieści Samotne Światło. Wybrane ustawienia graficzne to bardzo wysokie, a rozdzielczość 1920 x 1080.
Testy – Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
Kontynuacja ciepło przyjętego Spider-Man-a z 2018 roku. W grze tytułowy bohater przejmuje rolę po Piterze Parkerze. Jest to mocna gra akcji z widokiem trzecioosobowym w otwartym świecie dla fanów Marvela. Gra zrobiona przez to samo studio co poprzedniczka, czyli Insomniac Games, zadebiutowała w 2022 roku i również była ciepło przyjęta przez graczy. Testy przeprowadziliśmy w dzielnicy Upper East Side przy ustawieniach bardzo wysokich.
Testy – Shadow of the Tomb Raider
Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziliśmy w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiliśmy rozdzielczość 1920 x 1080 i najwyższe ustawienia graficzne.
Testy – Sid Meier’s Civilization VI
Sid Meier’s Civilization VI nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to szósta odsłona kultowej serii, która pozwala na kierowanie wybraną cywilizacją przez różne epoki. W testach wykorzystaliśmy benchmark graficzny przy ustawieniach ultra i rozdzielczości 1920 x 1080.
Testy – The Riftbreaker
Wielki RPG-owy hit mało znanego polskiego studia z 2021 roku, które zaczynało od modów do Half-Life. Jest to gra z widokiem izometrycznym, mająca elementy tower defense i kładąca mocny nacisk na eksploracje oraz crafting. W The Riftbreaker trafiamy na planetę Galatea i przygotowujemy ją do kolonizacji, oczywiście mieszkańcom się to nie podoba. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka CPU przy ustawieniach Ultra.
Testy – Total War: Warhammer III
Jest to ostatnia część cyklu gier Total War producenta Creative Assembly. Gra garściami czerpie z uniwersum Warhammera, a do tego jest świetnym połączeniem RTS-a i gier turowych. Gry z serii Total War charakteryzują się wieloma dodatkami i gigantycznymi bitwami. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku mirrors of madness. Wybrane ustawienia to ultra. Benchmark zwraca średnią liczbę fps oraz minimalną i takie wartości znajdziecie na wykresach. Gra działa też pod kontrolą API DirectX 11.
Temperatury i podkręcanie Intel Core Ultra 5 245K
Procesor chłodziliśmy za pomocą AIO Valkyrie Dragonfang 360. Przy obciążeniu Cinebench 2024 średnia temperatura rdzeni P dochodziła maksymalnie do 62°C, a E również do 62°C. AiO 360 jest więc tutaj przesadą i spokojnie możecie pójść w stronę AiO 240 czy nawet chłodzeń powietrzem.
Podczas OC zdjęliśmy wszelkie limity mocy czy prądu. Rdzenie P udało się podkręcić do 5,5 GHz, a E do 5,1 GHz. Są to te same wartości co w przypadku Ultra 7 265K. Temperatury podczas obciążenia Cinebench 2024 dochodziły do 84°C na rdzeniach P oraz 78°C na rdzeniach E. Do maksymalnych 105°C sporo więc brakuje.
Testy OC – Cinebench 2024
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystaliśmy wersję 2024 oraz testy jedno i wielowątkowe.em wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy OC – CPU-Z
Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.
Testy OC – V-Ray Benchmark
V-Ray został stworzony przez Vladimira Koylazov i Petera Mitev z Chaos Group w 1997 roku. Można z niego skorzystać w całym mnóstwie programów takich jak 3ds Max, SketchUp, Maya, Cinema 4D, Unreal, Blender itp.. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystaliśmy w poniższych testach.
Testy OC – Cyberpunk 2077: Widmo wolności
Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów, który zachwyca grafiką. Testy wykonaliśmy w dodatku Widmo wolności, na przeciwko charakterystycznej piramidy. Ustawiliśmy rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy OC – Far Cry 6
Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy OC – Total War: Warhammer III
Jest to ostatnia część cyklu gier Total War producenta Creative Assembly. Gra garściami czerpie z uniwersum Warhammera, a do tego jest świetnym połączeniem RTS-a i gier turowych. Gry z serii Total War charakteryzują się wieloma dodatkami i gigantycznymi bitwami. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku mirrors of madness. Wybrane ustawienia to ultra. Benchmark zwraca średnią liczbę fps oraz minimalną i takie wartości znajdziecie na wykresach. Gra działa też pod kontrolą API DirectX 11.
