Ohio State University i Monegasque Venturi Group współpracują przy projektowaniu oraz produkcji pojazdów do bicia rekordów prędkości od 2009 r. Piętnasta rocznica ich partnerstwa została uczczona nową falą osiągnięć w dniach 25–29 sierpnia 2024 r. na Bonneville Salt Flats.
Czytaj też: Po co komu spalinowy motocykl, kiedy na rynek wpadają dzieła pokroju Solar E-Clipse 2.0 Race Edition?
Cztery rekordy świata ustanowione przez RW-5 Voxan pod koniec sierpnia należą do klasy motocykli elektrycznych o masie poniżej 150 kg (zarówno z owiewką, jak i bez). Oczekują one na zatwierdzenie przez IFIM (Fédération Internationale Motocycliste).
Motocykl RW-5 Voxan pobił cztery rekordy świata
Francuz Louis-Marie Blondel zdołał osiągnąć podczas tzw. startu lotnego na dystansie 1 km prędkość 271,515 km/h (bez owiewki) i 289,787 km/h (z owiewką). Na dystansie 1 mili (1,6 km) rozpędził się do 271,323 km/h (bez owiewki) i 289,738 km/h (z owiewką).
Czytaj też: KTM szykuje rewolucję bezpieczeństwa. Znamy szczegóły nowych motocykli firmy
RW-5 Voxan to elektryczny motocykl zasilany akumulatorem litowo-jonowym i 80-kilowatowym chłodzonym cieczą silnikiem osiowym z magnesami trwałymi. Jest w stanie wytworzyć moment obrotowy 180 Nm i 107 KM. Są to typowe wartości dla elektrycznych motocykli ulicznych, ale gdy połączymy je z przednim profilem o niskim oporze i całkowitą masą 150 kg, otrzymamy prawdziwą torpedę.
Motocykl ma rozstaw osi 1,68 m i całkowitą długość 2,57 m wraz z owiewką. Został zbudowany przez zespół studentów inżynierii Buckeye Current z Ohio State University, a biuro projektowe Venturi Group zapewniło informacje na temat konstrukcji motocykla, zawieszenia, akumulatora, skrzyni biegów, ustawień i optymalizacji stabilności.
Partnerstwo Ohio State University z francuskim producentem pierwotnie trafiło na pierwsze strony gazet w 2021 r., kiedy sześciokrotny mistrz świata Max Biaggi ustanowił szereg rekordów prędkości dla motocykli elektrycznych na motocyklu Voxan Wattman. Włoch osiągnął maksymalną prędkość ponad 455 km/h, ustanawiając szereg rekordów na dystansach jednego kilometra, jednej mili i ćwierć mili.
Voxan wcześniej pobił wiele rekordów prędkości, w tym tytuł najszybszego pojazdu wodorowego na świecie w 2010 r. Z maksymalną prędkością 487,671 km/h, Venturi VBB-2 ustanowił rekordy w klasie elektrycznej, które jego następcy, VBB 2.5 i VBB-3, później pobili.
To kolejny przykład tego, jak rozwija się sektor pojazdów elektrycznych. Chociaż RW-5 został specjalnie zbudowany, aby pobić tego typu rekord, działa również jako poligon doświadczalny dla technologii, które pewnego dnia mogą znaleźć zastosowanie w świecie motocykli.