Prawie połowa Polaków używa tabletów, ale nie lubimy ich wymieniać na nowe.

Smartfony stały się tak powszechne, że są oczywistością – widać je na każdym kroku, a nawet w miejscach, gdzie lepiej byłoby, gdyby się nie znalazły. Tablet jest dużo mniej oczywisty, choć z badań wykonanych przez SW Research na zlecenie Huawei wynika, że są także popularne.
Prawie połowa Polaków używa tabletów, ale nie lubimy ich wymieniać na nowe.

Prawie połowa Polaków używa tabletu

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1006 respondentów w lipcu 2024 roku, a jego wyniki są co najmniej ciekawe. Choć tablet trudno zauważyć na ulicy czy w kawiarni, to do jego posiadania przyznało się 67% ankietowanych, przy czym 49% go używa, a u 18% sprzęt leży w przysłowiowej szufladzie. 10% osób nieposiadających tego typu urządzenia planuje jego zakup. Do czego wykorzystujemy tablety?

tablet

Zobacz także: Test Apple iPad Air 11″ z procesorem M2. Wydajność rośnie, tylko co z nią robić? (chip.pl)

Wśród najpopularniejszych zastosowań użytkownicy wymieniają: przeglądanie Internetu i sprawdzanie poczty email (53%), oglądanie filmów i seriali (47%), czytanie (43%), przeglądanie social mediów (43%) oraz granie (31%). Na kolejnych miejscach jest załatwianie codziennych spraw (26%), notatki (23%), pomoc podczas gotowania (22%), edycja fotografii i wideo (17%), praca zdalna (15%) oraz nawigacja w aucie (10%).

tablet

Tablety zmieniamy rzadziej, niż smartfony

Chociaż tendencja do coraz dłuższego używania smartfonów też jest coraz bardziej zauważalna, to tablety tradycyjnie są urządzeniami bardziej długowiecznymi. 39% ankietowanych deklaruje, że dysponuje sprzętem, który ma ponad 3 lata, 18% ma tablet mający od 2 do 3 lat, a 25% z przedziału 1-2 lata, a tylko 16% badanych ma sprzęt młodszy niż rok.

Z pewnością to dobrze, że sprzęt wolniej „awansuje” do roli elektrośmiecia, ale ma to także skutki uboczne. Nie każdy tablet dobrze bowiem znosi podeszły wiek.

tablet
Z jednej strony to dobrze, że Polacy chętnie korzystają z tabletów przez dłuższy czas. Jednak z drugiej strony wiekowe urządzenia mają swoje ograniczenia – aż 29% użytkowników rezygnujących z korzystania ze swoich tabletów jako powód wskazuje ich zbyt wolne działanie. Wśród najczęściej wymienianych braków w obecnych tabletach pojawiają się: brak możliwości korzystania z rysika (14%), zbyt mała przestrzeń na dane (20%) oraz brak klawiatury (17%). Dlatego obecnie wprowadzamy nowy standard sprzedaży tych urządzeń – z rysikiem i klawiaturą w zestawie oraz wersjami z matowym ekranem, co znacznie rozszerza ich funkcjonalność. To nowe otwarcie na rynku tabletów – mówi Dorota Rakowska, dyrektor marketingu Huawei CBG Polska.

Skoro zaś o akcesoriach mowa, to z badania wynika, że 29% użytkowników widzi przydatność klawiatury w codziennych zastosowaniach, co czwarty Polak używałby tabletu z odpinaną klawiaturą do pracy, do notowania lub w podróży, a blisko co piąty (19%) do nauki. 12% ankietowanych uznało zaś klawiaturę za nieprzydatną. Jeśli chodzi o rysik, to aż 40% osób ocenia, że ułatwiłby notowanie, 1/3 wykorzystałaby go do rysowania, 25% do obróbki zdjęć, a 19% do malowania. 20% respondentów uznaje go natomiast za zbędny gadżet.

Zobacz także: iPad Pro 13″ 2024 – jak Ferrari z ograniczeniem na 160 km/h (chip.pl)

tablet

Tablety, kryteria wyboru i oczekiwania

Przygotowując się do zakupu tabletu, kierujemy się przede wszystkim ceną – jako główne kryterium wyboru wskazało ją aż 51% ankietowanych. Dla 35% badanych najważniejsza jest przekątna ekranu, czas działania wskazało 33%, a markę tylko 25% respondentów. Wśród kryteriów dodatkowych bierzemy zaś pod uwagę między innymi czytelność wyświetlacza na słońcu i matowy ekran.

tablet

Badanie pokazuje także pewne różnice w sposobie, w jaki kobiety i mężczyźni wykorzystują tablety. Dla Pań istotniejsza jest waga i wymiary urządzenia (26% do 23%) czy klawiatura w zestawie (19% do 16%). Panowie z kolei częściej zwracają uwagę na wydajność (29% do 18%) i markę (29% do 20%). Są to jednak dość niewielkie różnice.

Zobacz także: Test Huawei MatePad Pro 13.2 – robi wrażenie! (chip.pl)