Specyfikacja Intel Core Ultra 9 285K
Testowana jednostka ma 8 rdzeni Performance (Lion Cove) oraz 16 rdzeni Efficient (Skymont). Nie ma więc różnic względem i9-14900K. Mamy za to 24 wątki zamiast 32. Intel w nowej generacji procesorów zrezygnował z Hyper-threadingu i zobaczymy, czy to była dobra decyzja. Maksymalne taktowanie rdzeni P wynosi 5,7 GHz (Thermal Velocity Boost), 5,6 GHz (Turbo Boost Max Technology 3.0), turbo 5,5 GHz, a przy obciążeniu wszystkich rdzeni to 5,4 GHz. Bazowe wynosi 3,7 GHz. W przypadku rdzeni E maksymalne taktowanie to 4,6 GHz, a bazowe 3,2 GHz. Mamy więc również niższe taktowanie rdzeni P, choć wyższe w przypadku E. Procesor należy do rodziny Arrowe Lake.
Procesor ma nowe nazewnictwo, ale jedno pozostało niezmienione – końcówka. Dopisek K oznacza, że CPU możecie podkręcić. Co ciekawe na razie Intel nie wspomina o wersji KF, czyli bez iGPU. Takie modele znajdą się w przypadku słabszych CPU z tej samej rodziny. Intel ustawił MTP na poziomie 250 W, czyli o 3 W mniej niż w przypadku i9-14900K. PBP wynosi 125 W i tutaj zmian nie ma. Nie zabrakło też 36 MB Intel Smart Cache oraz 40 MB L2 Cache.
Tak jak wspominałem wersja K ma zintegrowaną kartę graficzną, która taktowana jest zegarem 2 GHz. Mamy również NPU o mocy 13 TOPS. Intel Core Ultra 9 285K wspiera też dwukanałowe pamięci DDR5 6400 o pojemności do 192 GB. Natomiast bez problemów będzie można wykorzystać znacznie szybsze pamięci. Zgodnie z informacjami Intela, sweet spot ma wynosić 8000 MHz przy Gear 2, a pamięci powyżej 8500 MHz będą wymagały Gear 4. Sprawdzenie tego wymaga jednak dodatkowych testów. Procesor ma również konfigurację linii PCIe 5.0 i 4.0 1×16+2×4.
Intel Core Ultra 9 285K przeznaczony jest na podstawkę LGA1851, czyli zupełni nową konstrukcję Intela. Wymaga to więc zakupu nowych płyt głównych z chipsetem z serii 800. Litografia CPU to TSMC N3B. Co ciekawe została też podniesiona maksymalna temperatura procesora do 105°C.
Czytaj też: Warhammer 40,000: Space Marine 2 – test wydajności kart graficznych Nvidia
Jak przeprowadziliśmy testy?
Ponieważ 14. generacja procesorów otrzymała poprawki mikrokodu zdecydowaliśmy się na aktualizację całej platformy i testów. Wykorzystaliśmy system Windows 11 Pro w wersji 24H2. Sterowniki to Nvidia Game Ready 565.90. Włączyliśmy resizable BAR oraz planowanie przyspieszanego sprzętowo procesora GPU. Zabezpieczenia oparte na wirtualizacji zostały wyłączone.
Testy wykonaliśmy przy włączonym planie Intel Deafault Performance – dotyczy to każdej z testowanych jednostek. Oznacza to, że CPU działały dokładnie tak, jak chce tego Intel. Po OC wszelkie limity mocy zostały zdjęte. W przypadku 14. generacji procesorów zaktualizowaliśmy BIOS płyty do takiego, który ma mikrokod 0x12B. Procesory sparowaliśmy też z pamięciami DDR5 6400 MHz CL32. Wszelkie technologie typu Asus MCE zostały wyłączone. Testy powtarzaliśmy 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Procedurę w każdej grze lub programie znajdziecie w opisie pod odpowiednimi nagłówkami.
Testy – 3DF Zephyr
3DF Zephyr służy do fotogrametrii, czyli do rekonstrukcji modeli 3D na podstawie zdjęć. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany benchmark pozwalający na ocenienie wydajności procesorów.