Pobór mocy
Pobór mocy sprawdziliśmy za pomocą watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Za obciążenie posłużył nam wielowątkowy test Cinebench 2024 oraz Cyebrpunk 2077: Widmo wolności, a wyniki spisaliśmy po 5 minutach jego działania.
Czytaj też: Test Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti SUPER Aero OC w 4 grach z DLSS 3
Test Intel Core Ultra 5 245K – podsumowanie
Średnia wydajność jest lekko powyżej i5-14600K, co nie jest zbyt dobrym wynikiem. Jak zawsze jednak różnie to wygląda w zależności od danego programu. Intel Core Ultra 5 245K wypada słabiej choćby w 3D Particle Movement, 7-Zip, DigiCortex czy Dolphin. Lepsze wyniki mamy w Y-Cruncher, POV-Ray, Handbrake, Cinebench czy 3DF Zephyr. Są też takie programy jak Corona czy V-Ray , gdzie wyniki są naprawdę bliskie siebie. Nie ma więc jednoznacznie większego wzrostu wydajności, co też pokazuje średnia. Plus jednak za znacznie niższy pobór mocy, co widać w Cinebench 2024.
W grach procesor wychodzi średnio dosyć podobnie do i5-14600K, choć to ponownie zależy od gry. Niższą wydajność mamy w Cyberpunk 2077, Hogwarts Legacy, RoftBreaker czy Total War. Wyższą widzimy w Cywilizacji, Spider Man, Horizonie czy Baldur’s Gate. Nie jest więc bardzo źle, ale zdecydowanie liczyliśmy na wzrost wydajności, a nie porównywalne czy gorsze wyniki w niektórych tytułach. Ponownie jednak plus za znacznie niższy pobór mocy. Mamy również APO (Application Optimization), jednakże po jego uruchomieniu nie wykrywał on żadnej z zainstalowanych gier, więc tutaj testów nie mogliśmy przeprowadzić.
Plus należy się również za naprawdę niskie temperatury i spokojnie procesor schłodzicie nawet dobrej jakości chłodzeniem powietrznym. Mamy również naprawdę fajny potencjał OC – można zyskać nawet 500 MHz na rdzeniach P i E. Temperatury wtedy znacznie podskoczą, ale nadal nie jest źle. Kolejny plus za obsługę szybszych pamięci RAM, ale to w przypadku procesora Ultra 5 wymaga jeszcze dokładnego sprawdzenia, jakie kości na pewno będą stabilne.
Intel Core Ultra 5 245K ma kosztować 309 USD, co po przeliczeniu i doliczeniu VATu daje ok. 1530 zł. Model KF wyceniony został na 294 USD, co przy podobnym przeliczeniu daje ok. 1460 zł. W sklepach w przedsprzedaży znaleźliśmy je w cenie 1479 zł i 1399 zł. Naszym zdaniem gdyby ceny były bliższe 1000 zł to byłby to znacznie bardziej opłacalny procesor. Wszak i5-14600K, który działa bez problemów po aktualizacjach, kupicie za ok. 1000 zł, a model KF za ok. 900 zł. Różnica w cenie jest ogromna i nie jest ona wytłumaczona wzrostem wydajności. Co więcej za ok. 1500 zł znajdziecie i7-14700KF, który jest po prostu wydajniejszy. Fakt, że mamy w nowym procesorze znacznie mniejszy pobór mocy czy temperatury, ale oczekiwalibyśmy również znacznie wydajniejszej pracy. Można też użyć argumentu, że przecież to nowa paltforma, która będzie rozwijana, ale Intel przez ostatni czas zbyt wiele generacji procesorów nie wypuszczał na jedną podstawką. Z LGA1851 też póki co niczego konkretnego nie wiemy.
Naszym zdaniem Intel Core Ultra 5 245K byłby nawet ciekawą propozycją, ale nie w tej cenie. Jeśli więc planujecie zakup nowego PC to na ten moment lepiej postawić po prostu na procesor na LGA1700.