Warto zaznaczyć, że badania przeprowadzono już po latach inwestycji w wyposażanie szkół i uczniów w nowe technologie. Jak się jednak okazuje, aż 85% polskich nauczycieli uważa, że nadmiar technologii w szkołach stanowi problem w nauczaniu. Preferują, aby częściej korzystano z materiałów drukowanych.
Co mówi nam badanie Epson o technologiach w szkole?
Badania przeprowadzone na zlecenie firmy Epson pokazują, że 85% nauczycieli i 70% rodziców w naszym kraju chce, aby w nauczaniu częściej korzystano z materiałów drukowanych, takich jak podręczniki i karty pracy. Co więcej – aż 34% nauczycieli jest zaniepokojonych potencjalnym negatywnym wpływem używania laptopów i tabletów na proces nauczania. Dla aż 87% ankietowanych rodziców i nauczycieli tradycyjne sposoby przekazywania wiedzy są bardziej pozytywne.
Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź tkwi w tym, co zauważyli pedagodzy. Miażdżąca większość – 83% – widzi problemy związane z nadużywaniem elektroniki. Zdaniem 28% można dostrzec wśród młodzieży spadek umiejętności czytania, pogorszenie zapamiętywania wiedzy, a niemal 1/3 twierdzi, że widać zmniejszenie zaangażowania dzieci i młodzieży w zajęcia. Ponadto 25% łączy obniżenie wyników nauczania z przyswajaniem wiedzy z ekranów.
Czytaj też: Epson wprowadza nowe, inteligentne miniprojektory. To alternatywa dla tradycyjnych telewizorów
Co trzecia osoba nauczająca dzieci (30%) apeluje, aby rozważyć wprowadzanie laptopów i tabletów do edukacji. Zdaniem nauczycieli podręczniki tradycyjne pomagają w czytaniu i pozwalają na lepsze przyswojenie wiedzy. Pedagodzy chwalą także materiały edukacyjne – w badaniu Epson aż 49% stwierdziło, że lepiej wspierają różne style uczenia się.
Ponadto wyniki wskazują, że zarówno ze strony nauczycieli, jak i rodziców, oczekiwana jest równowaga w stosowaniu technologii i materiałów drukowanych w placówkach edukacyjnych. Ponadto aż 62% rodziców nie chce, aby dzieci dysponowały laptopami w szkołach.
Ewa Pytlak, Marketing Service Manager CEE z Epson, podsumowuje:
Nasze badania dowodzą, że rodzice i nauczyciele chcą zrównoważenia i większego wykorzystania papieru w salach lekcyjnych – taka informacja ze strony producenta drukarek może wydawać się podejrzana, ale wyniki mówią same za siebie. W opinii większości badanych papierowe materiały edukacyjne, takie jak podręczniki i karty pracy, poprawiają umiejętność czytania. Technologia ma swoje miejsce w szkole i powinniśmy uczyć dzieci, jak z niej korzystać, należy nią jednak ostrożnie zarządzać, aby wspierała nauczanie, a nie rozpraszała czy hamowała rozwój. Twórcy polityki edukacyjnej powinni wziąć pod uwagę opinie i wyniki badań wskazujące, że dzieci lepiej uczą się z materiałów papierowych niż z ekranów. Również producenci technologii powinni przyjrzeć się tym danym i wyposażyć szkoły w narzędzia, których potrzebują, by jak najlepiej wspierać procesy nauczania