Specyfikacja Intel Core Ultra 7 265K
Intel Core Ultra 7 265K ma 8 rdzeni Performance (Lion Cove) oraz 12 rdzeni Efficient (Skymont). Mamy więc o 4 rdzenie mniej niż w przypadku 285K oraz identyczną konfigurację jak w przypadku i7-14700K. W stosunku do poprzedniego procesora mamy tylko 20 wątków – Intel zrezygnował z Hyper-threading. Maksymalne taktowanie rdzeni P wynosi 5,5 GHz (Turbo Boost Max Technology 3.0), turbo 5,4 GHz, przy obciążeniu wszystkich rdzeni to 5,2 GHz, a bazowe 3,9 GHz. W przypadku rdzeni E maksymalne taktowanie to 4,6 GHz, a bazowe 3,3 GHz. Warto zauważyć, że rdzenie E mają to samo taktowanie co w przypadku 285K. W stosunku do poprzednika mamy za to niższe zegary.
Nowe nazewnictwo pozostawia jedną rzecz – końcówkę. Wersja K ma iGPU oraz można ją podkręcać. W sprzedaży znajdzie się też model KF, który będzie pozbawiony zintegrowanej karty graficznej. MTP ustawione zostało na poziom 250 W, a PBP 125 W. Tutaj wartości są takie same jak w przypadku mocniejszego modelu, a samo MTP jest minimalnie niższe niż w i7-14700K. Mamy również 30 MB Intel Smart Cache oraz 36 MB L2 Cache.
Zintegrowana karta graficzna działa z taktowaniem 2 GHz, a model KF będzie jej pozbawiony. Mamy również NPU o mocy 13 TOPS. Procesor wspiera dwukanałowe pamięci DDR5 6400, co jest pozytywną zmianą w stosunku do poprzednika. Maksymalna pojemność pamięci może wynosić 192 GB. Intel mówi też, że sweet spot powinien wynosić 8000 MHz i to powinno działać przy Gear 2. Natomiast istnieje możliwość zastosowania szybszych pamięci 8500+, choć będzie to wymagało trybu Gear 4. Niestety nie mieliśmy czasu, aby na premierę temu dokładnie się przyjrzeć, więc będzie to jeszcze do potwierdzenia. CPU ma również konfigurację linii PCIe 5.0 i 4.0 1×16+2×4.
Intel Core Ultra 7 265K przeznaczony jest na LGA1851. Oznacza to, że musicie kupić kompatybilną płytę główną z chipsetem z serii 800. Litografia CPU to TSMC N3B. Intel podniósł też maksymalną temperaturę do 105°C.
Czytaj też: Black Myth: Wukong – test wydajności kart graficznych Nvidia
Jak przeprowadziliśmy testy?
Ponieważ 14. generacja procesorów otrzymała poprawki mikrokodu zdecydowaliśmy się na aktualizację całej platformy i testów. Wykorzystaliśmy system Windows 11 Pro w wersji 24H2. Sterowniki to Nvidia Game Ready 565.90. Włączyliśmy resizable BAR oraz planowanie przyspieszanego sprzętowo procesora GPU. Zabezpieczenia oparte na wirtualizacji zostały wyłączone.
Testy wykonaliśmy przy włączonym planie Intel Deafault Performance – dotyczy to każdej z testowanych jednostek. Oznacza to, że CPU działały dokładnie tak, jak chce tego Intel. Po OC wszelkie limity mocy zostały zdjęte. W przypadku 14. generacji procesorów zaktualizowaliśmy BIOS płyty do takiego, który ma mikrokod 0x12B. Procesory sparowaliśmy też z pamięciami DDR5 6400 MHz CL32. Wszelkie technologie typu Asus MCE zostały wyłączone. Testy powtarzaliśmy 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Procedurę w każdej grze lub programie znajdziecie w opisie pod odpowiednimi nagłówkami.
Testy – 3DF Zephyr
3DF Zephyr służy do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany benchmark pozwalający na ocenienie wydajności procesorów.
Testy – 3DMark CPU Profile
3DMark to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Twórcy wprowadzili do niego CPU Profile, który sprawdza wydajność przy obciążeniu różnej ilości wątków. Zebraliśmy tutaj wyniki dla jednego oraz maksymalnej ilości wątków.
Testy – 3D Particle Movement
3DPM został opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych rodzajów ruchów cząstek w trójwymiarze. Poniżej znajdziecie ogólny wyniki testu podany jako mops/sec.
Testy – 7-Zip
7-Zip to darmowy program do kompresji plików, który jest często wykorzystywany przez użytkowników komputerów. W testach wykorzystaliśmy wbudowany benchmark, który zwara wyniki dla kompresji i dekompresji.