Testy – 3DMark CPU Profile
3DMark to jeden z najpopularniejszych benchmarków na świecie. Twórcy wprowadzili do niego CPU Profile, który sprawdza wydajność przy obciążeniu różnej ilości wątków. Zebraliśmy tutaj wyniki dla jednego oraz maksymalnej ilości wątków.
Testy – 3D Particle Movement
3DPM został opracowany przez serwis Anandtech. Symuluje on sześć różnych rodzajów ruchów cząstek w trójwymiarze. Poniżej znajdziecie ogólny wyniki testu podany jako mops/sec.
Testy – 7-Zip
7-Zip to darmowy program do kompresji plików, który jest często wykorzystywany przez użytkowników komputerów. W testach wykorzystaliśmy wbudowany benchmark, który zwara wyniki dla kompresji i dekompresji.
Testy – Blender
Ten program każdy z Was powinien kojarzyć. Służy on do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Wykorzystaliśmy benchmark udostępniony przez twórców, który sprawdza wydajność w 3 scenach: Monster, Junkshop oraz Classroom.
Testy – Cinebench 2024
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystaliśmy wersję 2024 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy – Corona Benchmark
Silnik renderujący Corona dostępny jest Autodesk 3ds Max oraz Cinema 4D. Co ważne, nie wspiera on GPU, więc wydajność CPU jest tutaj kluczowa. W testach skorzystaliśmy z benchmarka przygotowanego przez twórców, który dobrze sprawdza się w praktyce.
Testy – CPU-Z
Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.
Testy – CrossMark
CrossMark to benchmark mierzący wydajność całego sprzętu. Odpowiednie testy można wykonać również na smartfonach, dzięki czemu można między sobą porównać wyniki różnych platform. Poniżej znajdziecie wynik ogólny oraz osobne: wydajność, kreatywność i reakcję.
Testy – DigiCortex
DigiCortex służy do wizualizacji sieci neuronowych oraz symulacji na dużą skalę. Nie zabrakło tutaj wykorzystania dokładnych modeli synaps, ich plastyczności oraz neuronów. Do testów wykorzystaliśmy benchmark SpikeBench2.512K (524288 neuronów, 100M synaps), a wyniki to czas budowania symulacji.
Testy – Dolphin
Dolphin pozwala na emulowanie dwóch konsol Nintendo: Wii i GameCube. Dzięki niemu można grać w gry konsolowe w rozdzielczości 1920 x 1080 na komputerze. Wykorzystaliśmy benchmark CPU, a wynik to całkowity czas działania.
Testy – Geekbench
Geekbench 6 Pro to wieloplatformowy benchmark, który łatwo mierzy wydajność różnych systemów. Bardzo często pojawia się też w pierwszych przeciekach dotyczących procesorów czy kart graficznych. Test CPU mierzy wydajność jedno i wielowątkową przy różnych zastosowaniach, co pozwala na ocenę całości systemu.
Testy – Handbrake
Handbrake pozwala na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on też dostępny za darmo praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziliśmy czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).
Testy – JetStream
Kolejny benchmark testuje JavaScript i WebAssembly oraz koncentruje się na najbardziej zaawansowanych aplikacjach internetowych. Ponownie ocenia on szybkość działania, tyle, że tym razem wynik otrzymujemy w punktach. Tutaj wykorzystaliśmy przeglądarkę Google Chrome i wersję 2.2 benchmarka.
Testy – Kraken JavaScript
Kolejny benchmark porównuje wydajność w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Wynik ma kilka różnych składników i podawany jest w milisekundach – interesuje nas całkowity rezultat. W testach wykorzystaliśmy przeglądarkę Google Chrome.
Testy – POV-Ray
POV-Ray to kolejny program mający wbudowany benchmark. Tym razem pozwala on na tworzenie obrazów z wykorzystaniem ray tracingu i służy głównie do tworzenia grafiki 3D. W testach wykorzystaliśmy benchmark jedno i wielowątkowy.
Testy – Speedometer
Speedometer 3.0 mierzy responsywność aplikacji internetowych. Jego plusem jest symulowanie działań wykonywanych przez użytkownika, co pozwoli na ocenienie wydajności różnych procesorów. Tutaj w testach wykorzystaliśmy przeglądarkę Google Chrome.
