Siedem takich pociągów wodorowych ma kursować u naszych zachodnich sąsiadów. Jak wynika z zapowiedzi producenta, wyposażone w anody litowo-tytanowe i ogniwa pryzmatyczne, użyte baterie mają cechować się nawet 15-letnią żywotnością. W ostatecznym rozrachunku ma to pozwolić na kursowanie pociągów bez konieczności korzystania z linii energetycznych i przy zerowych emisjach gazów cieplarnianych.
Czytaj też: Rekordowy wzrost przewodności akumulatorów. Ten postęp zapewnia konkretną korzyść dla ich posiadaczy
To właśnie redukcja powstawania związków pokroju metanu czy dwutlenku węgla przyświeca inżynierom projektującym technologie oddelegowane do wytwarzania energii w ekologiczny sposób. O ile jednak auta zasilane wodorem są wprowadzane od co najmniej kilku lat (choć, trzeba uczciwie przyznać, dość nieskutecznie) tak pociągi napędzane w ten sam sposób to zdecydowanie mniej popularna koncepcja.
Według dyrektora generalnego Saft, Cedrica Duclosa, użycie technologii jego firmy na potrzeby zastosowań trakcyjnych zapewnia wyraźne korzyści względem poprzednich generacji akumulatorów litowo-jonowych. Wśród największych korzyści nowego rozwiązania wymienia się zwiększone bezpieczeństwo i niezawodność, ograniczone emisje dwutlenku węgla, wyższą żywotność i większą moc.
Pociągi zasilane wodorem to wciąż dość słabo rozwinięta koncepcja. Nowe akumulatory mają pomóc w jej popularyzacji
Wiele innych akumulatorów litowo-jonowych posiada anody wykonane z węgla lub grafitu. W tym przypadku jest to natomiast konstrukcja oparta na tytanianie litu. Poza tym, zamiast formatu cylindrycznego, inżynierowie postawili na pryzmatyczny, dzięki czemu akumulatory są mniejsze, bardziej niezawodne i trwałe. Z tego względu takie baterie mają mieć co najmniej 10-letni okres użytkowania, dochodzący do 15 lat.
Czytaj też: Szwajcaria dała zielone światło. Fotowoltaiczna rewolucja trafi na tory
Czas pełnego naładowania takiego urządzenia wynosi zaledwie kilkadziesiąt minut. Problemem nie jest rzekomo ani całkowite rozładowanie, ani występujące zwarcia czy urazy mechaniczne. To z kolei przekłada się na podwyższony poziom bezpieczeństwa użytkowania tej technologii. Poza sektorem kolejowym takie akumulatory mogą być stosowane nawet w przestrzeni kosmicznej.