Testy – Blender
Ten program każdy z Was powinien kojarzyć. Służy on do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Wykorzystaliśmy benchmark udostępniony przez twórców, który sprawdza wydajność w 3 scenach: Monster, Junkshop oraz Classroom.
Testy – Cinebench 2024
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystaliśmy wersję 2024 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy – Corona Benchmark
Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystaliśmy z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.
Testy – CPU-Z
Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.
Testy – CrossMark
CrossMark to benchmark mierzący wydajność całego sprzętu. Odpowiednie testy można wykonać również na smartfonach, dzięki czemu można między sobą porównać wyniki różnych platform. Poniżej znajdziecie wynik ogólny oraz osobne: wydajność, kreatywność i reakcję.
Testy – DigiCortex
DigiCortex służy do wizualizacji sieci neuronowych oraz symulacji na dużą skalę. Nie zabrakło tutaj wykorzystania dokładnych modeli synaps, ich plastyczności oraz neuronów. Do testów wykorzystaliśmy benchmark SpikeBench2.512K (524288 neuronów, 100M synaps), a wyniki to czas budowania symulacji.
Testy – Dolphin
Dolphin pozwala na emulowanie dwóch konsol Nintendo: Wii i GameCube. Dzięki niemu można grać w gry konsolowe w rozdzielczości 1920 x 1080 na komputerze. Wykorzystaliśmy benchmark CPU, a wynik to całkowity czas działania.
Testy – Geekbench
Geekbench 6 Pro to wieloplatformowy benchmark, który łatwo mierzy wydajność różnych systemów. Bardzo często pojawia się też w pierwszych przeciekach dotyczących procesorów czy kart graficznych. Test CPU mierzy wydajność jedno i wielowątkową przy różnych zastosowaniach, co pozwala na ocenę całości systemu.
Testy – Handbrake
Handbrake pozwala na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on też dostępny za darmo praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziliśmy czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).
Testy – JetStream
Kolejny benchmark testuje JavaScript i WebAssembly oraz koncentruje się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ponownie ocenia on szybkość działania, tyle, że tym razem wynik otrzymujemy w punktach. Tutaj wykorzystaliśmy przeglądarkę Google Chrome i wersję 2.2 benchmarka.
Testy – Kraken JavaScript
Kolejny benchmark porównuje wydajność w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Wynik ma kilka różnych składników i podawany jest w milisekundach – interesuje nas całkowity rezultat. W testach wykorzystaliśmy przeglądarkę Google Chrome.
Testy – POV-Ray
POV-Ray to kolejny program mający wbudowany benchmark. Tym razem pozwala on na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu i służy głównie do tworzenia grafiki 3D. W testach wykorzystaliśmy benchmark jedno i wielowątkowy.
Testy – Speedometer
Speedometer 3.0 mierzy responsywność aplikacji internetowych. Jego plusem jest symulowanie działań wykonywanych przez użytkownika, co pozwoli na ocenienie wydajności różnych procesorów. Tutaj w testach wykorzystaliśmy przeglądarkę Google Chrome.
Testy – VeraCrypt
VeraCrypt to oficjalny następca TruCrypt. Jest to oprogramowanie open-source więc nie ma co się dziwić, że jest naprawdę popularny. Program ma wbudowany benchmark, który wykorzystaliśmy w sprawdzeniu wydajności procesorów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki dwóch testów: Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).
Testy – V-Ray Benchmark
V-Ray został stworzony przez Vladimira Koylazov i Petera Mitev z Chaos Group w 1997 roku. Można z niego skorzystać w całym mnóstwie programów takich jak 3ds Max, SketchUp, Maya, Cinema 4D, Unreal, Blender itp.. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystaliśmy w poniższych testach.
Testy – Y-Cruncher
Y-Cruncher to benchmark pozwalający na zmierzenie wydajności liczenia liczby Pi przy wykorzystaniu wszystkich wątków procesora. Pozwala to dobrze na porównanie wielowątkowej wydajności różnych konstrukcji. Tutaj wykorzystaliśmy próbkę 2,5 miliarda.
Testy – Baldur’s Gate 3
Baldur’s Gate 3 to trzecia część jednej z najbardziej kultowych serii gier. Tytuł odniósł ogromny sukces wśród graczy i jest jedną z najlepszych gier 2023 roku. Testy przeprowadziliśmy w lokacji Dolne miasto (mur centralny), przy ustawieniach Ultra i w rozdzielczości 1920 x 1080.