Testy – VeraCrypt
VeraCrypt to oficjalny następca TruCrypt. Jest to oprogramowanie open-source więc nie ma co się dziwić, że jest naprawdę popularny. Program ma wbudowany benchmark, który wykorzystaliśmy w sprawdzeniu wydajności procesorów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki dwóch testów: Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).
Testy – V-Ray Benchmark
V-Ray został stworzony przez Vladimira Koylazov i Petera Mitev z Chaos Group w 1997 roku. Można z niego skorzystać w całym mnóstwie programów takich jak 3ds Max, SketchUp, Maya, Cinema 4D, Unreal, Blender itp.. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystaliśmy w poniższych testach.
Testy – Y-Cruncher
Y-Cruncher to benchmark pozwalający na zmierzenie wydajności liczenia liczby Pi przy wykorzystaniu wszystkich wątków procesora. Pozwala to dobrze na porównanie wielowątkowej wydajności różnych konstrukcji. Tutaj wykorzystaliśmy próbkę 2,5 miliarda.
Testy – Baldur’s Gate 3
Baldur’s Gate 3 to trzecia część jednej z najbardziej kultowych serii gier. Tytuł odniósł ogromny sukces wśród graczy i jest jedną z najlepszych gier 2023 roku. Testy przeprowadziliśmy w lokacji Dolne miasto (mur centralny), przy ustawieniach Ultra i w rozdzielczości 1920 x 1080.
Testy – Cyberpunk 2077: Widmo wolności
Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów, który zachwyca grafiką. Testy wykonaliśmy w dodatku Widmo wolności, na przeciwko charakterystycznej piramidy. Ustawiliśmy rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Far Cry 6
Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy – Hogwarts Legacy
Hogwarts Legacy to gra akcji RPG z otwartym światem umieszczonym w uniwersum Harry’ego Pottera, stworzona przez studio Avalanche. W tym tytule wcielamy się w ucznia, który w XIX wieku trafia do tytułowej szkoły. Akcja gry dzieje się dużo wcześniej niż znane z uniwersum opowieści, dlatego nie znajdziemy w niej znajomych postaci z książek. Testy wykonaliśmy na placu w Hogsmeade. Wybraliśmy też ustawienia Ultra.
Testy – Horizon Forbidden West
Horizon Forbidden West to tytuł z PlatStation przeniesiony na PC. Kierujemy w nim Aloy, która zwiedza postapokaliptyczny świat. Testy wykonaliśmy w mieści Samotne Światło. Wybrane ustawienia graficzne to bardzo wysokie, a rozdzielczość 1920 x 1080.
Testy – Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
Kontynuacja ciepło przyjętego Spider-Man-a z 2018 roku. W grze tytułowy bohater przejmuje rolę po Piterze Parkerze. Jest to mocna gra akcji z widokiem trzecioosobowym w otwartym świecie dla fanów Marvela. Gra zrobiona przez to samo studio co poprzedniczka, czyli Insomniac Games, zadebiutowała w 2022 roku i również była ciepło przyjęta przez graczy. Testy przeprowadziliśmy w dzielnicy Upper East Side przy ustawieniach bardzo wysokich.
Testy – Shadow of the Tomb Raider
Trzecia odsłona serii Tomb Raider opowiada o początkach znanej pani archeolog pakującej się w nowe problemy. W grze gramy z perspektywy trzeciej osoby, co pozwala na podziwianie świetnej grafiki. Testy przeprowadziliśmy w lokacji Kuwak Yaku. Ustawiliśmy rozdzielczość 1920 x 1080 i najwyższe ustawienia graficzne.
Testy – Sid Meier’s Civilization VI
Sid Meier’s Civilization VI nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to szósta odsłona kultowej serii, która pozwala na kierowanie wybraną cywilizacją przez różne epoki. W testach wykorzystaliśmy benchmark graficzny przy ustawieniach ultra i rozdzielczości 1920 x 1080.
Testy – The Riftbreaker
Wielki RPG-owy hit mało znanego polskiego studia z 2021 roku, które zaczynało od modów do Half-Life. Jest to gra z widokiem izometrycznym, mająca elementy tower defense i kładąca mocny nacisk na eksploracje oraz crafting. W The Riftbreaker trafiamy na planetę Galatea i przygotowujemy ją do kolonizacji, oczywiście mieszkańcom się to nie podoba. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka CPU przy ustawieniach Ultra.
