Sony ratuje stare gry. Historia PlayStation waży już ponad pół petabajta!

Branża gier wideo jest pełna klasyków, również tych nieco zapomnianych. Niezależnie od gry, myśl o tym, że wszystkie kody źródłowe, projekty, grafiki oraz reszta dokumentów, nad którymi kiedyś naprawdę długo pracowano, mogłaby zniknąć, jest niezwykle niepokojąca — ale niestety tak samo prawdopodobna, bo wraz z rozwojem branży, coraz więcej gier zwyczajnie przestaje istnieć. Sony postanowiło wziąć sprawy w swoje ręce i nie pozwolić na to, by podobny los spotkał historię japońskiej firmy.
Fot. Arkadiusz Dziermański

Fot. Arkadiusz Dziermański

PS Studios IP Preservation ratuje historię gier wideo

PS Studios IP Preservation to inicjatywa Sony, mająca na celu zachowanie i ochronę gier oraz innych dzieł z portfolio PlayStation Studios, które mogą stać się klasykami. Projekt ten skupia się na archiwizacji, digitalizacji oraz konserwacji tych produktów, aby przyszłe pokolenia mogły nadal ich doświadczać, mimo zmieniających się technologii i platform. Dzięki temu gry, które zdobyły uznanie w przeszłości, nie zostaną zapomniane, a ich dostępność będzie możliwa na nowych urządzeniach i w przyszłości.

PlayStation PSX PS1 PS One PlayStatio One
Źródło: Unsplash / Cláudio Luiz Castro

Czytaj też: PlayStation Portal wreszcie ma sens! Teraz będziesz chciał kupić handhelda Sony

Garret Fredley, zajmujący się tym projektem, poinformował ostatnio na X o osiągnięciu kamienia milowego w kwestii archiwizowania klasyków firmy z Kraju Kwitnącej Wiśni. Zabezpieczono już ponad 500 terabajtów danych, czyli pół petabajta klasyków stworzonych przez PlayStation Studios. Dalej Fredley napisał:

Garret Fredley PlayStation Studios IP Preservation 500 TB plików
Źródło: X / Garret Fredley
Dziwnie jest zastanawiać się, jak wygląda pół petabajta, biorąc pod uwagę rozmiar współczesnych tytułów AAA. To zaszczyt zachować to wszystko, ale kopiowanie setek milionów plików jest bardzo powolne.

Czytaj też: Recenzja PlayStation 5 Pro. Ekskluzywny kaprys, który skradł moje serce

To niezwykle istotne zadanie

Chociaż praca Fredleya może wydawać się tylko magazynowaniem masy starych plików, to w istocie jest to niezwykle istotna misja. Niezależnie od tego jak i czy w ogóle Sony to kiedykolwiek wykorzysta, zjawisko zanikania gier i wszystkich plików z nimi związanych jest frustrujące i zwyczajnie przykre. Dzięki pracy całego PlayStation Studios IP Preservation, wszystkie dane są segregowane i magazynowane; i poza podtrzymaniem historii game devu, może to kiedyś przydać się samemu Sony, jak i fanom gier retro.

Czytaj też: Sony pozwoli Ci zabrać PlayStation 5 do kieszeni? No, prawie…

Źródło: X / Garret Fredley