Testy – Cyberpunk 2077: Widmo wolności
Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów, który zachwyca grafiką. Testy wykonaliśmy w dodatku Widmo wolności, na przeciwko charakterystycznej piramidy. Ustawiliśmy rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Far Cry 6
Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Hogwarts Legacy
Hogwarts Legacy to gra akcji RPG z otwartym światem umieszczonym w uniwersum Harry’ego Pottera, stworzona przez studio Avalanche. W tym tytule wcielamy się w ucznia, który w XIX wieku trafia do tytułowej szkoły. Akcja gry dzieje się dużo wcześniej niż znane z uniwersum opowieści, dlatego nie znajdziemy w niej znajomych postaci z książek. Testy wykonaliśmy na placu w Hogsmeade. Wybraliśmy też ustawienia Ultra.
Testy – Horizon Forbidden West
Horizon Forbidden West to tytuł z PlatStation przeniesiony na PC. Kierujemy w nim Aloy, która zwiedza postapokaliptyczny świat. Testy wykonaliśmy w mieści Samotne Światło. Wybrane ustawienia graficzne to bardzo wysokie, a rozdzielczość 1920 x 1080.
Testy – Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
Kontynuacja ciepło przyjętego Spider-Man-a z 2018 roku. W grze tytułowy bohater przejmuje rolę po Piterze Parkerze. Jest to mocna gra akcji z widokiem trzecioosobowym w otwartym świecie dla fanów Marvela. Gra zrobiona przez to samo studio co poprzedniczka, czyli Insomniac Games, zadebiutowała w 2022 roku i również była ciepło przyjęta przez graczy. Testy przeprowadziliśmy w dzielnicy Upper East Side przy ustawieniach bardzo wysokich.
Testy – Shadow of the Tomb Raider
Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziliśmy w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiliśmy rozdzielczość 1920 x 1080 i najwyższe ustawienia graficzne.
Testy – Sid Meier’s Civilization VI
Sid Meier’s Civilization VI nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to szósta odsłona kultowej serii, która pozwala na kierowanie wybraną cywilizacją przez różne epoki. W testach wykorzystaliśmy benchmark graficzny przy ustawieniach ultra i rozdzielczości 1920 x 1080.
Testy – The Riftbreaker
Wielki RPG-owy hit mało znanego polskiego studia z 2021 roku, które zaczynało od modów do Half-Life. Jest to gra z widokiem izometrycznym, mająca elementy tower defense i kładąca mocny nacisk na eksploracje oraz crafting. W The Riftbreaker trafiamy na planetę Galatea i przygotowujemy ją do kolonizacji, oczywiście mieszkańcom się to nie podoba. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka CPU przy ustawieniach Ultra.
Testy – Total War: Warhammer III
Jest to ostatnia część cyklu gier Total War producenta Creative Assembly. Gra garściami czerpie z uniwersum Warhammera, a do tego jest świetnym połączeniem RTS-a i gier turowych. Gry z serii Total War charakteryzują się wieloma dodatkami i gigantycznymi bitwami. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku mirrors of madness. Wybrane ustawienia to ultra. Benchmark zwraca średnią liczbę fps oraz minimalną i takie wartości znajdziecie na wykresach. Gra działa też pod kontrolą API DirectX 11.
Temperatury i podkręcanie Intel Core Ultra 7 265K
Procesor chłodziliśmy za pomocą AIO Valkyrie Dragonfang 360. Przy obciążeniu Cinebench 2024 średnia temperatura rdzeni P dochodziła maksymalnie do 72°C, a E również do 72°C. AiO 360 spokojnie radzi sobie z procesorem choć wyniki rdzeni E mogą dziwić.
Podczas OC zdjęliśmy wszelkie limity mocy czy prądu. Ustabilizowaliśmy rdzenie P przy 5,5 GHz, a E przy 5,1 GHz. Mamy więc o 100 MHz mniej niż w przypadku 285K na rdzeniach P, ale to samo na rdzeniach E. Tutaj podczas obciążenia Cinebench 2024 rdzenie P dochodziły do 88°C, a E 86°C. AIO 360 spokojnie radzi sobie z tym procesorem po podkręceniu.
Testy OC – Cinebench 2024
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystaliśmy wersję 2024 oraz testy jedno i wielowątkowe.em wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy OC – CPU-Z
Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.
Testy OC – V-Ray Benchmark
V-Ray został stworzony przez Vladimira Koylazov i Petera Mitev z Chaos Group w 1997 roku. Można z niego skorzystać w całym mnóstwie programów takich jak 3ds Max, SketchUp, Maya, Cinema 4D, Unreal, Blender itp.. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystaliśmy w poniższych testach.