Testy – Total War: Warhammer III
Jest to ostatnia część cyklu gier Total War producenta Creative Assembly. Gra garściami czerpie z uniwersum Warhammera, a do tego jest świetnym połączeniem RTS-a i gier turowych. Gry z serii Total War charakteryzują się wieloma dodatkami i gigantycznymi bitwami. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku mirrors of madness. Wybrane ustawienia to ultra. Benchmark zwraca średnią liczbę fps oraz minimalną i takie wartości znajdziecie na wykresach. Gra działa też pod kontrolą API DirectX 11.
Temperatury i podkręcanie Intel Core Ultra 9 285K
Procesor chłodziliśmy za pomocą AIO Valkyrie Dragonfang 360. Przy obciążeniu Cinebench 2024 średnia temperatura rdzeni P dochodziła maksymalnie do 76°C, a E do 68°C. Jest więc naprawdę bardzo dobrze i spokojnie takie AiO poradzi sobie z procesorem.
Podczas OC zdjęliśmy wszelkie limity mocy czy prądu. Udało nam się ustabilizować rdzenie P na 5,6 GHz, a rdzenie E przy 5,1 GHz. Podczas obciążenia Cienbench 2024 pierwszy z nich nagrzewały się do maksymalnie 100°C, a drugie do maksymalnie 90°C. Jest więc już bardzo ciepło, ale do 105°C jeszcze minimalnie brakuje.
Testy OC – Cinebench 2024
Cinebench to popularny benchmark bazujący na Maxon Cinema 4D. Pozwala on na dobrą ocenę wydajności procesorów i często pojawia się w przeciekach. W testach wykorzystaliśmy wersję 2024 oraz testy jedno i wielowątkowe.em wersję R23 oraz testy jedno i wielowątkowe.
Testy OC – CPU-Z
Kolejnym benchmarkiem często obecnym w przeciekach jest ten zawarty w CPU-Z. Dzięki niemu można ocenić wydajność jedno i wielordzeniową procesorów. Jest to szybki test i każdy z Was może go bez problemu przeprowadzić na swoim PC.
Testy OC – V-Ray Benchmark
V-Ray został stworzony przez Vladimira Koylazov i Petera Mitev z Chaos Group w 1997 roku. Można z niego skorzystać w całym mnóstwie programów takich jak 3ds Max, SketchUp, Maya, Cinema 4D, Unreal, Blender itp.. Twórcy V-Ray udostępnili darmowy benchmark, który to właśnie wykorzystaliśmy w poniższych testach.
Testy OC – Cyberpunk 2077: Widmo wolności
Cyberpunk 2077 to gra RPG z widokiem pierwszoosobowym. Mamy w niej do czynienia z wieloma dylematami moralnymi, a akcja dzieje się w przyszłości. Jest to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów, który zachwyca grafiką. Testy wykonaliśmy w dodatku Widmo wolności, na przeciwko charakterystycznej piramidy. Ustawiliśmy rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy OC – Far Cry 6
Kolejna odsłona części z cyklu Far Cry to ponownie strzelanka typu FPP (pierwszoosobowa) z wielkim otwartym światem. Od trzeciej części seria stara się nas przyciągnąć poprzez wprowadzenie realnego i szalonego czarnego charakteru oraz świetnej grafiki. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowany w grę benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia Ultra.
Testy OC – Total War: Warhammer III
Jest to ostatnia część cyklu gier Total War producenta Creative Assembly. Gra garściami czerpie z uniwersum Warhammera, a do tego jest świetnym połączeniem RTS-a i gier turowych. Gry z serii Total War charakteryzują się wieloma dodatkami i gigantycznymi bitwami. Testy wykonaliśmy przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku mirrors of madness. Wybrane ustawienia to ultra. Benchmark zwraca średnią liczbę fps oraz minimalną i takie wartości znajdziecie na wykresach. Gra działa też pod kontrolą API DirectX 11.
Pobór mocy
Pobór mocy sprawdziliśmy za pomocą watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Za obciążenie posłużył nam wielowątkowy test Cinebench 2024 oraz Cyebrpunk 2077: Widmo wolności, a wyniki spisaliśmy po 5 minutach jego działania.
