Opera rzuca wyzwanie Google w sprawie blokerów reklam

Jak piszę o tym od jakiegoś czasu, Google wymusza znaczącą zmianę dla deweloperów rozszerzeń Chrome, wprowadzając nowy framework Manifest V3. Największe problemy ma z tym popularny adblocker uBlock Origin. Ale Opera, również oparta na Chromium, nie idzie w jego ślady, co pozwoli zachować możliwość skutecznego blokowania reklam.
Opera
Opera

Google zastąpiło Manifest V2 Manifest V3, zmuszając twórców rozszerzeń do przyjęcia mniej skutecznej technologii w zamian za rzekomy wzrost ogólnego bezpieczeństwa przeglądarki. Jednak Opera Software oficjalnie ogłasza, że zachowa obsługę Manifest V2 w swojej przeglądarce opartej na Chromium.

Opera One R2 – obsługa SI i skuteczne blokowanie reklam

Nowo wprowadzona Opera One R2 jest reklamowana jako “najlepsza przeglądarka z rodziny Opera”. Producent położył w niej duży nacisk na zwiększenie obsługi generatywnych algorytmów AI. Najnowsza edycja wprowadza nowe funkcje oparte na sztucznej inteligencji, w tym ulepszoną linię poleceń do interakcji z modelem SI o nazwie “Aria”, a także generowanie obrazów i inne zaawansowane możliwości. Opera zadebiutowała również z odświeżonym projektem mającym na celu zaprezentowanie przyszłego wyglądu przeglądarek internetowych, z dynamicznymi motywami, animowanymi tłami i “dźwiękami przeglądarki” – może to kojarzyć się z Windows 98, ale audio będzie nowe i oryginalne.

Jeśli chodzi o blokery reklam i starsze rozszerzenia, Opera One R2 będzie nadal obsługiwać dodatki Manifest V2, pomimo usunięcia tej technologii z Chromium przez Google. Co więcej – ogłosiła swoje zobowiązanie do dalszego wspierania rozszerzeń Manifest V2, niezależnie od zmian w innych przeglądarkach. Chociaż aktualizacje silnika układu Chromium zazwyczaj wpływają na Operę, firma potwierdziła swoją zdolność do podejmowania niezależnych decyzji i dostosowywania współdzielonej bazy kodu.

Opera Aria

Czytaj też: Opera nie bierze jeńców. Opera One R2 ma tyle nowości, że na pewno odbierze użytkowników innym

Opera oferuje również natywną funkcję blokowania reklam od 2016 roku, która nie wymaga żadnych dodatkowych komponentów i – podobno – może przyspieszyć ładowanie stron internetowych nawet o 90 procent. Jeśli korzystasz z dodatków opartych na V2, masz pewność, że nadal będą działać.

Inne przeglądarki, które nadal będą obsługiwać uBlock Origin, to Brave i Mozilla Firefox. Ta druga jest polecana przez twórców uBlocka, ponieważ oferuje obecnie najlepsze możliwości blokowania reklam na rynku. Sądzę, że Operę można ustawić wraz z Firefoxem na najwyższym miejscu podium w kategorii “blokowanie reklam”.