Testy OC – Cyberpunk 2077: Widmo wolności
Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów, który zachwyca grafiką. Testy wykonaliśmy w dodatku Widmo wolności, na przeciwko charakterystycznej piramidy. Ustawiliśmy rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy OC – Far Cry 6
Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy OC – Total War: Warhammer III
Jest to ostatnia część cyklu gier Total War producenta Creative Assembly. Gra garściami czerpie z uniwersum Warhammera, a do tego jest świetnym połączeniem RTS-a i gier turowych. Gry z serii Total War charakteryzują się wieloma dodatkami i gigantycznymi bitwami. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku mirrors of madness. Wybrane ustawienia to ultra. Benchmark zwraca średnią liczbę fps oraz minimalną i takie wartości znajdziecie na wykresach. Gra działa też pod kontrolą API DirectX 11.
Pobór mocy
Pobór mocy sprawdziliśmy za pomocą watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Za obciążenie posłużył nam wielowątkowy test Cinebench 2024 oraz Cyebrpunk 2077: Widmo wolności, a wyniki spisaliśmy po 5 minutach jego działania.
Czytaj też: Test KFA2 GeForce RTX 4070 SUPER EX Gamer
Test Intel Core Ultra 7 265K – podsumowanie
Intel Core Ultra 7 265K średnio wypada lepiej w programach niż i7-14700K. Mamy przewagę nawet nad i9-14900K w 3DF Zephyr, 3DMark CPU Profile, Handbrake, POV-Ray czy JetStream. Nad samym i7-14700K widzimy przewagę choćby w V-Ray, Y-Cruncher, Speedometer czy Coronie. Zdarzą się jednak też takie programy jak 3D Particle Movement, 7-zip, DigiCortex czy Dolphin gdzie mamy niższą wydajność. Generalnie jednak średni przyrost wydajności we wszystkich programach jest widoczny, choć mógłby być on większy. Plus za to za pobór mocy, który w wielowątkowym Cinebench 2024 jest niższy niż i5-14600K.
W grach procesor wypada za to znacznie słabiej od i7-14700K i tutaj jego wydajność sprawia zawód. Mamy co prawda wyjątki w postaci Horizona czy Cywilizacji, gdzie wydajność jest wyższa od i9-14900K, ale z drugiej strony jest Cyberpunk, Total Wara czy Riftbreakera, gdzie mamy wyniki poniżej i5-14600K. Nie jest więc to wydajność, której oczekiwaliby gracze po nowym procesorze. Plus oczywiście za naprawdę niski pobór mocy. Intel też chwali się APO (Application Optimization), przy którym sam wykonywał testy pokazywane w sieci. Niestety jednak w naszym przypadku APO nie było kompatybilne po jego włączeniu z żadną grą wykorzystaną w testach.
Z pewnością plus też należy się za temperatury, który zdecydowanie uległy poprawie w stosunku do poprzedniej generacji. AiO 360 zapewnia je naprawdę niskie i spokojnie bez OC można pójść w stronę nawet AiO 240. Samo podkręcanie pozwala zyskać 300 MHz na rdzeniach P i 500 MHz na rdzeniach E – jest też całkiem nieźle, choć tutaj może przydać się już AiO 360. Kolejny plus za obsługę szybszych pamięci niż w poprzedniej generacji CPU.
Intel Core Ultra 7 265K wyceniony został na 394 USD, co daje ok. 1588 zł, a po doliczeniu VATu ok. 1950 zł. Model 265KF to koszt 379 USD czyli z VATem ok. 1880 zł. Najtaniej w przedsprzedaży znaleźliśmy je kolejno za 1929 zł oraz 1849 zł. Intel Core i7-14700K kupicie za ok. 1599 zł, a za ok. 2149 zł jest i9-14900K, modele KF troszkę taniej. Biorąc pod uwagę wydajność w programach czy grach nie jest to zbyt dobrze wyceniony procesor na tle poprzedniej generacji.
Jeśli więc macie procesor i7 czy i9 13 lub 14 generacji to zdecydowanie nie warto jego zmieniać. Przy aktualizacjach z najnowszym mikrokodem powinny one działać bez problemów, a zmiana procesor będzie wiązała się ze zmianą płyty głównej. Oszczędność w poborze mocy czy wzrosty wydajności nie są tego warte. Gracze to już kompletnie nie mają co patrzeć na tą konstrukcję – za ok. 2000 zł można znaleźć 7800X3D, a niedługo premiera 9800X3D. Jedynie jeśli budujecie nowy komputer, przekonuje Was spadek temperatur, poboru mocy czy przekonuje Was wzrost wydajności w wykorzystanych przez Was programach to można go rozważyć. Argumentem była by jeszcze nowa podstawka, która mogła by być dłużej wspierana, ale Intel nie słynie ze zbyt długiego wsparcie i póki co nic nie wskazuje na to, że coś miało by się zmienić.
Z naszej strony uważamy, że procesor nie zasługuje na żadne odznaczenie. Liczyliśmy naprawdę na większą wydajność w szczególności, że jest to zupełnie nowa podstawka.