Czytaj też: Test procesora Intel Core i9-14900K
Test Intel Core Ultra 9 285K – podsumowanie
Intel Core Ultra 9 285K wygrywa w większości programów z i9-14900K, co widać też po średniej wydajności. Mamy więc przewagę choćby w 3DF Zephyrze, Blenderze, Cinebenchu, Coronie, Handbrake, VeraCrypt czy V-Rayu. Nie zawsze jednak przewaga jest duża i liczyliśmy na trochę wyższe wyniki. Są też programy, gdzie procesor przegrywa z poprzednikiem. Są to choćby 7-zip, CrossMark, DigiCortex czy Dolphin. Nie zawsze więc uzyskacie wzrost wydajności, choć generalnie mamy do czynienia z lepszym procesorem. Warto też zwrócić uwagę na pobór mocy w Cinebench 2024, gdzie mamy różnicę ok. 57 W na korzyść nowej konstrukcji.
W grach mamy spory zawód i średnią wydajność niższą nawet od i7-14700K. Mamy wyjątki jak Cywilizację czy nowego Horizona, gdzie jest Intel Core Ultra 9 285K oferuje najlepszą wydajność. Po drugiej stronie jest Cyberpunk czy Riftbreaker, gdzie ląduje on nawet poniżej i5-14600K. W pozostałych grach plasuje się on pomiędzy procesorami. Nie jest to więc wydajność, jakiej oczekiwali by gracze. Plus jednak za pobór mocy w grach niższy nawet niż i5-14600K. To z pewnością zaleta CPU, ale jednak mógłby on oferować lepszą wydajność. Intel chwali się też Application Optimization, który podniesie wydajność w kompatybilnych tytułach i takie też wyniki pokazywał na swoich wykresach, ale w momencie wykonywania testu żadna z gier wykorzystanych w testach nie była obecna na liście po włączeniu tej funkcji.
Z pewnością zaletą procesora są też temperatury. AiO 360 spokojnie utrzyma go na sensownym poziomie bez obaw o przegrzewanie. Mamy też pewien potencjał OC. Rdzenie P udało mi się podnieść o 200 MHz, ale E już o 500 MHz. Fakt, że temperatury mocno się podniosą, podobnie jak pobór mocy, ale warto rozważyć OC. Plusem testowanej konstrukcji jest też obsługa znacznie szybszych pamięci niż w przypadku poprzedniej generacji.
Intel Core Ultra 9 285K wyceniony został na 589 USD, co daje 2368 zł, a po dodaniu VATu ok. 2900 zł. Choć znaleźliśmy go w przedsprzedaży za ok. 2749 zł. Dla porównania i9-14900K, który działa już bez problemów przy najnowszych aktualizacjach mikrokodu, kupicie już za ok. 2149 zł, a model KF za ok. 2049 zł. Różnica w cenie jest więc spora. Powstaje pytanie – czy nowy procesor w tej cenie jest wart zakupu?
Jeśli macie i9-13900K czy i9-14900K to kompletnie nie warto podmieniać platformy. Wzrost wydajności w programach czy spadek poboru mocy nie jest po prostu wart zakupu nowej płyty i procesora. Nie mówiąc już o słabszej wydajności w grach. Jeśli głównie gracie to również nie jest to zbyt atrakcyjna propozycja – brakuje jej wydajności, a przecież są jeszcze konstrukcja X3D od AMD, które będą po prostu ciekawszym wyborem do gamingu. Procesor można rozważyć jeśli składacie nowy komputer i przekonuje Was wzrost wydajności w większości programów przy niższym poborze mocy. Można by też dodać, że wszak to nowa platforma i powinna być możliwość rozbudowy o nowe procesory w przyszłości, ale ostatnimi czasy Intel niezbyt długo wspierał podstawki, a i teraz nie mamy żadnych konkretnych informacji o przyszłości LGA1851.
Z naszej strony nie przyznajemy konstrukcji żadnego odznaczenia i szczerze mówiąc liczyliśmy, że wraz z premierą nowego nazewnictwa (przynajmniej dla CPU przeznaczonych na komputery stacjonarne) i nowej podstawki otrzymamy coś po prostu wydajniejszego.